تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۳۵
بازدید: ۳۶۸
کد خبر: ۲۸۰۵۵
سرویس خبر : زمین شناسی

نگاهی به تالاب‌های مطالعه شده در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به بهانه روز جهانی تالاب‌ها

می‌متالز - ۱۳ بهمن روز جهانی تالاب‌ها روزی است که از ایران و در شهر رامسر پا گرفت. دوم فوریه سال۱۹۷۱ تصویب کنوانسیون رامسر بهانه‌ای برای نامگذاری این روز تحت عنوان تالاب‌ها شد تا شاید حداقل سالی یک بار ارزش زیستگاهی این نقاط بکر طبیعی یادآور شود.
نگاهی به تالاب‌های مطالعه شده در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به بهانه روز جهانی تالاب‌ها

به گزارش می‌متالز، بر اساس تعریف کنواسیون رامسر (کنواسیون بین‌المللی حفاظت از تالاب‌ها)، به مناطق مردابی، آبگیر، تورب‌زا (حاصلخیز و حاوی مواد آلی بسیار غنی)، آبی طبیعی یا مصنوعی، دائم یا موقت با آب ساکن یا جاری، شیرین، شور، لب‌شور و نواحی ساحلی دریاها که عمق آنها در کمترین جزر از شش متر بیشتر باشد، تالاب گفته می‌شود.

می‌توان گفت حفظ و مراقبت از محیط زیست تالاب‌های ارزنده کشورمان جز با مطالعات بنادین علوم زمین امکان‌پذیر نیست. بر همین اساس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور مدت‌هاست که بر روی تلاب‌های کشور که این روزها حال چندان خوشی ندارند، مطالعه و بررسی کرده و می‌کند. سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با همراهی مراکز استانی خود تاکنون مطالعات علمی و تحقیقاتی گسترده‌ای را درباره تالاب‌های داخلی ایران انجام داده که به اختصار به اسامی چند نمونه اشاره می‌شود.

بر همین اساس تاکنون در استان گیلان تالاب‌های استیل، انزلی، بوجاق، امیرکلایه و تالاب عینک و تالاب کیاشهر در آستانه اشرفیه کار شده و همچنین مرداب گمشده در انزلی، سیاه‌کشیم در صومعه‌سرا و سقالک‌سر در رشت نیز در حال انجام است.

در استان مازندران نیز 4 تالاب میانکاله، خلیج گرگان، زاغمرز و لاریم  از مجموع 11 تالاب موجود در استان توسط کارشناسان این مرکز در حال مطالعه و تکمیل است.

همچنین در خوزستان نیز تالاب شادگان به همکاری و مطالعه کارشناسان سازمان تهران و اهواز به اتمام رسیده و تالاب گاوخونی واقع در استان‌ اصفهان و تالاب گمیشان در شمال بندر ترکمن نیز توسط کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور مطالعه شده است.

شایان ذکر است، مطالعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به طور عمده با موضوعات دیرینه جغرافیا، دیرینه اقلیم و دیرینه اکولوژی و بازسازی شرایط تالاب‌ها در 11 هزار سال گذشته همراه بوده که به پیش‌بینی وضعیت اکوسیستم تالاب‌ها در آینده بر اساس تغییرات اقلیمی کمک خواهد کرد.

عناوین برگزیده