تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۳۳۱
کد خبر: ۲۸۰۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

زنجیره تولید فولاد در چادرملو تکمیل شد

می متالز - هفته گذشته، چادرملو میزبان رئیس هیات عامل ایمیدرو بود که از واحد مگامدول احیای مستقیم این معدن بازدید کرد.
زنجیره تولید فولاد در چادرملو تکمیل شد

به گزارش می متالز، خداداد غریب‌پور هفته گذشته ضمن حضور در واحد مگامدول احیای مستقیم شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از واحدهای گندله‌سازی و فولاد چادرملو، واحد احیای مستقیم غدیر ایرانیان و فولاد و احیای ارفع بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این مجتمع فولادی قرار گرفت.
گفتنی است در این بازدید، مدیران عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، شرکت آهن و فولاد ارفع، شرکت الکترود اردکان، شرکت آسفالت طوس و مدیر مجتمع صنعتی چادرملو و جمعی از معاونان ایمیدرو حضور داشتند.

 

لزوم افزایش اشتغالزایی الکترود گرافیتی

خداداد غریب‌پور، در نشست بررسی اقدامات و مشکلات طرح الکترود گرافیتی اردکان با بیان اینکه این طرح از اهمیت بسزایی در صنعت فولاد برخوردار است، افزود: با توجه به ظرفیت‌های این پروژه و سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیون یورویی، باید بر اساس شاخص‌های موجود، اشتغالزایی این مجموعه افزایش یابد. غریب‌پور ادامه داد: ایمیدرو با هدف تسهیل فعالیت پروژه، تا نیمه اسفند موارد مربوط به سهامداری را مشخص می‌کند که شرایط برای تزریق منابع مالی جدید به طرح فراهم شود.
وی تاکید کرد سهامداران طرح الکترود گرافیتی اردکان به نسبت سهم خود، تامین مالی این پروژه را در دستور کار قرار دهند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود، برنامه دولت در تقویت صنعت با محوریت بخش خصوصی را یادآور شد و گفت: دولت در تعیین تکلیف امور و حل مشکلات چنین طرح‌هایی که تاثیرگذاری زیادی در صنعت دارد، از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

 

زنجیره تولید فولاد در چادرملو تکمیل شد

محمود نوریان، مدیرعامل مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو گفت: درخواست می‌کنیم مناطق جدید اکتشافی به چادرملو واگذار شوند تا این شرکت در زمینه تامین مواد اولیه دچار مشکل نشود.
وی افزود: پروژه فولاد چادرملو یکی از بهترین خطوط تولید فولاد کشور بوده و از فناوری بالایی برخوردار است. نکته مهم این است که این پروژه در زمان تحریم‌ها اجرا شد.
نوریان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: کارخانه فولاد چادرملو امسال نزدیک به ظرفیت اسمی تولید خواهد کرد و سال آینده به ظرفیت اسمی خواهد رسید.
این کارخانه با روش هات‌شارژ فعالیت می‌کند و در نتیجه ظرفیت تولید آن از ۱ به ۱.۳ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: در ساخت و تکمیل پروژه الکترود گرافیتی با شرکت فولاد مبارکه اصفهان مشارکت کرده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر این پروژه بسیار مهم برای کشور را به سرانجام برسانیم.
به گزارش روزگار معدن، الکترود گرافیتی یک ماده استراتژیک در تولید فولاد به روش قوس الکتریکی است که دانش تولید آن فقط در اختیار ۵ کشور قرار دارد. همچنین الکترود گرافیتی از یک ماده به نام کک سوزنی تولید می‌شود که تولید آن هم فقط در انحصار ژاپن و امریکاست. گفتنی است ایران به تازگی در مقیاس نیمه‌آزمایشگاهی، موفق به تولید این ماده شده که می‌تواند خوراک مورد نیاز کارخانه الکترود گرافیتی اردکان را تامین کند. محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در ادامه افزود: از ۶ دی امسال با راه‌اندازی واحد احیای چادرملو، زنجیره تولید فولاد در چادرملو تکمیل شد و هم‌اکنون چادرملو با آهن اسفنجی تولید خودش، فولاد تولید می‌کند.
وی ادامه داد: ما برای گرفتن وام ۱۸۰۰ میلیارد تومانی پروژه بسیار مهم انتقال آب خلیج‌فارس، یک نیروگاه‌مان را به سختی به ودیعه بانک گذاشتیم اما عده‌ای در این کشور با اسناد جعلی به راحتی وام‌های میلیاردی می‌گیرند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یک معدن سنگ آهن را در استرالیا با مشارکت فکور صنعت، گل‌گهر و فولاد مبارکه خریداری کرده‌ایم که ۴۰۰ میلیون تن ذخیره دارد، یک معدن ۸۰۰ میلیون تنی هم در کنار آن است و می‌توانیم آن را بخریم. قرار است محصول این معدن را به سواحل و بندر مکران در جنوب ایران برسانیم تا در آنجا با مشارکت فولاد مبارکه و گل‌گهر یک کارخانه فولاد ۱۰ میلیون تنی بسازیم.

 

چادرملو‌حامی شرکت‌های دانش‌بنیان است

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همچنین در گفت‌وگویی اعلام کرد: چادرملو حامی شرکت‌های دانش‌بنیان است.
محمود نوریان با بیان این مطلب در ادامه افزود: چادرملو با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها پروژه‌های تحقیقاتی دارد، با آنها قراردادهایی بسته و همواره پذیرای این شرکت‌ها بوده است. حتی در برخی موارد تحقیقاتی که مربوط به بخش معدن هم نبوده از دانشگاه‌ها حمایت کرده‌اند. وی گفت: به عنوان مثال شرکت فکور صنعت که اکنون توانسته با شرکت کوبه استیل شریک شود، کارشناسانی دارد که در شرکت چادرملو پرورش یافته‌اند و اکنون می‌توانند در معادن ما برای تولید ۳۶میلیون تن کنسانتره، خط تولید ایجاد کنند. وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده، طراحی نرم‌افزار مورد نیاز برای شرکت بود که اکنون با نمونه خارجی آن قابل مقایسه است. به گفته نوریان؛ شرکت چادرملو آمادگی همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را دارد حتی اگر طرح‌های آنها به نتیجه نرسد.وی همچنین درباره کمک به شتاب‌دهی به واحدهای صنعتی در چادرملو گفت: چادرملو همواره حامی شرکت‌های دانش‌بنیان- واحدهای تحقیق و پژوهش مراکز علمی و دانشگاه‌ها- نوآوران و افراد خلاق و ایده‌پرداز بوده و این روند ادامه دارد.
به گفته وی، بیش از ۱۱هزار و ۲۸۷قطعه بومی‌سازی شده است.

عناوین برگزیده