تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۳۳۵۳۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

بورس کالا؛ بهترین فضا برای قیمت‌گذاری محصولات فولادی/ رقابت فولادی ایران در خاورمیانه با دست‌های بسته

‌می‌متالز - عضو هیات‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: با توجه به وضعیت کشور، می‌توان گفت بورس کالا مکان بهتری برای قیمت‌گذاری محصولات فولادی است و هدف از ورود این بخش به بورس، کنترل قیمت‌ها بود.

به گزارش می‌متالز، بهادر احرامیان در رابطه با نرخ‌گذاری محصولات فولادی بیان کرد: با توجه به وضعیت کشور، می‌توان گفت بورس کالا مکان بهتری برای قیمت‌گذاری محصولات فولادی است و هدف از ورود این بخش به بورس، کنترل قیمت‌ها بود. البته ناگفته نماند زمانی که تورم طولی در کشور داریم؛ یعنی تورم از چاپ پول به وجود می‌آید، حتی با راهکار‌ها و بخشنامه‌های مختلف نیز همچنان قیمت‌ها افزایش خواهند داشت.

وی در ادامه اضافه کرد: بنابراین می‌توان گفت علت کم بالا رفتن قیمت‌ها ارتباطی با بورس کالا ندارد. در واقع افزایش قیمت‌هایی که در محصولات فولادی شاهد آن هستیم، به گونه‌ای ناترازی عرضه و تقاضا تعبیر شده که نه می‌توان جلوی این حرکت را در بورس گرفت و نه در طولانی مدت تأثیری روی آن داشت؛ چرا که ریشه تغییر قیمت‌ها چاپ پول بوده و با عرضه و تقاضا کاملا متفاوت است.

به گفته عضو هیات‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، محرک افزایش قیمت‌ها چاپ پول بوده و به همین دلیل با تغییر سیاست‌ها به نتیجه‌ای نمی‌رسیم.

احرامیان با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای فولاد عربستان در سال‌های اخیر اظهار کرد: با توجه به وضعیت کشور، به نظر می‌رسد توسعه و گسترش طرح‌های فولادی عربستان تا چند سال آینده برای ایران تهدید محسوب شود. البته ناگفته نماند که امروزه فولاد ایران از عربستان در تمام بخش‌های تولید، صادرات و … جلوتر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از طرفی، عربستان که در حال سرمایه‌گذاری و توسعه در صنعت فولاد است، احتمالاً از لحاظ سودآوری و رشد تولید بتواند جایگاه خوبی کسب کند و بر همین اساس شاید تا چند سال آینده در بازار‌های صادراتی با ایران رقابت کند. چرا که به تأمین مالی، تکنولوژی و بازار‌های جهانی دسترسی دارد و تمام این عوامل می‌تواند برای ورود آنها به بازار صادراتی کمک کند. این درحالیست که امروزه ایران با دست بسته با سایر کشور‌ها در حوزه فولاد رقابت می‌کند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده