تاریخ: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۰۲
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۸۲۷۹۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

خلف وعده وزارت صمت برای صادرات سنگ

‌می‌متالز - تولید سنگ در ایران نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که وزارت صمت در نظر داشت صادرات سنگ را به ارزش ۱/۵ میلیارد دلار یعنی ۱۰ برابر تولیدات حال حاضر برساند.

به گزارش می‌متالز، صادرات سنگ ساختمانی ایران طی ۷ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد کاهش پیدا کرده است. آمار‌های گمرک ایران نشان می‌دهد که در ۷ ماهه سال جاری حدود ۶۴۴ هزار و ۳۷۸ تُن سنگ صادر شده است که نسبت به صادرات ۹۳۴ هزار تنی مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

صادرات امسال در مقایسه با میانگین صادرات ۷ماهه سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ نیز کاهش ۱۲ درصدی داشته است.

قابل ذکر است میانگین ارزش کل صادرات سالانه سنگ ساختمانی ایران درحالی حدود ۲۰۰ میلیون دلار است که از حدود ۱۸ میلیارد دلار بازار جهانی صادرات سنگ ساختمانی، ۵/۵ میلیارد دلار آن در اختیار چین، ۲/۲ میلیارد دلار در اختیار ایتالیا، نزدیک به ۲ میلیارد دلار در اختیار هر کدام از کشور‌های هند و ترکیه و ۹۵۷ میلیون دلار نیز در اختیار برزیل است.

توسعه ۱۰ برابری سنگ با برندسازی

اگرچه ایران توانایی تولید ۳۰ میلیون تن سنگ تزئینی را دارد، اما طی سال گذشته میلادی تمام تولید ایران هشت میلیون تن بود. وزارت صنعت، معدن تجارت قصد دارد ارزش صادرات سنگ ساختمانی تزئینی را به ۱/۵ میلیارد دلار برساند. این درحالی است که هم اکنون ۱۵۰ میلیون دلار تولید سنگ داریم. یعنی وزارت صصمت باید این نرخ را ۱۰ برابر کند و اگر قرار باشد تا سال ۱۴۰۴ این اقدام به نتیجه برسد تنها سه سال وقت باقی است. بررسی‌ها گواه این هستند که صنعت سنگ ایران ظرفیت ۱۰ برابر شدن را دارد، اما موانع زیادی نیز بر سر راه است.

پیشتر محمد رسا، کارشناس و فعال حوزه سنگ تزئینی ساختمانی در این رابطه گفت بود که توفیق در صادرات لازمه تدوین برنامه‌ای است که در آن تشریح شود. یعنی چه کاری توسط چه کسانی در چه بازه زمانی و با چه هدفی قرار است انجام شود. بازار دو حالت دارد یا در شرایط توسعه‌ای است و می‌توان تقاضای جدید در آن کشف کرد.

وی افزود: در بازار امروز سنگ تزئینی ساختمانی جهان عرضه و تقاضا برابرند و بازار اشباع است، حال اگر ساخت‌و‌ساز در ایران و جهان تغییری را تجربه کند که تقاضا را برای انواع مصالح ساخت‌و‌سازی از جمله سنگ تزئینی بالا ببرد. در چنین شرایطی می‌توان به ایجاد سهم جدید اقدام کرد، اما در بازار اشباع‌شده کنونی تنها باید با در اختیار گرفتن سهم رقبا به بازار وارد شد.

رسائی گفت: آنچه امروز در صادرات سنگ اهمیت دارد، داشتن برند است. نه حتی خام و فرآوری‌شده بودن محصول صادراتی، حتی در ایتالیا بیش از نیمی از صادرات سنگ تزئینی ساختمان و در ترکیه ۶۰ تا ۷۰ درصد آن به صورت بلوک خام انجام می‌شود.

برندسازی برای یک کالای لوکس

این فعال بخش خصوصی در پاسخ به این پرسش که ممکن است در آینده دور یا نزدیک تقاضای داخلی و خارجی برای سنگ ایرانی به صفر برسد و تقاضا به محصولات جایگزین گرایش پیدا کند، گفت: امتیاز سنگ نسبت به جایگزین‌های آن لوکس بودن کالاست و آنچه می‌تواند سهم سنگ را در بازار حفظ کند اعمال نوآوری در محصولات است. سنگ ماده‌ای با طول عمر بالاست، بنابراین می‌توان طرح‌های حرفه‌ای در آن پیاده و بازار را حفظ کرد.

براساس این گزارش، هنگامی صادرات ایران به ۱/۵ میلیارد دلار خواهد رسید که ایران بتواند در بازار اشباع شده جهانی سنگ و در رقابت تنگاتنگی که پیش رو دارد، جایگاه رقبای خود را تصرف کند. برندسازی و طرح ایده‌های نو در این صنعت لوکس می‌تواند عاملی برای موفقیت ایران باشد. وگرنه علارغم اینکه ایران ظرفیت تولید سنگ به ارزش ۱/۵ میلیارد دلار را دارد، اما افزایش تولید غیرمنطقی خواهد بود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده