تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۴۳
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۸۵۹۸۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

ارز و گاز، ۲ عامل رشد نرخ آهن

‌می‌متالز - روز گذشته در بخش زیادی از زیرمجموعه‌های بازار آهن شاهد افزایش قیمت روز آهن‌آلات بودیم.

به گزارش می‌متالز، روز گذشته در بخش زیادی از زیرمجموعه‌های بازار آهن شاهد افزایش قیمت روز آهن‌آلات بودیم، اما در این میان برخی هم دست از افزایش قیمت‌ها کشیده و نرخ محصولات خود را ثابت اعلام کردند.

نرخ دلار هم همچنان بر ریل صعودی قرار داشت و درحال طی کردن قیمت‌های مقاومتی یکی پس از دیگری بود. روز گذشته قیمت دلار از کانال ۴۱ هزار تومان هم فراتر رفت و در پایان روز در بازار آزاد ۴۱ هزار و ۴۰ تومان مبادله شد. روند افزایشی نرخ دلار همچنان ادامه دارد و احتمالا طی یکی دو روز کانال ۴۲ هزار تومان را هم فتح کند.

بررسی نوسانات بازار آهن و فولاد

روز گذشته شاهد افزایش قیمت میلگرد روز در حدود ۵۰ الی ۳۰۰ تومان بودیم و برخی کارخانه‌ها نیز قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند. قیمت متوسط میلگرد روز گذشته ۱۹ هزار و ۱۵ تومان اعلام شد که بیانگر افزایش ۱۲۵ تومانی نسبت به ابتدای هفته بود.

قیمت روز قوطی و پروفیل در مقایسه با ابتدای هفته نیز افزایش داشت که بین ۵۰۰ الی هزار تومان برآورد شد، چند کارخانه هم ثبات قیمت داشتند. قیمت انواع لوله‌های داربستی، مبلی، گازی و ... هم با ثبات در برخی شرکت‌ها همراه بود و برخی نیز حدود ۵۰۰ الی هزار تومان نرخ محصولات خود را افزایش دادند.

تیرآهن نیز در بخش شاخه‌های تا حدودی ثابت بود و در برخی شاخه‌ها افزایش ۱۰ الی ۱۵۰ هزار تومانی داشت. قیمت نبشی و ناودانی در شمار زیادی از کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت بود، اما افزایش ۲۰۰ تومانی هم مشاهده شد.

قیمت انواع ورق‌ها هم با نوسانات متعددی همراه بود به طوری که قیمت ورق سیاه در چند کارخانه ثابت بود و در چند کارخانه افزایش ۴۰۰ الی هزار تومانی داشت. قیمت ورق گالوانیزه هم در اغلب کارخانه‌ها با افزایش ۱۰۰ تومانی همراه بود و ورق رنگی نیز با افزایش هزار تومانی اعلام قیمت شد.

التهابات نرخ دلار در بازار آزاد و کاهش چشمگیر ارزش ریال به افزایش نگرانی‌های مردم در مواجه با تورم روزافزون و کاهش قدرت خرید مردم منجر خواهد شد.

همانطور که کم و بیش از آمار نوسانات بازار آهن و فولاد برمی‌آید و روز گذشته نیز اشاره شد، به نوعی شاهد چرخش جهت و رویه بازار هستیم و گویا روند اعلام قیمت بازار آهن از روند بازار ارز متمایز شده است.

از طرفی دیگر گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که خرید شمش توسط شرکت‌های تجاری ممنوع شده و تنها خرید به صورت نقدی امکان‌پذیر است که این امر به کاهش حجم تقاضا در این دور از عرضه منجر شده است. اما با کاهش حجم عرضه محصولات اولیه در بورس که از قطعی گاز ناشی می‌شود، در صورتی که بازار را دچار نوعی هیجان کند و این محصولات با استقبال بالایی روبه‌رو شوند احتمال دارد دوباره شاهد اوج‌گیری قیمت‌ها باشیم.

گفتنی است امروز ۹۰ هزار تن شمش بلوم در بورس کالا عرضه شد که نرخ پایه آن ۱۴ هزار و ۶۱۸ تومان در نظر گرفته شده است.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده