تاریخ: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۸۰۱۶۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی مطرح کرد

چشم‌انداز مثبت مسکن با کمک صندوق املاک و مستغلات

‌می‌متالز - مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد. احسان خاندوزی با چشم انداز مثبت مسکن به کمک صندوق املاک و مستغلات، تاکید کرد، نخستین فایده صندوق املاک و مستغلات این است که سرمایه‌گذاران می‌توانند به صورت تدریجی سرمایه‌های خود را وارد حوزه مسکن کنند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هم با اشاره اینکه بخش مسکن در بازار سرمایه مغفول مانده است، گفته است، با وجود اینکه این بازار جزو بازار‌های بزرگ است، اما ۴۴ شرکت در این حوزه در بورس پذیرش شدند و بخشی از مصالح ساختمانی هم در بورس کالا پذیرش شده است.

چشم‌انداز مثبت مسکن با کمک صندوق املاک و مستغلات

به گزارش می‌متالز، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از صندوق املاک و مستغلات با تاکید اینکه ما فاصله زیادی را در زمینه صندوق‌های ریت با استاندار‌های جهانی داریم، افزود: اکنون در کشور شاهد وجود کاهش توانمندی خانواده‌ها برای خرید به مسکن هستیم و تاکنون در این زمینه هیچ چشم‌اندازی وجود نداشت.

وی اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده نشان از آن دارد که بیش از یک سوم یعنی نزدیک به ۴۰ درصد هزینه خانوار‌ها در بخش مسکن صرف می‌شود.

خاندوزی معتقد است که در زمینه عرضه مسکن، سال‌هاست عقب‌ماندگی وجود داشته و دسترسی مردم دشوار شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: اکنون با تلاش مسوولان و نیز راه اندازی این ابزار‌ها چشم‌انداز مثبتی در زمینه مسکن خانوار‌ها ایجاد شده است.

خاندوزی تاکید کرد: بهتر است بانک‌ها از صندوق املاک و مستغلات برای نقد کردن دارایی‌های خود استفاده کنند و دولت هم نیز به زودی از این ابزار استفاده گسترده خواهد کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به مزایای استفاده از صندوق املاک و مستغلات ادامه داد: نخستین فایده صندوق املاک و مستغلات این است که سرمایه گذاران می‌توانند به صورت تدریجی سرمایه‌های خود را وارد حوزه مسکن کنند.

بازار مسکن، حوزه مغفول مانده در بازار سرمایه

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات که در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، اعلام کرد: یکی از سیاست‌های ما در سازمان بورس این بودیم تا از طریق سرمایه گذاری غیرمستقیم، سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری غیرمستقیم کنیم و این نوع سرمایه گذاری را جایگزین سرمایه گذاری مستقیم کنیم.

وی افزود: در ادامه راه‌اندازی صندوق‌های اهرمی، صندوق تضمین اصل سرمایه که طی یک سال گذشته راه‌اندازی شدند. یک ابزار جدید را در صنعت املاک طراحی شد که با تلاش همکاران سازمان بورس و استقبال صندوق بازنشستگی نخستین صندوق در این حوزه به تصویب رسید.

عشقی خاطرنشان کرد: حوزه مسکن از حوزه‌هایی است که در بازار سرمایه مغفول مانده است با وجود اینکه این بازار جزو بازار‌های بزرگ است، اما ۴۴ شرکت در این حوزه در بورس پذیرش شدند و بخشی از مصالح ساختمانی هم در بورس کالا پذیرش شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در بازار سرمایه نقطه تلاقی را در زمینه املاک و مستغلات نداشتیم، اظهار داشت: این اقدام شروع متفاوتی است که می‌تواند در بحث جذب سرمایه‌گذاران فعال باشد.

وی گفت: فردی که به دنبال سرمایه گذاری در بازار مسکن است باید دارای پول درشت باشد؛ اما با این صندوق امکان سرمایه گذاری با پول‌های اندک وجود دارد.

وی در ادامه افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، کسی که بخواهد در این بازار سرمایه گذاری کند احتیاج به سرمایه هنگفت دارد؛ اما در صندوق سرمایه گذاری املاک، سرمایه‌گذار با هر مبلغی می‌تواند در این بازار سرمایه‌گذاری کرده و از سود این بازار بهره ببرد، همچنین می‌تواند به‌مرور سرمایه خود را افزایش دهد.

عشقی خاطرنشان کرد: از طریق فروش متری مسکن شخصی که نمی‌تواند یک ملک ۸۰ متری را خریداری کند، با اندک سرمایه خود بتواند یک تا دو متر یا متراژ کمتر خریداری کند.

رییس سازمان بورس ادامه داد: تلاش ما این است با راه‌اندازی نخستین صندوق که معاملات ثانویه آن امروز انجام می‌شود قادر به شروع این مسیر به صورت پر قدرت باشیم.

وی گفت: بخش بانکی از جمله بخش‌هایی است که می‌تواند با استفاده از این ابزار برای افزایش نقدشوندگی دارایی‌های راکد خود استفاده کند.

وی با بیان اینکه موضوع بهره‌برداری از املاک و مستغلات از جمله بحث‌های جدی است که در دولت در حال پیگیری است، گفت: با راه‌اندازی این صندوق‌ها می‌توان در این بازار وارد فازی جدید شویم تا از این طریق بتوان دارایی‌های در اختیار بانک‌ها، دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی استفاده درستی کرد.

وی موضوع نقدشوندگی را به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی صندوق املاک و مستغلات معرفی کرد و گفت: این ابزار می‌تواند ابزاری جذاب در بازار باشد و در قدم‌های بعدی بانک‌ها و دیگر دستگاه‌ها که از املاک‌های بزرگ برخوردارند می‌توانند از این ابزار استفاده کنند.

در بورس سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را انتخاب کنید

محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس در مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات که امروز در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، اظهار داشت: نبود نهاد‌های حرفه‌ای به صورت گسترده و حضور مستقیم سرمایه‌گذاران به صورت عام در سال‌های گذشته منجر به ایجاد آسیب در بازار سرمایه شده است.

وی با بیان اینکه انواع دارایی‌ها می‌توانند در بورس‌ها به صورت اوراق معامله شوند، خاطرنشان کرد: باید اقدامی صورت گیرد تا از طریق پیگیری‌ها و تلاش‌ها در بازار سرمایه زمینه توسعه نهاد‌های حرفه‌ای در بازار سرمایه را فراهم کنیم و سرمایه گذاری غیرمستقیم را جایگزین سرمایه‌گذاری مستقیم کنیم.

شیرازی تاکید کرد: اگر سازوکاری برای معامله املاک بخش‌های دولتی و دارایی‌ها در بازار فراهم شود به نوعی باعث ایجاد تعادل در بازار شده‌ایم و از طرفی هم امکان آزاد شدن دارایی‌ها مهیا می‌شود.

وی تاکید کرد: پیش از این ابزار مناسب برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن در بازار سرمایه نداشتیم که امروز با صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات این مساله مهم رقم خورد.

امکان خرید و فروش سانتی‌متری مسکن در بورس با کمک صندوق املاک و مستغلات

محمد اسکندری، مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری در مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات، اعلام کرد: توسعه ابزار‌ها موضوع کلیدی است، هر چه امکان توسعه بازار مالی فراهم شود شاهد نقش آفرینی آن بازار در توسعه کشور خواهد شد.

وی گفت: اگر افراد بتوانند مسکن را از طریق این صندوق معامله کنند، دیگر از تورم ملک عقب نمی‌مانند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: وضعیت کنونی مسکن در کشور تحت تاثیر احتکار دارایی و ساختار املاک که در اختیار مشاوران املاک است به این شکل در آمده است

اسکندری بیان کرد: دنیا در حال حرکت به سمتی است که نه تنها یک ساختمان، بلکه یک دفتر اداری، فرودگاه، میدان نفتی و حتی بزرگراه هم می‌توانند تحت عنوان صندوق‌های سرمایه گذاری در املاک و مستغلات (REITs) معامله شوند.

وی با بیان اینکه این اقدام آغازی برای ورود یک ابزار جدید برای توسعه بازار سرمایه است، افزود: آمریکا در سال ۱۹۶۰ یعنی ۶۰ سال پیش این صندوق را در بازار سهام خودش راه‌اندازی کرد و وارد بازار "ریت" شد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه صندوق املاک و مستغلات امکان معامله بر روی املاک ساخته شده را فراهم کرده است، بیان کرد: امیدواریم به‌زودی صندوق‌هایی برای پیش‌فروش زمین و مسکن نیز ایجاد شود و وزارت راه و شهرسازی هم از این ابزار استفاده حداکثری کند.

اسکندری با بیان اینکه در سال‌های گذشته در خصوص بورس املاک در ایران بحث‌هایی مطرح شده بود، گفت: از طریق ابزار صندوق املاک و مستغلات، امکان خرید و فروش ملک به نرخ روز نه‌تن‌ها به صورت متری، بلکه به صورت سانتی‌متری نیز فراهم خواهد شد.

منبع: کالاخبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده