تاریخ: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۲۸۲۲۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

واکنش عشقی به معامله ۳۰ همت اوراق گام با نرخ سود ۳۰ درصدی/ هیات مدیره شرکت‌های سهام عدالت چگونه تعیین می‌شود؟

‌می‌متالز - رئیس سازمان بورس ضمن اشاره به اصلاح قوانین و مقررات فرایند معاملات و پذیرش اوراق گام، از توجه ویژه سازمان بورس جهت ثبات بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت سهام عدالت گفت: در خصوص آخرین آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت که در سال ۹۹ تصویب شده بود، سازمان بورس مجددا آن را مورد بررسی قرار داد، اما ما در شورای عالی بورس هنوز به اتفاق نظر مشخصی در خصوص نحوه ادامه پیدا کردن فرایند سهام عدالت از آزادسازی این سهام تا برگزاری مجامع و دیگر اتفاق‌ها، نرسیده‌ایم که یکی از دلایل آن هم تبعات سنگینی است که به هر حال هر تصمیمی در این راستا مربوط به ۴۵ میلیون نفر است و حساسیت زیادی را به همراه دارد، بنابراین احساس ما این است که هر تصمیمی در خصوص سهام عدالت هنوز نیاز به بررسی دارد و باید محتاطانه عمل کرد.

وی افزود: ما متناسب با شرایط بازار باید سهام عدالت را مدیریت کنیم، اگر این سهام بی‌مهابا باز شود و به بازار عرضه شود قطعا موجب برهم زدن شرایط بازار و همچنین موجب ضربه زدن به دیگر سهامداران و حتی شرکت‌ها می‌شود.

رئیس سازمان بورس، در راستای صلب حق سهامداران در تصمیم‌گیری و مدیریت سهام عدالت در یکی دو سال اخیر گفت: مدیریت سهام عدالت در دست دولت نیست و سهامداران مستقیم در تمامی ۳۶ شرکتی در سهام عدالت است، می‌توانند در مجامع این شرکت‌ها مستقیم شرکت کنند و حق رای دارند، در خصوص سهامداران غیرمستقیم هم، کانون سهامداران سهام عدالت، تصمیم‌گیری و مدیریت این سهام را انجام می‌دهد و در شرایط فعلی که در دوره گذار هستیم که هنوز مجامع شرکت‌های استانی برگزار نشده، تصمیم‌گیری شده که یک کمیته از یک عضو وزارت اقتصاد، یک عضو حقیقی (از خبرگان بازار سرمایه و بخش خصوصی که دولت از شورای عالی بورس انتخاب می‌کند) و یک نفر از کانون سهامداران تشکیل شود که این موضوع هم نشان دهنده خارج شدن دولت از چرخه تصمیم‌گیری دولت در مدیریت سهام عدالت است.

عشقی در پاسخ به انتشار اوراق گام و تاثیراتی که می‌تواند بر بازار سرمایه داشته باشد، گفت: اوراق گام از سال ۹۸ راه‌اندازی شده، ولی در یکی دو ماه اخیر رشد تند و سریعی پیدا کرده است، با توجه به این اتفاق، ما در حال بررسی هستیم و قطعا اصلاح مقرراتی در خصوص اوراق گام نیاز است، چرا که با این سرعت رشدی که در انتشار این اوراق در حال حاضر وجود دارد می‌تواند برای بازار مشکل‌ساز شود، بنابراین اصلاح قوانین و مقررات این اوراق در دستور کار است. اما انتشار اوراق گامی که در شبکه بانکی صورت می‌گیرد در اختیار ما نیست و اظهار نظری نمی‌کنیم، اما در خصوص اوراق بازار گام در بازار سرمایه که زیر نظر بازار سرمایه است، بررسی‌های جدی در حال صورت گرفتن است.

وی افزود: از ۳۹ هزار میلیارد تومان اوراق پذیرش شده در شرایط فعلی حدود ۳۰ هزار میلیارد آن در بازار سرمایه قابل معامله است، طبیعی است که بانک‌هایی که در بورس هستند اوراق آن‌ها در بورس و بانک‌هایی که در فرابورس هستند، اوراق آن‌ها در فرابورس عرضه می‌شود. اما در حال حاضر می‌توان گفت قانون فرایند معاملات اوراق و پذیرش اوراق جدید، در آینده‌ای نزدیک بروزرسانی خواهند شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده