تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۶
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۲۹۲۹۵۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد؛

انجام ایمن فعالیت‌ها با حس مسوولیت‌پذیری

‌می‌متالز - معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: حس مسوولیت‌پذیری شیفت‌فورمن‌ها و کارکنان جهت انجام فعالیت‌ها از جمله اصول اولیه ارتقای ایمنی شرکت فولاد مبارکه به شمار می‌آید.

به گزارش می‌متالز، یازدهمین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار شرکت فولاد مبارکه با حضور معاونان بهره‌برداری، سرمایه‌های انسانی و سازماندهی، مدیران ارشد تولید و خدمات فنی و پشتیبانی، بهره‌برداری، بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست، رؤسای نواحی، کارشناسان و تکنسین‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای با رویکرد ارتقای سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.

در این جلسه که در سالن جلسات مرکز تحقیقات برگزار شد، معاون بهره‌برداری، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست، رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی و سرپرست ایمنی فنی و بازرسی به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداخت.


غلامرضا سلیمی معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه:

از زحمات همکاران در حوزه ایمنی و تهیه گزارش‌های هدفمند و مؤثر آن‌ها درزمینه ارتقای فرهنگ ایمنی قدردانی می‌کنم. باید توجه داشته باشیم که ارتباطات مناسب مدیران و کارکنان جهت حل مسائل و مشکلات کاری و خانوادگی بسیار حائز اهمیت است. تدابیر مدبرانه مدیران نواحی شاه‌کلید حل مشکلات روحی و روانی کارکنان و راهکار مناسبی برای ترویج فرهنگ ایمنی بین کارکنان است.

در این خصوص باید به نقش پررنگ شیفت‌فورمن‌ها در زمینه برقراری ارتباط مناسب با کارکنان جهت افزایش بهره‌وری و کاهش حوادث و همچنین به سه نکته اساسی ذیل توجه داشته باشیم: اول اینکه رفتار و تفکر ایمن ملکه ذهن افراد شود و کارکنان به خطرات محیط کار توجه کنند. در مرحله دوم آراستگی و چیدمان مناسب تجهیزات و محیط کارگاه قرار دارد که موجب تقویت ایمنی و افزایش بهره‌وری و نشاط سازمانی می‌شود و سومین مورد حس مسوولیت‌پذیری شیفت‌فورمن‌ها و کارکنان جهت انجام فعالیت‌هاست که اصول اولیه ارتقای ایمنی شرکت فولاد مبارکه به شمار می‌آید.

در تمام حوادث، امکان بروز شرایط بسیار سخت و هولناک وجود دارد؛ ازاین‌رو باید بر انجام اقدامات اصلاحی و ایمن‌سازی تمرکز بیشتری داشته باشیم. تهیه و تدوین دستورالعمل‌های اجرایی فعالیت‌ها و پیگیری یافته‌های ایمنی نیز از نکات حائز اهمیت دیگر است و باید برای رفع مغایرت‌های اعلام‌شده از طرف واحد بازرسی ایمنی و فنی همت شود.


حسین مدرسی‌فر، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست:

باید به اصول فرهنگ ایمنی روانی کارکنان و اهمیت ارتباط بین مدیران واحد‌ها و کارکنان جهت اجرای خط‌مشی ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و محیط‌زیست شرکت توجه کافی داشته باشیم. به خاطر داشته باشیم کارکنان مادام‌که در زمینه ایمنی روانی، وضعیت مطلوبی قرار داشته باشند، به مدیران خود اعتماد می‌کنند.

ریشه‌یابی علل دقیق حوادث و انجام اقدامات اصلاحی پیرامون آن‌ها به‌منظور جلوگیری از تکرار حوادث از نکات مهم و اساسی ایمنی است. باید توجه داشته باشیم که دست‌یابی به حادثه صفر در سازمان به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و به تلاش بی‌وقفه و همه‌جانبه تمام کارکنان شرکت نیاز دارد. از ویژگی‌های سازمان‌های با چشم‌انداز صفر «مدیریت و نیروی کار بسیار متعهد» است که علاوه بر صیانت از نیروی انسانی موجب افزایش بهره‌وری و تداوم تولید می‌گردد.

همواره باید پیشگیری از حوادث را یک چالش مداوم در نظر بگیریم و این مساله مهمی است که سرپرستان، شیفت‌فورمن‌ها و کارکنان باید بر آن تمرکز کنند. به‌طورکلی مردم بر این باورند که فکر کردن به هدف حادثه صفر مشکل است و عملاً امکان تحقق آن وجود ندارد. بااین‌حال سازمان‌های موفق ثابت کرده‌اند که هدف حادثه صفر قابل‌دست‌یابی است و تقریباً تمام حوادث قابل پیش‌بینی و پیشگیری هستند.

جواد کیانی، رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی:

تعهد مدیران و کارکنان شرکت به مقوله ایمنی بسیار حائز اهمیت است. کارکنان باید به ایمنی به‌عنوان اولویت شماره یک متعهد باشند. تحلیل حوادث نشان می‌دهد نقش کنترلی و نظارت مؤثر شیفت‌فورمن‌ها در پیشگیری از حوادث بسیار ارزشمند و مهم است. تهیه دستورالعمل‌ها و استاندارد‌های روشن برای درک وظیفه و عملکرد ایمنی افراد در محل کار از ضروریات است. ضمن اینکه شیفت‌فورمن‌ها الگو‌های مناسبی برای سایر کارکنان در زمینه پیروی از قوانین ایمنی هستند.

آموزش صحیح افراد و استفاده کارکنان تازه‌استخدام از تجربیات شیفت‌فورمن‌ها جهت هوشیاری و حساسیت بیشتر نسبت به خطرات محیط کار نیز باید با جدیت دنبال شود. به خاطر داشته باشیم دست‌یابی به نتایج مطلوب ایمنی مستلزم صرف زمان و انگیزه جهت انجام ایمن فعالیت‌ها و تکرار رفتار‌های ایمن به‌صورت مستمر است.

گفتنی است در این جلسه شاهسون، سرپرست ایمنی فنی و بازرسی، در گزارشی به مصوبات صورت‌جلسات قبل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار پرداخت و مدیران و رؤسای نواحی مختلف به اقدامات انجام‌گرفته در زمینه موارد مطرح‌شده اشاره و گزارش مصوری از آن‌ها ارائه کردند.

همچنین پرنیان ایل‌بگ کارشناس هماهنگ‌کننده HSE در گزارشی به اقدامات موردنیاز جهت تأمین ایمنی روانی کارکنان و به تشریح انواع مدل‌های مدیریت و تأثیر آن در ایمنی روانی پرداخت.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده