تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۲۸۱۷۴۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت ذوب فلزات آلیاژ گستر شمال:

تحریم به خودکفایی در تولید انجامید

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ذوب فلزات آلیاژ گستر شمال گفت: تا پیش از اعمال انواع تحریم‌ها علیه کشور، شاهد واردات بی‌رویه انواع قطعات چینی بی‌کیفیت موردنیاز در صنایع مختلف به ویژه فولاد بودیم، اما خوشبختانه تحریم‌ها باعث شد توسعه ساخت داخل و بومی‌سازی این قطعات در دستور کار واحد‌های تولیدی قرار بگیرد که این مساله در نهایت به اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی نیز منجر شد.

به گزارش می‌متالز، رضا بابایی مطرح کرد: شرکت ذوب فلزات آلیاژ گستر شمال فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ در شهرک صنعتی بشل آغاز کرده است. زمینه فعالیت این شرکت، ریخته‌گری قطعات چدنی و فولادی است؛ ضمن اینکه طراحی، مدل‌سازی و ماشین‌کاری توسط دستگاه «CNC» نیز در مجموعه صورت می‌پذیرد. قطعات چدنی مورد استفاده در ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی در مجموعه آلیاژ گستر شمال تولید می‌شود، اما قابلیت تولید انواع قطعات صنعتی در مجموعه ما وجود دارد.

وی در خصوص نحوه تامین مواد اولیه، بیان کرد: عمده ماده اولیه مورد نیاز، ضایعات چدنی و همچنین آهنی است. ضمن اینکه از انواع فروآلیاژ‌ها مانند فروسیلیس، فرومنگنز و فروکروم در تولید قطعات استفاده می‌کنیم. از آنجایی که کارخانه ما در قائمشهر احداث شده است و ضایعات حاصل از ساخت تجهیزات و دستگاه‌ها به میزان کافی در سطح این شهرستان وجود دارد، چالش چندانی در زمینه تامین ضایعات نداریم، اما نکته مهم در این خصوص این است که متولی مشخصی برای قیمت‌گذاری ضایعات چدنی در کشور وجود ندارد و همواره با نوسان قیمت ضایعات در داخل مواجه هستیم. بر همین اساس چاره‌ای جز تغییر قیمت نهایی محصول با توجه به نوسان قیمت ضایعات نداریم و این مسئله منجر به سردرگمی ما و همچنین مشتریان مجموعه شده است.

کاهش نیروی انسانی در کارگاه‌های ریخته‌گری

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات آلیاژ گستر شمال در ارتباط با چالش‌های تولید، عنوان کرد: مهم‌ترین مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، کمبود نیروی انسانی است. متاسفانه انگیزه و تمایل نیرو‌های انسانی جهت فعالیت در واحد‌های ریخته‌گری به شدت کاهش یافته است و به دنبال آن، ناچار به استفاده از اتباع خارجی هستیم. شرایط جامعه به نحوی شده است که فارغ‌التحصیلان رشته‌های تخصصی و مرتبط نیز به دنبال فعالیت در مشاغل آسان هستند و شغل‌های غیرمولد را به حضور در کارگاه‌های ریخته‌گری که جزو مشاغل سخت به شمار می‌آید، ترجیح می‌دهند. بر همین اساس، عمده نیرو‌های انسانی شاغل در کارگاه‌های ریخته‌گری، افرادی با سابقه ۱۵ تا ۲۰ ساله بوده که به نوعی با مشاغل سخت و دشوار خو گرفته‌اند و در حال حاضر ما باید نگران آینده تولید باشیم؛ چراکه نیروی انسانی، به نوعی سرمایه اصلی تولید به شمار می‌آید و اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، شاهد رونق بیشتر واردات محصولات بی‌کیفیت چینی در آینده خواهیم بود.

بابایی در ادامه به ضرورت تامین برق واحد‌های القایی اشاره کرد و گفت: ما از کوره‌های القایی در خط تولید استفاده می‌کنیم که انرژی برق، نقش بسزایی در این کوره‌ها دارد. خوشبختانه مشکلی در زمینه تامین برق مورد نیاز مجموعه نداریم و در فصل تابستان هم توانستیم معضل قطعی برق را مدیریت کنیم. امیدواریم در روز‌های پیش رو که مصادف با سرمای زمستان و چالش قطعی گاز خواهد بود، بتوانیم همچنان شرایط پایدار تولید را حفظ کنیم و مصرف بهینه گاز را در دستور کار خود قرار دهیم. ضمن اینکه ما هیچ گاه نسبت به دریافت تسهیلات بانکی اقدام نکرده‌ایم و این در حالی است که دریافت وام نیز مشکلات مرتبط با خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت بازار قطعات چدنی مناسب است، اذعان کرد: تا پیش از اعمال انواع تحریم‌ها علیه کشور، شاهد واردات بی‌رویه انواع قطعات چینی بی‌کیفیت موردنیاز در صنعت کشاورزی و فولاد بودیم، اما خوشبختانه تحریم‌ها باعث شد توسعه ساخت داخل و بومی‌سازی این قطعات در دستور کار واحد‌های تولیدی قرار بگیرد که این مسئله در نهایت به اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی نیز منجر شد؛ چراکه افزایش نرخ دلار تا حدود ۳۶ هزار تومان، واردات این قطعات را با چالش همراه کرده است و بر همین اساس خرید ساخت داخل می‌تواند گزینه مناسبی برای تولیدکنندگان کشور باشد.

از ماشین‌آلات ساخت داخل استفاده می‌کنیم

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات آلیاژ گستر شمال در خصوص تجهیزات مورد استفاده در این شرکت، اظهار کرد: کوره‌های القایی مورد استفاده در خط تولید مجموعه، ساخت داخل است، اما دستگاه CNC و ماشین‌کاری خارجی است و مشکلی در تامین قطعات یدکی مورد نیاز نداریم.

بابایی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه شرایط تولید قطعات چدنی را چگونه ارزیابی می‌کنید، خاطرنشان کرد: ریخته‌گری، جزو صنایع مادر در سطح جهان به شمار می‌آید و خوشبختانه ریخته‌گری قطعات چدنی و همچنین فولادی نیز همواره با رونق و پیشرفت همراه بوده است. بر همین اساس می‌توانیم برنامه‌ریزی خوبی در بلندمدت برای توسعه هرچه بیشتر صنعت ریخته‌گری داشته باشیم که این مهم با حمایت دولت و سازمان‌های مرتبط با بخش تولید محقق خواهد شد.

وی در همین راستا ادامه داد: رشد هزینه‌های تولید اعم از بیمه، مالیات و... سبب شده است تا تولید نسبت به سالیان قبل دشوارتر شود. متاسفانه سازمان‌های ذی‌ربط همکاری لازم را با کارفرمایان ندارند و افزایش بیش از ۵۰ درصدی حقوق نیروی انسانی در سال جاری نه تنها به رونق تولید نینجامید بلکه با افزایش حق بیمه و مالیات برای صاحبان مشاغل همراه شد. در حال حاضر تورم و مشکلات اقتصادی به قدری در جامعه افزایش یافته است که این میزان حقوق نیز جوابگوی نیاز معیشتی نیروی انسانی نخواهد بود و ما امیدوار هستیم در آینده شاهد کاهش مشکلات اقتصادی موجود در جامعه باشیم.

این تولیدکننده قطعات چدنی در پایان با تاکید بر اینکه حمایت از تولید باید در عمل ثابت شود، یادآور شد: مسئولان ذی‌‎ربط موظف هستند با حضور در واحد‌های صنعتی، از نزدیک با معضلات و چالش‌‎های تولیدکنندگان آشنا شوند و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنند؛ این در حالی است که تعدادی از مدیران، از دانش و تخصص کافی نیز برخوردار نیستند و دغدغه بخش تولید را ندارند. ما اکنون با ۱۰ درصد ظرفیت تولید مشغول فعالیت هستیم و زمانی می‌توانیم میزان تولید را افزایش دهیم که از حمایت بیشتری برخوردار باشیم.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده