تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۴
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۸۵۷۰۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه چهارم دی؛

معامله دلار با نرخ ۴۱ هزار و ۱۰۰ تومان/ موج جدید کرونا با بازار چه می‌کند؟

‌می‌متالز - بررسی بازار‌های مالی نشان می‌دهد: دلار همچنان سوار بر اسب گرانی است و اقدامات بانک مرکزی مانند عرضه اوراق ارزی و سکه تاکنون نتوانسته است به مدیریت این بازار بیاید.

به گزارش می‌متالز، امروز دلار در پایه ۴۰ هزار تومان کار خود را آغاز کرد، اما اکنون با قیمت ۴۱ هزار و ۱۰۰ تومان در بازار معامله می‌شود. در این میان، یکی از دلایل افزایش نرخ دلار افزایش نرخ بهره آمریکا از حدود نیم درصد به بیش از ۴ درصد است. بررسی‌ها نشان دهنده این است که نرخ برابری دلار و یورو تغییر کرده و قدرت دلار نسبت به یورو بیشتر شده است.

همچنین سکه نیز امروز در بازار از کانال ۲۰ میلیون تومان عبور کرد و با قیمت ۲۰ میلیون و ۲۰۲ هزار تومان معامله شد. طلای ۱۸ عیار در هر گرم یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قیمت خورد. در این میان، ایمیدرو اعلام کرده ۱۰۰۰ کیلوگرم طلا وارد بازار خواهد کرد تا بازار طلا به تعادل برسد. امروز از بورس کلا خبر رسید: ایمیدرو امروز یکشنبه ۴۰ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالای ایران عرضه کرد که از این میزان عرضه، ۹۵ درصد آن به فروش نرسید. به عبارت دیگر، از این میزان عرضه، تنها ۲ کیلوگرم و با قیمت میانگین موزون ۲۴ میلیون و ۵۳۶ هزار ریال در بورس کالا معامله شد.

در بازار بورس امروز روز معدنی‌ها بود. شاخص بورس امروز در کانال یک میلیون و ۵۶۳ هزار واحد به کار خود پایان داد و نماد‌های کگل، تاپیکو، فولاد، وغدیر، ومعادن، پارس و نوری در رشد شاخص موثر بودند. آمار‌ها نشان می‌دهد فولاد از ابتدای هفته گذشته در رشد و ریزش شاخص نقش موثر داشته است.

در ادامه سری به وضعیت بازار فولاد جهان زدیم. براساس آمار وزارت بهداشت چین، روزانه یک میلیون کرونا در این کشور ثبت می‌شود. این موضوع در ساخت و ساز کشور چین تاثیر مستقیم دارد و ممکن است بیشتر از گذشته بر رکود بازار تاثیر بگذارد. در همین حال رئیس جمهور این کشور با سفر به هنگ کنگ مذاکراتی را با مسئولان رده بالای این منطقه برای باز شدن مرز‌ها داشت. مدتی است فروش فولاد چین با تخفیف در بازار‌های جهانی انجام می‌شود و رقابت دو کشور روس‌ها و چینی‌ها در این بازار منجر به سود خریداران از این کشور‌ها شده است.

علاوه بر این، برخی تحلیلگران بر این باورند که تغییر سیاست‌های چین در قبال قرنطینه سراسری و توقف سیاست کووید صفر (به صفر رساندن کرونا) بر بازار فلزات جهان تاثیر مثبت گذاشته است و امید‌ها به افزایش قیمت فولاد، سنگ آهن، مس و در کل کامودیتی‌ها را بالا برده است. این مساله به طور حتم روی ایران نیز تاثیر گذار است، اما مساله مهم اینکه دولت و وزارت صمت باید شرایط مثبتی را برای فعالان معدنی فراهم کنند؛ موضوعی که کمتر دیده می‌شود. قیمت ورق گرم در فوب بندر اصلی چین ۵۹۰ دلار در هر تن بدون تغییر باقی ماند. بورس آتی شانگ‌های پرمعامله‌ترین قرارداد آتی ماه می، ورق گرم با قیمت ۳ هزار و ۹۶۶ یوان در هر تن بسته شد که این نرخ نسبت به قبل، ۱۵ یوان کاهش نشان می‌دهد. ورق گرم در منطقه CIS با قیمت ۵۶۵ تا ۵۷۵ و همچنین ورق سرد با قیمت ۷۰۵ تا ۷۱۵ دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفت.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده