تاریخ: ۱۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۸
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۲۸۶۲۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
یک کارشناس:

تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد امکان‌پذیر نیست/ اگر مواد اولیه نوردی‌ها تامین شود، نیازی به عرضه در بورس نخواهد بود

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران، نورد را پیشانی زنجیره فولاد دانست و گفت: امیدواریم تولیدکنندگان شمش، وزارتخانه و بورس کالا برای تامین مواد اولیه کارخانه‌های نورد داخل تلاش کنند و پس از آن به صادرات یپردازند.

به گزارش می‌متالز، مصطفی عبدللهی با اشاره به مهمترین چالشی که این روز‌ها گریبان گیر صنعت فولاد است، گفت: تامین انرژی بر روی صنعتی تاثیر ۵ درصدی دارد که نقش بسزایی را در کشور ایفا می‌کند.

وی افزود: بار سهم قطعی برق بر روی دوش فولادی‌ها است در صورتی که مصرف کل زنجیره زیر ۹ درصد می‌باشد.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با اشاره به عدم تامین مواد اولیه، تصریح کرد: قطعی‌های برق و گاز، ناتوانی تأمین انرژی، نوسانات قیمت بازار آزاد و نوسانات دلار، برنامه تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد را غیر ممکن کرده است.

به گفته عبدالهی، در صورت عدم حل این مشکلات، تولید ۵۵ میلیون تنی فقط به صورت اسمی امکان پذیر خواهد بود.

این فعال صنعت فولاد خاطر نشان کرد: در زنجیره فولاد نورد پیشانی فروش یا محصولات فولادی است، مصرف‌کننده فولاد اول نورد را می‌بیند و هر کاهش و افزایش قیمتی هم که پیش آید، به پای نوردی‌ها نوشته می‌شود درصورتی که نورد بخش آخر زنجیر است.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران اظهارداشت: معمولاً در کل دنیا از پروسه تولید تا سنگ آهن در یک کارخانه انجام می‌شود، اما در کشور ما کارخانه‌های تولیدی «بخش بخش» شده است و زمانی که اول زنجیر یا وسط زنجیر افزایش قیمتی صورت می‌گیرد، به امتداد زنجیره نیز می‌رسد.

به عقیده وی، اگر مواد اولیه نوردی‌ها تامین شود، نه تنها تولیداتشان کفاف بازار داخل را خواهد داد بلکه در بخش صادرات نیز قوی عمل خواهند کرد.

عبدالهی با اشاره به مخالفت با قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا تصریح کرد: از دیدگاه نوردی ها، اگر مواد اولیه تامین شود، اصلا نیازی به عرضه در بورس وجود نخواهد داشت، چرا که نوردی‌ها با هم رقابت می‌کنند و چه بسا این رقابت به کاهش قیمت منجر شود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده