تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۲۸۶۹۴۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

مقاومت خصوصی‌ها در کاهش قیمت آهن

‌می‌متالز - نخستین روز هفته روند اصلاحی نرخ ارز در بازار آهن و فولاد نیز مشهود بود، اگرچه قیمت آهن آلات نوسانات متعددی داشت، اما برخی مبادی فروش رویکرد اصلاحی داشتند.

به گزارش می‌متالز، نخستین روز هفته روند اصلاحی نرخ ارز در بازار آهن و فولاد نیز مشهود بود، اگرچه قیمت آهن آلات نوسانات متعددی داشت، اما برخی مبادی فروش رویکرد اصلاحی داشتند، برخی قیمت‌ها را تغییر ندادند و برخی دیگر همچنان میل به افزایش قیمت داشتند.

نرخ ارز که روز پنجشنبه از کانال ۴۴ هزار تومانی نیز فراتر رفت، با عنایت به صحبت‌های رئیس کل جدید بانک مرکزی روند اصلاحی در پیش گرفت و در اواسط روز پنجشنبه تا روز شنبه حدود ۵ هزار تومان اصلاح شد، به طوری که در پایان روز گذشته هر دلار در بازار آزاد حدود ۳۹ هزار و ۵۲۰ تومان مبادله شد.

تحلیل نوسانات روزانه قیمت آهن

شنیده‌ها حاکی است که در پی مقاومت برخی شرکت‌ها روز گذشته نیز روند افزایشی قیمت میلگرد آجدار تداوم داشت که حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان برآورد شد؛ اما برخی نوردسازان بار‌های بورسی خود را ثابت و یا با کاهش قیمت عرضه می‌کنند.

براساس نمودار ماهانه نوسانات میلگرد سایز ۱۴ ذوب آهن اصفهان، در یک ماه گذشته افزایش قیمت ۴ هزار تومانی داشته و از ۱۶ هزار به ۲۰ هزار تومان رسید، اما آخرین نرخ اصلاحی آن ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد.

اگر چه در بازار تیرآهن نیز بین ۲۰ الی ۱۵۰ هزار تومان اصلاح قیمت مشاهده شد، اما قیمت تیرآهن شاخه‌ای در کارخانه‌های فایکو و ظفربناب افزایش ۲۰ الی ۵۰ هزار تومانی داشت؛ همچنین افزایش قیمت ۴۰۰ الی ۸۰۰ تومانی در عمده شرکت‌های نبشی و ناودانی نیز مشهود بود.

قیمت قوطی پروفیل نیز در عمده مبادی فروش اصلاح شد به طوری که حدود هزار تومان کاهش قیمت مشاهده شد، اما چند شرکت نیز کماکان قیمت‌ها را افزایش داشتند. به عنوان مثال قیمت قوطی آهن ضخامت ۲ میلیمتر که روز پنجشنبه تا مرز ۳۰ هزار تومان افزایش یافته بود دیروز بین ۲۸ الی ۲۹ هزار تومان برآورد شد. قیمت لوله گازی، مبلی، صنعتی و سایر لوله‌ها نیز ثابت اعلام شد.

انواع ورق سرد و گرم نیز نوسانات متعددی داشت به طوری که قیمت ورق آهن کماکان در برخی بنگاه‌ها حدود ۳۰۰ الی هزار تومان افزایش قیمت داشت؛ قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی هم افزایشی بود.

با آغاز روند اصلاحی قیمت‌ها میزان معاملات تقریبا به صفر رسید و به عبارتی بازار در انجماد کامل قرار دارد و نوسانات افزایشی که مشاهده شد بیشتر در بخش‌های خصوصی بود که از کمبود مواد اولیه، گرانی شمش و آهن اسفنجی نشأت گرفت. عامل دیگری که به تمایل آهن‌فروشان برای افزایش قیمت‌ها در روز گذشته منجر شد، اختلاف نظر بین بورس کالا و وزارتخانه بود که افت بیشتر تقاضا را در پی داشت.

گفتنی است روند اصلاحی نرخ آهن آلات در برخی حوزه‌ها که متأثر از روند بازار ارز است در شرایطی است که چالش کمبود و قطعی گاز همچنان پایدار بوده و صدای اعتراض برخی تولیدکننده‌ها نیز درآمده است.

در همین زمینه محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به خسارت‌ها و آسیب‌های کمبود گاز به صنعت فولاد کشور، اظهار کرد: تأمین انرژی از جمله چالش‌هایی است که در تابستان و زمستان گریبانگیر فولادسازان است، به این صورت که در تابستان با قطعی برق و در زمستان با قطعی گاز مواجه هستند.

طیب‌نیا بیشترین مصرف گاز را در بخش خانگی دانست که میزان آن حدود ۲۱ درصد است و گاهی به ۶۰ درصد نیز می‌رسد؛ بنابراین به‌ناچار برای تأمین گاز بخش خانگی، انرژی بخش صنعت محدود و حتی قطع می‌شود.

وی در ادامه متوسط بهره‌وری نیروگاه برق را ۳۸ درصد دانست و افزود: ضروری است ظرفیت بهره‌وری نیروگاهی را بالا ببریم تا در عرصه صنعت شاهد توسعه و همچنین کاهش مشکلات باشیم؛ از همین رو فولاد مبارکه ساخت نیروگاهی با ۹۱۴ مگاوات ظرفیت را در دستور کار دارد که بهره‌وری آن به ۶۰ درصد می‌رسد.

وی در پایان بیان کرد: برای بهینه‌سازی مصرف سوخت تصمیم داریم با شرکت ملی گاز در زمینه افزایش بهره‌وری بخاری‌های تولید کشور تا ۹۰ درصد، همکاری داشته باشیم، اگرچه اجرای چنین برنامه‌ای سرمایه بالایی می‌طلبد، اما به طور کلی ایده ارزشمندی است و توجیه اقتصادی دارد.

گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد حاکی است که روز گذشته از کل حجم محصولات عرضه شده در بورس کالا حدود ۱۵/۶ درصد به فروش رسید که حجمی معادل ۳۳۵ هزار و ۴۸۴ تن برآورد شد. از ۳۴ هزار و ۵۶۰ تن شمش بلوم نیز حدود ۳ هزار و ۵۵۰ تن مورد معامله قرار گرفت که چیزی حدود ۱۰ درصد محاسبه شد. نرخ میانگین شمش بلوم ۱۶ هزار و ۹۵۲ تومان اعلام شده که بیانگر کاهش ۸/۴ درصدی نرخ پایه شمش بلوم است.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده