تاریخ: ۱۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۸
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۳۰۹۲۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت نورد فولاد صنعت ملایر:

بهتر است از تولید حمایت نکنیم!

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت نورد فولاد صنعت ملایر، تولیدکننده تسمه فولادی گفت: نوسان قیمت شمش فولادی از یک سو و بروکراسی‌های اداری مرتبط با سازمان‌های دولتی همچون مالیات و تامین اجتماعی از سوی دیگر، عرصه را بر واحد‌های نوردی تنگ کرده است. در چنین شرایطی، حمایت از تولید معنایی ندارد و سرمایه‌گذاری جهت احداث و راه‌اندازی یک خط نوردی جدید نیز اقتصادی نیست.

به گزارش می‌متالز، رضا ساریخانی بیان کرد: تسمه فولادی، محصولی است که از سال ۱۳۸۷ در شرکت نورد فولاد صنعت ملایر تولید می‌شود. این محصول در صنایع ساخت‌وساز و خودروسازی کاربرد دارد و عمده مشتریان ما، تولیدکنندگان درب و پنجره و همچنین ماشین‌آلات صنعتی هستند.

وی در خصوص شرایط بازار تسمه فولادی، عنوان کرد: در حال حاضر ساختمان‌سازی در نقاط مختلف کشور، با نوعی رکود مواجه شده و در شرایط مطلوبی قرار ندارد؛ به همین علت حال و روز بازار خرید و فروش تسمه فولادی نیز چندان مناسب نیست. عدم ثبات قیمت در زمینه‌های مختلف به ویژه مواد اولیه، تولیدکنندگان را سردرگم ساخته است و به دنبال آن نمی‌توان برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید و فروش محصول کرد. زمانی که قیمت مواد اولیه در بازار افزایش پیدا می‌کند تولیدکنندگان، تامین ماده اولیه مورد نیاز را به امید کاهش قیمت به تاخیر می‌اندازند؛ در حالی که ممکن است قیمت آن بیش از قبل افزایش پیدا کند و در نتیجه تمام برنامه‌ریزی‌های انجام شده مختل شود.

رفت و برگشت قیمت شمش فولادی طی چهار ماه اخیر

مدیرعامل شرکت نورد فولاد صنعت ملایر افزود: شمش فولادی، ماده اولیه مورد نیاز تولید تسمه است که ما آن را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم. قیمت شمش فولاد در روز‌های پایانی سال گذشته، به حدود ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید و در حال حاضر با یک عقبگرد قیمتی، به حدود ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان رسیده است. یعنی اگر یک واحد تولیدی شمش مورد نیاز خود را پیش از آغاز سال جدید خریداری کرده باشد، هم‌اکنون با ضرر حدود دو هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم شمش مواجه خواهد شد. این نوسان قیمت تنها مختص به ماده اولیه نیست و سایر هزینه‌های تولید اعم از قیمت حامل‌های انرژی، بیمه، مالیات، حقوق نیروی انسانی و… نیز افزایش یافته و شرایط ادامه فعالیت واحد‌های صنعتی را دشوار ساخته است.

ساریخانی در ادامه به قطعی برق واحد‌های صنعتی طی روز‌های اخیر اشاره کرد و گفت: تسمه فولادی با استفاده از دستگاه نورد در مجموعه ما تولید می‌شود؛ باید توجه داشت که برای مثال اگر برق یک واحد نوردی دو ساعت طی یک روز قطع شود، تولید محصول در آن روز به طور کامل متوقف خواهد شد؛ بنابراین قطعی برق در هر شرایطی برای ما مشکل‌ساز است و ما روز‌های چهارشنبه را تا پایان زمان محدودیت برق صنایع تعطیل اعلام کرده‌ایم.

وی در ارتباط با فرآیند تولید تسمه فولادی، مطرح کرد: شمش فولادی در داخل کوره تا دمای یک هزار و ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد، گرم و در ادامه پس از عبور از غلتک‌های نورد، خنک‌کاری می‌شود. سپس عملیات برش‌کاری انجام شده و تسمه در ابعاد مد نظر تولید می‌شود. لازم به ذکر است که کوره و دستگاه نورد موجود در مجموعه، همگی ساخت داخل هستند و خوشبختانه مشکلی در تامین قطعات و ابزارآلات مورد نیاز نداریم. صنعت فولاد در کشور ما، با رشد و پیشرفت قابل توجهی طی سالیان اخیر همراه بوده و اقدامات خوبی در راستای بومی‌سازی کوره‌ها و دستگاه‌های نورد انجام شده است.

مدیرعامل شرکت نورد فولاد صنعت ملایر در ادامه به نقش دولت در توسعه صنعت فولاد کشور اشاره کرد و گفت: حقیقت امر این است که تا به امروز، واحد‌های صنعتی کوچک‌مقیاس حمایت چندانی از جانب دولت نشده‌اند. متاسفانه دریافت تسهیلات بانکی نیز با این حجم از مشکلات و چالش‌های موجود، جوابگوی نیاز تولیدکنندگان نبوده و سود و جرایمی که برای بازپرداخت این تسهیلات در نظر گرفته می‌شود، به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست. از طرفی، سازمان‌های امور مالیاتی و تامین اجتماعی کشور نیز همواره به دنبال هزینه‌تراشی برای تولیدکنندگان هستند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که حمایتی از ما نشده است! در حالی که پویایی و پیشرفت اقتصادی در هر کشور، به شرایط تولید در صنایع مختلف به ویژه فولاد بستگی دارد و متاسفانه وضعیت تولید در واحد‌های نوردی فولادی کشور چندان مساعد نیست.

نورد؛ فرآیندی دشوار و طاقت‌فرسا

ساریخانی با تاکید بر اینکه تولید تسمه فولادی، نیازمند به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص و همچنین استفاده از استاندارد‌های مخصوص است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فرآیند نورد سخت و طاقت‌فرسا است، بسیاری از افراد حاضر به فعالیت در واحد‌های نوردی نیستند. از طرفی، کارفرمایان نیز توان مالی کافی جهت افزایش حقوق نیروی انسانی را ندارند و بر همین اساس تمایل و انگیزه نیروی انسانی نیز به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند؛ اگرچه ما همواره پاداش و امتیازاتی برای نیروی انسانی شاغل در مجموعه در نظر گرفته و رضایت آن‌ها را نیز جلب کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تسمه فولادی با کیفیت عالی در داخل کشور تولید می‌شود، اظهار داشت: به جرات می‌توان گفت که کیفیت محصولات ما، از نمونه‌های مشابه داخلی تولیدشده در شهر‌های بزرگ صنعتی مانند تهران بهتر است. به همین علت محصولات خود را با قیمت بیشتری در بازار به فروش می‌رسانیم و توانسته‌ایم مشتریان خود را طی ۱۵ سال فعالیت حفظ کنیم. کیفیت شمش فولادی، نوع دستگاه نورد و همچنین دقت نظر اپراتوری که با این دستگاه کار می‌کند، تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت محصول نهایی دارد و بر همین اساس ما همواره تلاش کرده‌ایم ضمن تامین شمش فولادی مرغوب، از دستگاه‌های جدید و اپراتور فنی و باتجربه در خط تولید خود استفاده کنیم.

این تولیدکننده تسمه فولادی با تاکید بر اینکه رونق تولید در گرو حمایت دولت است، اظهار داشت: تولیدکنندگان تنها باید به دنبال افزایش راندمان و بهره‌وری در تولید خود باشند و نباید گرفتار مسائل و حواشی مرتبط با بروکراسی‌های اداری در سازمان‌های مختلف مانند تامین اجتماعی، مالیات و… شوند. بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف، ذهن تولیدکنندگان را درگیر کرده و آن‌ها را از ماموریت اصلی خود که همان توسعه تولید است، دور ساخته است. ظرفیت اسمی تولید شرکت نورد فولاد صنعت ملایر دو هزار و ۵۰۰ تن در سال است و ما به دنبال اجرای طرح توسعه‌ای جهت تولید یک محصول جدید بودیم، اما به دلیل مشکلاتی که پیش‌تر ذکر شد، نه تنها موفق به اجرای آن نشدیم بلکه در حال حاضر نیز با حدود ۶۰ درصد ظرفیت تولید مشغول فعالیت هستیم.

ساریخانی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که هم‌اکنون در آن قرار گرفته‌ایم، ریسک سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک خط تولید تسمه فولادی بالاست و به نظر نمی‌رسد سرمایه‌گذاری جدیدی هم در این زمینه صورت گرفته باشد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده