تاریخ: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۳
بازدید: ۲۹۱
کد خبر: ۲۷۹۳۶۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

سقوط قدرت خرید وام مسکن

‌می‌متالز - قدرت خرید وام مسکن در شهر تهران به زیر کف حداقلی سقوط کرد. برآورد‌های «دنیای اقتصاد» از پوشش واقعی وام خرید مسکن که هم اکنون به متقاضیان این تسهیلات در شهر تهران پرداخت می‌شود نشان می‌دهد قدرت پوشش دهی این وام به‌طور متوسط در پایتخت به کمتر از ۴ مترمربع سقوط کرده است.

به گزارش می‌متالز، براساس تازه‌ترین آمار‌های رسمی از وضعیت بازار معاملات مسکن شهر تهران، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در مرز ۴۴ میلیون تومان قرار گرفته است. این در حالی است که سقف وام خرید مسکن برای متقاضیان انفرادی در شهر تهران ۲۰۰میلیون تومان است.

اما با محاسبه سطح فعلی قیمت اوراق وام خرید مسکن، پوشش واقعی این وام برای خرید مسکن معادل ۱۶۴ میلیون تومان برآورد می‌شود. در هفته اول آبان ماه، متوسط قیمت هر فقره اوراق وام مسکن، به حدود ۸۹ هزار تومان رسید. به این ترتیب متقاضیان دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی برای خرید مسکن باید مبلغی معادل حدود ۳۶ میلیون تومان برای خرید اوراق هزینه کنند. از این رو ۱۶۴ میلیون تومان به عنوان مبلغ نهایی وام مسکن در اختیار آن‌ها خواهد بود. در حالی که سطح پوشش دهی وام خرید مسکن با توجه به میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران هم اکنون در مرز ۴۴ میلیون تومانی قرار دارد این وام تنها تامین‌کننده هزینه خرید کمتر از ۴ مترمربع مسکن خواهد بود. هم اکنون برای خرید یک آپارتمان ریزمتراژ ۵۰ مترمربعی در شهر تهران به‌طور متوسط بودجه‌ای معادل ۲ میلیارد و۲۰۰میلیون تومان مورد نیاز است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد نه تنها در مناطق متوسط شهر که در مناطق ضعیف و ارزان‌تر شهر تهران نیز وام مسکن قدرت پوشش دهی خود را از دست داده است. برآورد‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد به‌طور متوسط وام خرید مسکن، در سه منطقه ارزان‌تر شهر تهران (مناطق ۱۷، ۱۸ و ۲۰)، تنها حدود ۷ مترمربع هزینه خرید مسکن را پوشش می‌دهد. متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در این سه منطقه که ارزان‌ترین مناطق شهر تهران هستند حول و حوش ۲۲ میلیون تومان است. برای خرید یک واحد مسکونی ۵۰ مترمربعی در این مناطق نیز به‌طور متوسط باید هزینه‌ای معادل یک میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان پرداخت شود. این در حالی است که رقم نهایی وام خرید مسکن برای متقاضیان انفرادی بعد از کسر هزینه خرید اوراق، حول و حوش ۱۶۴ میلیون تومان خواهد بود. وام خرید مسکن در شهر تهران نه تنها در مناطق میانی شهر قدرت خود را از دست داده است بلکه در مناطق جنوب شهر و ارزان‌ترین محلات پایتخت نیز این تسهیلات حتی پوشش حداقلی برای خرید مسکن ایجاد نمی‌کند. این در حالی است که اقساط ماهانه این تسهیلات هم از توان بسیاری از خانوار‌های ساکن در این مناطق خارج است و این موضوع نیز یکی دیگر از مواردی است که خرید مسکن با استفاده از وام را به حداقل رسانده است. در سال‌های قبل که وام مسکن سطح مناسبی از هزینه خرید آپارتمان را پوشش می‌داد دست کم در مناطق جنوبی شهر بخش قابل توجهی از خرید‌های خانه اولی‌ها از بازار مسکن به کمک وام انجام می‌شد. اما در حال حاضر حتی در مناطق جنوبی نیز وام مسکن فاقد کارآیی و پوشش مناسب است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده