تاریخ: ۰۳ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۳۰
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۲۸۲۲۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بحرانی غیرمنتظره

‌می‌متالز - ورشکستگی صرافی اف‌تی‌ایکس و استعفای مدیرعامل آن، دنیای ارز‌های دیجیتالی را دچار حیرت کرده است، سرمایه‌گذاران هم دچار سردرگمی و نگرانی شده‌اند. این اتفاق طی چند روز رخ داد و به همین دلیل تاثیر آن بر بازار دارایی‌های دیجیتالی شدیدتر بود. اف‌تی‌ایکس یک صرافی ارز دیجیتالی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق آن به خرید و فروش دارایی‌های دیجیتالی نظیر بیت‌کوین، دوج کوین و... اقدام کنند. این نوع پلتفرم‌ها در سال‌های اخیر شهرت بسیار بیشتری پیدا کرده‌اند؛ زیرا تعداد زیادی از مردم به سمت بازار دارایی‌های رمزنگاری‌شده، به‌ویژه ارز‌های دیجیتالی حرکت کرده‌اند. نکته جالب توجه این است که هنوز هم اشتیاق به حضور در این بازار پرریسک و غیرقابل پیش‌بینی شدید است.

به گزرش می‌متالز، صرافی اف‌تی‌ایکس سال ۲۰۱۹ تاسیس شد و با انجام تصاحب‌ها در سطح بین‌المللی، با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی و نیز به دلیل کارمزد پایین معاملات، به‌سرعت رشد کرد و به شهرت رسید. بایننس و کراکن، صرافی‌های رقیب اف‌تی‌ایکس بودند. حتی کسانی که با دنیای فناوری آشنایی نداشتند، به سمت صرافی اف‌تی‌ایکس جذب می‌شدند؛ زیرا به آن‌ها وعده داده می‌شد که می‌توانند پول خود را در این صرافی سرمایه‌گذاری کنند و سودی بسیار بالاتر از سودی که بانک پرداخت می‌کند کسب کنند. حتی برخی سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر در این صرافی میزانی بالا سرمایه‌گذاری کردند.

سم بنکمن فراید، مدیرعامل ۳۰ساله صرافی اف‌تی‌ایکس به چهره و نماد آن و حتی دنیای ارز‌های دیجیتالی تبدیل شده بود؛ اما به‌تدریج همه‌چیز تغییر کرد. اندکی پس از تاسیس صرافی اف‌تی‌ایکس قیمت ارز‌های دیجیتالی شروع به رشد کرد و قیمت بیت‌کوین که ۱۰‌هزار دلار بود سال گذشته به‌سرعت بالا رفت. ماه نوامبر قیمت این ارز به محدوده ۶۹‌هزار دلار رسیده بود. به این ترتیب سرمایه‌های بزرگی وارد این صنعت شد و پلتفرم‌های ارز‌های دیجیتالی توانستند مشتری‌های زیادی جذب کنند؛ اما شرایط مساعد باقی نماند. از اواخر سال پیش قیمت بیت‌کوین که نمادی از وضعیت کل بازار ارز‌های دیجیتالی است، شروع به کاهش کرد و اکنون قیمت این ارز در محدوده ۱۶‌هزار دلار قرار دارد. قیمت دیگر ارز‌های دیجیتالی نیز به‌شدت کاهش یافته است.

افول صنعت ارز‌های دیجیتالی از پیش سبب شده بود که بسیاری از صرافی‌ها به فعالیت خود پایان دهند؛ اما به نظر می‌رسید صرافی اف‌تی‌ایکس از این لطمات مصون است. این صرافی حتی برخی از رقبای دچار مشکل خود را خرید. اوایل ماه جاری شرایط برای این صرافی تغییر کرد. کوین‌دسک که یک وب‌سایت رسانه دیجیتالی است ترازنامه شرکت آلامدا را که در تملک بنکمن فراید است منتشر کرد. این ترازنامه نشان داد آلامدا که یک شرکت سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتالی است میزانی بالا ارز اف‌تی‌تی دارد و اگرچه این ارز‌ها دارای ارزش هستند؛ اما اگر قیمت‌ها کاهش یابد شرکت آلامدا دچار ورشکستگی می‌شود.

ششم ماه جاری مدیرعامل پلتفرم بایننس که رقیب اف‌تی‌ایکس است اعلام کرد که این شرکت تمام اف تی‌تی‌های خود را می‌فروشد. با اعلام این خبر، قیمت‌ها به‌شدت کاهش یافت و همزمان با این کاهش، بسیاری از مشتری‌های اف‌تی‌ایکس دارایی‌های خود را از صرافی خارج کردند و صرافی دچار بحران شد. ابعاد ورشکستگی این صرافی و علل و پیامد‌های آن در آینده بیشتر آشکار خواهد شد. فعلا سرمایه‌گذاران در شوک این رویداد به‌سر می‌برند و مدت‌ها طول خواهد کشید تا وضعیت به ثبات برسد.

برایان چونگ/ ان‌بی‌سی‌نیوز

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده