تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۵۳
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۳۳۴۸۲۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
«بهمن قاسمی» مدیرعامل آریان فولاد مطرح کرد:

امکان صادرات داریم، اما شرایط ارزی برای همه یکسان نیست

‌می‌متالز - «بهمن قاسمی» گفت: در شرایط کنونی در آریان فولاد امکان صادرات داریم، اما شرایط ارزی برای همه یکسان نیست. مساله دیگر این است که در زنجیره فولاد بیشترین سود را شرکت‌های تولیدکننده محصولات پایه می‌برند.

به گزارش می‌متالز، «بهمن قاسمی» مدیرعامل شرکت نورد آریان فولاد با اشاره به اینکه این شرکت جزو صد شرکت برتر ایران است، اما نمی‌توانیم آینده کسب‌و‌کار خود را پیش‌بینی کنیم، گفت: در حال حاضر ما نمی‌دانیم که قیمت مواد اولیه فردا چقدر است. رییس کل بانک مرکزی می‌گوید قیمت دلار پایین می‌آید، اما بالا می‌رود. همین موضوع باعث شده اقتصاد برای ما قابل پیش‌بینی نباشد.

شرایط ارزی برای همه یکسان نیست

قاسمی با اشاره به اینکه چشم‌انداز فولادی ایران تولید ۵۵ میلیون تن است، گفت: بنابراین از این میزان تولید ۲۰ میلیون تن در بازار داخلی مصرف می‌شود و حداقل ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن باید صادرات داشته باشیم.

تعداد بازدید : 3

او افزود: از طرف دیگر نرخ ارز صادرات فولاد مشخص نیست. چرا شرایط برای صادرات شرکت‌های دولتی و خصوصی متفاوت است؟

قاسمی گفت: ما ضمن قدردانی از فعالیت‌های بورس کالا خواستار شفافیت بیشتر در مکانیزم قیمت‌گذاری فاصله ۱۱ درصدی بین شمش و میلگرد هستیم و با توجه به اینکه فکر می‌کنیم خطایی در محاسبه اتفاق افتاده و نیاز هست دوباره بازنگری شود، خواهشمندیم ضمن انتشار نحوه محاسبه این عدد، نسبت به ترمیم آن اقدام کنند. لازم به ذکر است، جامعه ما، مدیران، مسوولین و حتی افراد معمولی مانند خود ما به شدت نیاز داریم تا هر موضوعی را متوجه باشیم. تاکیدا عرض می‌کنیم «هر موضوعی» حتما نیاز به راستی‌آزمایی دارد و حتی اگر در گذشته راستی‌آزمایی شده باید باز هم بررسی شود تا از احتمالات متداول مانند تغییرات بنیادین یا اشتباه قبلی تاثیر نپذیرفته باشد.

وی تاکید کرد: ما باید با قاطعیت و به وضوح علیه دور زدن با هر منطقی و با هر توجیهی اعتراض کنیم و در نظر داشته باشیم که ممکن است دور زدن بعضی گره‌ها را موقتا باز کند، اما در دراز‌مدت مثل موریانه تمام اخلاق و اقتصاد و سیاست و امنیت و در یک کلام تار و پود ملت را از بین خواهد برد و سوالی که پیش می‌آید این است که «در این وضعیت بغرنج دور نزنیم چه کار کنیم؟». به نظر ما هزینه دور زدن را از پستو‌ها و دالان‌های تاریک با شفافیت و در حضور اجتماع پرداخت کنیم و در نهایت راه حل تمام مشکلات از دو نرخی و چند نرخی بودن ارز ریشه می‌گیرد و ما دیر یا زود ناگزیر خواهیم بود راه‌هایی که تمام جوامع خوشبخت و سعادتمند به کار بسته‌اند را قبول کرده و سر لوحه کار خود قرار دهیم.

مشکلات کسب‌و‌کار‌ها در نتیجه ارز چند نرخی

او با تاکید بر اینکه تا زمانی که اقتصاد ایران چند نرخی باشد مشکلات کسب‌و‌کار‌ها وجود دارد، افزود: در شرایط کنونی آب خام آشامیدنی ۵۰۰ تومانی در هر متر مکعب در شبکه عرضه می‌شود آن وقت قیمت آب فاضلاب برای واحد پساب بوئین‌زهرا را ۶۵۰۰ تومان به ما می‌فروشند.

قاسمی با تاکید بر اینکه مسوولان، کارکنان شرکت‌ها را در نظر نمی‌گیرند، اظهار کرد: در حال حاضر کارکنان کارخانه‌ها برای گذراندن معیشت خود مجبور به دریافت اضافه کار و بهره‌وری و … هستند، اما زمانی که چهار ماه کارخانه به دلیل قطعی برق و گاز تعطیل می‌شود و کارکنان فقط حقوق دریافت می‌کنند نمی‌توانند امورات زندگی خود را بگذرانند.

قاسمی با تاکید بر اینکه دولت نباید بار تورم را بر دوش قشر کارگر بیاندازد و دستمزد پایه هر کارگر باید به ۳۰۰ دلار برسد، اظهار کرد: سال گذشته شرکت آریان فولاد علاوه بر افزایش حقوق مصوب دولت، ۲۰ درصد بیشتر حقوق کارمندان را افزایش داد. امسال هم بنا بر افزایش حقوق کارکنان بیشتر از درصد مصوب دولتی داریم. اما به طور کلی معتقدیم که حقوق و دستمزد همه شرکت‌ها اضافه شود تا اختلالی در رقابت‌پذیری شرکت‌ها به وجود نیاید.

وضعیت تولید مجتمع آریان فولاد

مجتمع آریان فولاد در سال ۱۳۸۰ تاسیس و شامل دو شرکت جدا از هم با فاصله حدود ۱۵۰۰ متر از یکدیگر است که مجموعا بیش از ۸۰۰،۰۰۰ متر مربع مساحت و حدود ۱۳۰،۰۰۰ متر مربع فضای مسقف دارد.

این مجتمع دارای خطوط تولید به شرح ذیل است: سه خط میلگرد فعال که هر خط حدود ۵۰۰،۰۰۰ تن ظرفیت تولید سالیانه دارد و در مجموع دارای ۱،۵۰۰،۰۰۰ تن ظرفیت اسمی است. همچنین دو خط نورد مقاطع به ظرفیت‌های ۲۰۰،۰۰۰ تن در سال و ۳۰۰،۰۰۰ تن در سال دارد. دو خط ذوب القایی ۲۰ تن که جمعا سالیانه ۱۲۰،۰۰۰ تن ظرفیت تولید اسمی دارد.

یک خط ذوب قوس الکتریکی که با کوره ۲۰ تن حدود ۱۲۰،۰۰۰ تن ظرفیت اسمی دارد و جمعا ۵۰۰،۰۰۰ تن مقاطع فولادی شامل تیرآهن تا سایز ۲۷۰ و نبشی، ناودانی، تسمه و ورق کم عرض تا عرض ۴۰۰ میلیمتر را می‌تواند تولید کند.

این شرکت جمعا دارای ۲،۰۰۰،۰۰۰ تن ظرفیت نورد و ۲۴۰،۰۰۰ تن ظرفیت تولید شمش است و در حال حاضر نیز مشغول بررسی و مطالعه امکان تولید ورق با عرض ۵۰۰ میلیمتر بوده و در آستانه راه‌اندازی سه خط ذوب القایی ۵۰ تن با ظرفیت کل حدود ۳۵۰،۰۰۰ تن است که تلاش می‌شود در شش ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

برای ساخت و توسعه آریان فولاد از سال ۱۳۸۰ تاکنون بیش از ۵۶۰ میلیون دلار هزینه شده است که تماما از محل منابع داخلی شرکت و آورده شرکاء بوده است و همچنین این شرکت یک خط ذوب قوس الکتریکی با ریخته گری ۵ خطی ۷۰ تن و ظرفیت حدود ۵۵۰،۰۰۰ تن به صورت دست دوم وارد کرده ولی به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های انرژی (در حدود ۱۲۰ مگاوات) نمی‌تواند در محل خود نصب کند؛ لذا از کلیه واحد‌هایی که امکان تاسیس این خط در جوارشان میسر است تقاضا کرده نسبت به بررسی موضوع شراکت موردی به شرط صد در صد سرمایه‌گذاری از طرف آریان فولاد اقدام کنند تا ظرفیت ذوب این شرکت به ۶۰۰،۰۰۰ تن اسمی برسد.

این شرکت با ۲،۰۰۰،۰۰۰ تن ظرفیت اسمی ضمن داشتن بالاترین تنوع محصول، بزرگ‌ترین کارخانه نورد خصوصی ایران و خاورمیانه است و مهم‌ترین مزیت شرکت تحویل محصول خریداری شده به مشتری در همان روز خرید است.

همچنین این شرکت حدود ۱۲۰ مگاوات برق خریداری کرده و تاسیسات بهره‌برداری از پساب بویین‌زهرا را ایجاد کرده و به مرور در آستانه بهره‌برداری آزمایشی ورود کرده است. این شرکت امیدوار است تا فصل تابستان آینده نسبت به افتتاح و بهره‌برداری رسمی اقدام شود.

مدیرعامل شرکت نورد آریان فولاد در مورد خاموشی‌های برق و گاز گفت: تصور می‌شود مسوولین موقع تصمیم‌گیری توجه‌شان فقط به مدیران واحد‌ها است که هیچ گزینه‌ای برای مقاومت نداشته و مجبور به مدارا هستند و متاسفانه به این مهم که پرسنل واحد‌های تولیدی تمام زندگی‌شان بر اساس بهره‌وری و اضافه کار برنامه‌ریزی می‌شود و با تعطیلی واحد با تکانه‌ها و مشکلات بسیار سخت و گا‌ها هولناکی مواجه می‌شوند توجهی نمی‌شود؛ لذا تقاضا می‌کنیم به این موضوع اهمیت داده شود و به عنوان پیشنهاد عرض می‌کنیم که خاموشی‌ها بر یک اساس منصفانه بین کل آحاد جامعه و صنایع و صنف‌ها و مصارف تقسیم شود.

قاسمی افزود: در مورد حقوق و دستمزد منصفانه باز هم نظر بر این است که حقوق‌ها بر پایه ارز به عنوان مثال ۲۵۰ الی ۳۰۰ دلار پایه تعیین شود و هر زمان بیش از ۵ درصد ارزش ریال ضعیف شد بر اساس واحد‌هایی ده درصدی تعدیل فوری اتفاق بیافتد و در مراحل بعدی جبران شود تا ترازی کمتر از پایه ۲۵۰ یا ۳۰۰ دلار شکل نگیرد و در صورتی که ریال قوی‌تر شود به عنوان پاداش زحمات جامعه ورودی منفی صورت نگیرد و حقوق مطابق قانون نتواند کمتر از آخرین دریافتی باشد. در مراحل بعدی ناترازی احتمالی بر اساس پایه میانگین ۲۵۰ الی ۳۰۰ دلار حداقل جبران و تعدیل شود.

وی بیان کرد: ما خودمان سعی می‌کنیم تا حد امکان به این سمت حرکت کنیم. همان طور که در سال ۱۴۰۲ بعد از افزایش حقوق قانونی، حدود ۲۰ درصد نیز توسط شرکت افزایش داده شد. امسال نیز تصمیم داریم بعد از افزایش حقوق قانونی، نسبت به سال قبل ۲۰ درصد هم بیشتر انجام دهیم یعنی در صورتی که دولت ۲۰ درصد افزایش دهد ما تبدیل به ۴۰ درصد خواهیم کرد.

آریان فولاد با حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد ظرفیت کار و فعالیت می‌کند

قاسمی تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد تاثیر این افزایش قیمت‌ها را در هزینه نهایی و قیمت تمام‌شده با بالا بردن بهره‌وری کاهش داده یا خنثی کنیم. امر مذموم و زشت در لفافه و کنایه حرف زدن به رویه‌ای متداول تبدیل شده است و ما پیشنهاد می‌کنیم دو موضوع حقیقت را گفتن و «تمام حقیقت» را گفتن به عنوان اصل پذیرفته شده و هر نوع دور زدن با هر نیتی جرم‌انگاری و قابل مجازات باشد. مثلا بورس کالا مشخص کند این ۱۱ درصد چگونه محاسبه شده است؟ من به عنوان کسی که سرنوشتم با این عدد به همراه ۱۰۸۳ نفر رقم می‌خورد، آیا حق ندارم بدانم؟

مدیرعامل آریان فولاد بیان کرد: ما قدردان کمک‌های جامعه خبرنگاری و نشریات که تلاش می‌کنند تا حد امکان بسترهای شفافیت را باز نگه دارند، هستیم.

«بهمن قاسمی» در پایان خاطرنشان کرد: «مجتمع آریان فولاد» نیاز خود به ادغام یا شراکت با فعالان صاحب صلاحیت را مجددا اعلام کرده و دست دوستی و نیاز با هدف هم‌افزایی و افزایش بهره‌وری و توانایی‌ها به سوی همکاران و علاقه‌مندان فعالیت در این حوزه دراز کرده است. آمادگی داریم هر گونه پیشنهادی را در این مورد با نظر مثبت بررسی کنیم. «مجتمع آریان فولاد» در حال حاضر با حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد ظرفیت کار و فعالیت می‌کند که ناشی از عوامل مختلف است و عمده‌ترین عوامل موثر عبارتند از: تعطیلی‌های متاثر از ناترازی‌های انرژی، ضعف‌های کلان مدیریتی، مشکلات فنی مرتبط با تولید، سرمایه در گردش، ضعف در بازاریابی و فروش که امیدواریم بتوانیم علی‌رغم همه این عوامل سال آینده به ۵۰ درصد ظرفیت اسمی برسیم.

منبع: سرمایه فردا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده