تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۵۴
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۲۶۳۳۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ی منتهی به ۲۷ خرداد ۱۴۰۱

‌می‌متالز - در هفته منتهی به ۲۷ خرداد، برای دومین هفته متوالی شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۲۸۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱.۵ درصد افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۸۸۳۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۱۸۱۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۹۸۴۵ تومان به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۱۲۸۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۷.۳ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا در رقابتی سنگین با قیمت میانگین موزون ۱۶۷۹۷ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۱۸۳۰۹ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون در معاملات ۱۸ خرداد ۱۴۰۱، افزایش ۲۳۷ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۱.۴۳ درصدی را تجربه کرد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا در رقابتی سنگین با قیمت میانگین موزون ۱۴۹۴۰ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۱۶۲۸۵ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۱۷ خرداد، ۲۲۷ تومان به ازای هر کیلو یا ۱.۵۴ درصد افزایش یافت. در هفته گذشته بورس کالا معاملات شمش شرکت‌های فولاد خوزستان، فولاد ارفع، چادرملو و شرکت گسترش خدمات آتیه اندیشان سپهر شرق را که تا بیش از ۱۸ درصد بالاتر از نرخ پایه معامله شده بودند، تأیید نکرد.

مارجین قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۲۰ خرداد ۱۲.۵ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۲.۴ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۹۹ درصد حجم عرضه شده میلگرد و ۱۰۰ درصد حجم عرضه شده شمش مشتری داشت.

در هفته گذشته در مجموع شاهد ثبات نسبی نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار در پایان هفته ۳۲۲۰۰ تومان بود. با این وجود، در روز ۲۲ خرداد نرخ دلار حتی تا ۳۳۲۰۰ تومان هم بالا رفت و سپس با سیاست‌های بانک مرکزی شاهد اصلاح نرخ‌ها در بازار آزاد ارز بودیم. آخرین نرخ فروش دلار در سامانه نیما نیز ۲۵۴۲۳ تومان بوده است و در هفته گذشته نرخ دلار نیمایی ۶۹۷ تومان افزایش یافت.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که پس از دو هفته افزایش قیمتها، موقتاً در هفته پیش رو شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها توأم با برخی نوسانات نه چندان بزرگ باشیم. عامل اصلی تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار فولاد تا چند ماه آینده محدودیت‌های برق و نگرانی‌های سمت عرضه خواهد بود با این حال قیمت‌ها به صورت بی‌وقفه و پیوسته هم بالا نخواهد رفت و پس از هر موج افزایشی، موجی از ثبات نرخ‌ها توأم با برخی اصلاح حداقلی قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود. در کنار عامل اصلی محدودیت‌های برق، عوامل نرخ ارز و نرخ‌های جهانی فولاد هم بر قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی تاثیرگذار خواهند بود. این دو عامل اخیر هم فعلا سیگنال ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار داخلی فولاد را صادر می‌کنند. باید امیدوار بود که با عدم افزایش محدودیت‌های مصرف برق صنایع و ثبات بازار ارز، شاهد ثبات نرخ‌ها در بازار‌های کالایی مختلف از جمله بازار فولاد باشیم.

منبع: شما نیوز

عناوین برگزیده