تاریخ: ۲۳ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۹
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۳۱۰۱۴۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

بالا و پایین بازار آهن‌آلات در هفته اخیر

‌می‌متالز - بازار داخلی آهن آلات در اواسط تیرماه گیج شد، زیرا قیمت‌ها در بخشی از بازار افزایش پیدا کرد و در بخش دیگر بازار نزولی بود. در بیشتر هفته‌های سال قیمت‌ها در این بازار هبستگی زیادی با هم دارند، ولی هفته گذشته شرایط متفاوتی بر بازار حاکم بود. فعالان بازار نوسانات نرخ ارز را دلیل اصلی این شرایط می‌دانند.

به گزارش می‌متالز، بازار داخلی آهن‌آلات در طول هفته سوم تیرماه شرایط عجیبی داشت، قیمت‌ها در بخشی از بازار مانند تیرآهن افزایش پیدا کرد و در بخش دیگر بازار مانند ناودانی به شدت ریزشی بود. فعالان بازار عقیده دارند روند عرضه و تقاضا از طرفی و نرخ ارز در بازار غیررسمی در از طرف دیگر باعث شد تا بازار چهره متفاوتی داشته باشد. پیش از این در بیشتر هفته‌های سال روند قیمت آهن‌آلات با هم صعودی یا نزولی می‌شد، ولی در تیر ۱۴۰۲ بازار به دو دسته تقسیم شده‌است.

نوسانات هفتگی قیمت آهن‌آلات به قرار نمودار زیر است:

بالا و پایین بازار آهن‌آلات در هفته اخیر

براساس نمودار بالا سنگین‌ترین نوسان هفته در بازار ناودانی اتفاق افتاد. البته باید در نظر داشت پس از کاهش شدید قیمت‌آهن آلات در طول هفته‌های گذشته قیمت ناودانی ثابت بود تا اینکه هفته گذشته ریزش سنگینی تجربه کرد. همین مقاومت اکنون در قیمت نبشی دیده می‌شود. قیمت نبشی طی هفته‌های گذشته برخلاف سایر آهن‌آلات ریزشی نشد و کم نوسان عمل کرد با توجه به این مسئله آیا قیمت نبشی نیز مانند ناودانی در انتظار یک ریزش سنگین است؟

میلگرد

قیمت‌ها در بازار میلگرد طی هفته گذشته دو شرایط مختلف داشتند. متوسط قیمت میلگرد ۱۰ حدود ۱.۸ درصد کاهش پیدا کرد و سپس متوسط قیمت میلگرد ۱۴ نزدیک به ۲.۳ درصد رشد کرد. کاهش قیمت میلگرد در طول هفته‌های گذشته باعث شده تا بعضی از تولیدکنندگان از عرضه تمام محصولات خود به بازار اجتناب کنند به همین دلیل قیمت میلگرد ۱۴ رشد کرد در حالی که مازاد عرضه بعضی از انواع میلگرد مانند میلگرد ۱۰ منجر به کاهش قیمت آن شده است. بسیاری از فعالان بازار عقیده دارند قیمت‌ها در بازار میلگرد در روز‌های باقی‌مانده از تیرماه کاهش پیدا می‌کند.

تیرآهن

متوسط قیمت تیرآهن در طول هفته گذشته نزدیک به ۱ درصد رشد کرد، البته باید در نظر داشت متوسط قیمت تیرآهن در معاملات کیلویی و شاخه‌ای طی یک ماه گذشته به ترتیب ۱۰ درصد و ۲۰ درصد کاهش یافته است، در نتیجه افزایش ۱ درصدی قیمت تیرآهن شاید به معنای پایان روند ریزشی قیمت‌ها در این بازار باشد. اگرچه بازاریان عقیده دارند تقاضا در بازار تیرآهن فروکش کرده است و احتمالا روند نزولی قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

ناودانی، نبشی و پروفیل

قیمت ناودانی و نبشی در طول یک ماه گذشته ثابت بود و با ریزش قیمت سایر آهن آلات ریزشی نشد، ولی ناودانی تمام ریزش یک ماه گذشته بازار را در طول یک هفته پشت سرگذاشت. قیمت نبشی همچنان ثابت است، ولی تجربه ناودانی نشان می‌دهد دیر یا زود باید منتظر ریزش سنگین قیمت در بازار نبشی بود. از طرفی قیمت‌ها در بازار پروفیل با شیب ملایمی رو به کاهش است، ولی باید در نظر داشت در طول هفته‌های گذشته از شدت کاهش قیمت پروفیل کاسته شد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده