تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۳
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۱۰۱۲۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

آخرین قیمت میلگرد در بازار/ چشم انتظاری فعالان برای کاهش قیمت

‌می‌متالز - قیمت میلگرد در بازار‌های جهانی طی ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ کاهش چشمگیری پیدا کرد، به عنوان مثال قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن ۱۴ درصد فرو ریخت، ولی قیمت میلگرد صادراتی ایران در همین بازه زمانی ۶ درصد رشد کرد.

به گزارش می‌متالز، روند صعود ونزول قیمت میلگرد در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ مثبت نیست؛ زیرا قیمت میلگرد در بازار‌های جهانی به شدت نزولی شد و به کف‌های حمایتی بلندمدت رسید. نشریه متال بولتن طی گفتگو با فعالان بازار به خصوص در شانگ‌های چین مدعی شد چشم‌انداز بازاریان به آینده قیمت میلگرد مثبت نیست، زیرا حجم تقاضا به شدت پایین است.

همچنین با نزدیک شدن به روز‌های پایانی تیر ماه، همچنان خبری از تقاضا در بازار آهن نیست و انواع مقاطع فولادی از قبیل میلگرد، تیرآهن و … روی سراشیبی کاهش قیمت‌ها گام برمی‌دارند. جالب است که ارزان شدن آهن در ماه‌های اخیر، مشتریان را ترغیب به خرید نکرده و آن‌ها همچنان منتظر خبر‌های بهتری از بازار فولاد هستند. در این میان مبادی فروش آهن هم ظاهرا چاره کار را در کاهش قیمت تولیدات خود می‌دانند و گویی فعلا با رکود در بازار ساخت و ساز کنار آمده اند.

رکود دامن بازار میلگرد را گرفت؟

درعین حال با بازگشت قیمت دلار به کانال ۴۹ هزار تومان قیمت‌ها در بازار آهن نیز با کنترل دستوری دچار رکود عمیقی شده و خرید و فروش چشمگیری نیز مشاهده نمی‌شود طوری‌که نرخ اکثر کارخانجات میلگرد بدون تغییر و اکثر مقاطع فولادی کاهش یافت.
از طرفی با توجه به اینکه بازار جهانی فولاد در کانال کاهشی قرار دارد و مواد اولیه با ثبات و نزول قیمت همراه هستند، یقینا کلیه بازار‌ها به ویژه در بازار‌های صادراتی ایران و تثبیت روند کاهشی و ثابت بازار داخلی اثرگذار خواهد بود؛ به عنوان مثال قیمت میلگرد چین حدود ۱۶ دلار کاهش یافته است.

در معاملات دیروز میلگرد در بازار آهن، قیمت این مقطع فولادی باز هم کاهش داشت. میلگرد ذوب آهن با کاهش قیمت ۴۵۰ تومانی، در آستانه ورود به کانال ۲۲ هزار تومان قرار گرفت. به عنوان نمونه میلگرد سایز ۱۶ این شرکت دیروز با قیمت هر کیلوگرم ۲۳.۲۱۲ تومان معامله شد که نسبت به روز قبل کاهش داشت؛ در مجموع طی هفته‌ای که گذشت در بخش محصولات ذوبی، میلگرد و تیرآهن در کارخانه و انبار ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش یافت. تیرآهن ۱۴ با قیمت ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان و سایز‌های ۱۶ و ۱۸ با نرخ ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان به بازار عرضه شدند.

قیمت میلگرد در سراشیبی

به عبارتی اگر بخواهیم نگاهی گذرا به قیمت میلگرد در هفته‌ای که گذشت داشته باشیم؛ مبادی اصلی فروش میلگرد، روز یکشنبه قیمت این مقطع فولادی را باز هم کاهش دادند. میلگرد ذوب آهن با کاهش قیمت ۴۵۰ تومانی، در آستانه ورود به کانال ۲۲ هزار تومان قرار گرفت. به عنوان نمونه میلگرد سایز ۱۶ این شرکت دیروز با قیمت هر کیلوگرم ۲۳.۲۱۲ تومان معامله شد که نسبت به روز قبل خود یعنی شنبه، حداقل ۴۰۰ تومان ارزان‌تر شده بود.

میلگرد آذرفولاد امین هم بالاخره توان مقاومت خود را از دست داد و با کاهش قیمت ۴۰۰ تومانی، وارد کانال ۲۲ هزار تومان شد. میلگرد سایز ۱۴ این کارخانه هم با قیمت هر کیلوگرم ۲۲.۸۷۷ تومان به فروش رسید. دقیقا همین اتفاق برای میلگرد ابهر هم رخ داد و با کاهش نرخ ۶۰۰ تومانی و به صورت میانگین، با قیمت ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

در مجموع روز گذشته هر کیلوگرم میلگرد با متوسط قیمت پایه ۲۳‌هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی بورس‌کالا عرضه شد. همچنین نرخ پایه این مقطع طویل فولادی نسبت به هفته گذشته ۵/ ۱‌درصد کاهش را تجربه کرد.

در نتیجه کاهش استقبال از عرضه و برتری آن نسبت به تقاضا نیز رقابت قیمتی چشمگیری برای این کامودیتی رخ نداد و هر کیلوگرم میلگرد با میانگین قیمت معاملاتی ۲۳‌هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس قیمت تمام‌شده میلگرد به ۲۵‌هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. به عقیده تحلیلگران، افت بهای ارز‌های شاخص در بازار آزاد طی روز‌های گذشته در نتیجه انتشار اخبار سیاسی مثبت و احتمال ازسرگیری دوباره مذاکرات برجام به همراه خبر آزاد‌سازی بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق از عواملی هستند که موجب روند قیمتی کاهشی یا ثبات نسبی برای محصولات فولادی و زمینه‌ساز افت نرخ در این بازار شده اند. با این حال فعالان صنعت معتقدند که این روند در کوتاه‌مدت برقرار بوده و در نهایت تاثیر اعمال محدودیت برای مصرف برق صنایع از جمله صعنت فولاد بر جو کاهشی غلبه کرده و همچون سال گذشته افزایش چشمگیر قیمت در این بازار مشاهده خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده