تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۸۶۳۲۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
یک کارشناس صنعت فولاد عنوان کرد:

دست و پنجه نرم‌کردن فولادی‌ها با مازاد عرضه/ انبار اکثر کارخانه‌های فولادی پر شده است

‌می‌متالز - یک کارشناس فولادی معتقد است که به دلیل نبود نقدینگی و تقاضا در بازار، علی‌رغم نوسانات اخیر نرخ ارز و نهاده‌های تولید، قیمت محصولات فولادی حدوداً ثابت باقی ماند و یا کاهش داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، حسام الدین والی در تحلیل صنعت فولاد بیان کرد: با توجه به شرایط موجود در بازار فولاد که با بحث مازاد عرضه روبرو شده است، مشکلاتی در حوزه تأمین منابع برای پروژه‌ها وجود دارد.

وی گفت: به دلیل وضعیت بودجه عمرانی تقاضا در این صنعت به شدت کاهش پیدا کرده و محصولات عرضه شده در بورس کالا، با عدم استقبال مصرف‌کنندگان و فعالان بازار همراه شده است.

وی با بیان اینکه محصولات فولادی موجود در بورس کالا، به صورت اعتباری خریداری می‌شوند، چرا که نقدینگی و تقاضا وجود ندارد، افزود: این اتفاق باعث شده علی‌رغم افزایش نرخ ارز و نهاده‌های تولید، قیمت محصولات فولادی حدوداً ثابت باقی بماند و یا کاهش داشته باشد.

این کارشناس حوزه فولاد با اشاره به شرایط بحرانی برخی شرکت‌های فولادی، تصریح کرد: شرکت‌های تولیدکننده در حوزه فولاد دچار وقفه شده‌اند و بخش خصوصی نیز با مشکلات نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند. از طرفی، مشکلات و کمبود‌هایی در زمینه فروش و تأمین مواد اولیه این شرکت‌ها وجود دارد و تمامی این موارد، شرایط فعلی را به وجود آورده است.

وی نرخ ارز را یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار بر معاملات محصولات فولادی دانست و در خصوص تأثیرات نوسانات اخیر ارزی بر بازار فولاد گفت: اوایل سال جاری با وجود افزایش حقوق و دستمزدها، هزینه حمل و نقل، قیمت نهاده‌های تولید و افزایش قیمت انرژی تغییر و رشد آنچنانی در حوزه فولاد رخ نداد، چرا که محصولات فولادی در بازار داخل مصرف زیادی ندارد و از طرفی، بازار جهانی نیز با رکود مواجه شده است. تمامی این مسائل باعث به وجود آمدن مازاد عرضه در کشور شده است. بر همین اساس، انبار اکثر کارخانه‌های فولادی پر شده است.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده