تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۴۰۹
کد خبر: ۲۸۳۴۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
دستاوردهای 40 سال پس از انقلاب وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد

رشد مثبت صادرات/ آغاز تولید مس پس از پیروزی انقلاب

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه« تیتر امشب» شبکه خبر از دستاوردهای این وزارتخانه در ۴۰ سال پس از انقلاب خبر داد.
رشد مثبت صادرات/ آغاز تولید مس پس از پیروزی انقلاب

به گزارش می متالز، رضا رحمانی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر درباره دستاوردهای این وزارتخانه در ۴۰ سال بعد از انقلاب اظهار کرد: در حوزه اقتصادی، صنعت، معدن و تجارت، در حوزه فناوری و علوم پیشرفته اقدامات خوبی انجام شده و در این ۴۰ سال جایگاه های خوبی را به همت جوانان کسب کرده ایم، البته بیان اقدامات و نکات مثبت و عملکردها نافی مشکلات نیست.
وی عنوان کرد: چهل سال پیش در زمان پیروزی انقلاب ۱۵۰۳ واحد صنعتی در کشور داشتیم که امروز با پیشرفت ۵۷ برابری به ۸۵ هزار و ۷۶ واحد بهره برداری در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص حوزه واحدهای معدنی تصریح کرد: از ۱۹۵ واحد معدنی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی امروز با پیشرفت ۳۲ برابری ۶ هزار و ۳۸۶ واحد فعال داریم. البته کل واحدهای معدنی حدود 10 هزار واحد هستند. همچنین در واحد های صنفی از ۳۵۰ هزار واحد با پیشرفت ۷ برابری به ۲ میلیون و ۵۸۱ هزار واحد با پروانه داریم.

رحمانی افزود: تعداد شهرک های صنعتی نیز از ۳ شهرک در اول انقلاب به ۹۷۸ شهرک مصوب و به بهره برداری رسیده داریم که در ۸۵۸ شهرک واگذاری زمین آغاز شده و فعالیت ادامه دارد. این عدد قابل توجه نشان دهنده توجه خوب در بخش شهرک های صنعتی است و با توجه به پیشرفت ها این اعداد تا دو سال آینده نیز به پیشرفت های قابل توجهی می رسد.

 

رشد 37 برابری استخراج معادن

وی ادامه داد: ظرفیت استخراج معادن که در اول انقلاب ۱۹.۶ میلیون تن بود، اکنون سالانه به ۷۳۵ میلیون تن رسیده که نشان دهنده ۳۷ برابر شدن ظرفیت معادن است. با توجه به اینکه کشور ما با 68 نوع ماده معدنی شناخته شده و 51 میلیارد تن ذخایر قطعی دارد، با اکتشافات جدید این ظرفیت ها به نحو چشمگیری افزایش پیدا می کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص صنعت پتروشیمی گفت: از ۳ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی در اول انقلاب، اکنون به ۶۸ میلیون تن رسیده ایم، که رشد ۲۲ برابری را نشان می دهد.
رحمانی با بیان اینکه تولید لوازم خانگی در شرایط خوبی قرار گرفته است، گفت: سالانه 100 هزار دستگاه تلویزیون تولید می شده و هم اکنون سالانه بیش از 6 میلیون دستگاه تلویزیون تولید می شود. همچنین تولید یخچال و فریزر از ۶۰۰ هزار دستگاه به ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه رسیده که رشدی ۱۱ برابری داشته است. با حمایت های بیشتر و اجرای سیاست ها در چند سال آینده، جهش قابل توجهی را شاهد در پیش داریم.
به گفته وی سیمان به عنوان یکی از اقلام عمده، دارای تولیدی برابر ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده و هم اکنون رشد ۸۶.۵ میلیون تنی دارد و رشد 12 درصدی داشته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در حوزه آلومینیوم هم پیشرفت های قابل توجهی در ۴۰ سال پس از انقلاب داشته ایم. تولید آلومینیوم از ۴۵ هزار تن در اوایل انقلاب به ۴۵۷ هزار تن در پایان آبان ماه ۹۷ رسیده است که ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن هدف گذاری شده که بعد از ۴۰ سال ۲ برابر خواهد شد.

 

آغاز تولید مس پس از پیروزی انقلاب

رحمانی با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب تولید مس نداشتیم، تصریح کرد: قبل از انقلاب تولید مس نداشتیم که از سال ۶۳ به بعد بهره برداری ها در این حوزه آغاز شد و فقط امسال به برکت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی حدود ۲۵۰ هزار تن مس کاتد تولید داشتیم که رکورد زدیم و عدد قابل توجهی است.
وی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی در صنعت شیشه، 160 هزار تن تولید داشته ایم که امروز 1885 هزار تن و به رشد 12 برابر رسیده ایم. در حوزه فولاد هم از ۲.۴ زنجیره فولاد در اول انقلاب به تولید ۲۲۰ میلیون تن رسیده ایم. در فولاد خام در آغاز انقلاب 500 هزار تن بوده است و هم اکنون به 33 میلیون تن رسیده ایم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت کاشی و سرامیک را یکی از ظرفیت های کشور دانست و گفت: یش از پیروزی انقلاب اسلامی 12 میلیون متر مربع تولید کاشی و سرامیک داشتیم و هم اکنون از 600 میلیون متر مربع عبور کرده است. این میزان تولید تا سه سال آینده به بالای یک میلیارد متر مربع می رسد و ما در 40 سال رشد 50 برابری خواهیم داشت.
رحمانی با بیان اینکه اکتشافات اخیر، ذخیره موجود کشور در سنگ آهن را ۲ برابر کرد تصریح کرد: در سال های آینده می توانیم با توسعه این صنعت به ۵۵ میلیون تن رقم چشم انداز توسعه برسیم و هدف گذاری صادرات محقق شود و در کنار آن واحدهای صنایع معدنی که می تواند اشتغالزایی و درآمدزایی داشته باشد ایجاد شود.

 

رشد مثبت صادرات در 40 سال

وی صادرات کشور را دارای رشد خوبی دانست و عنوان کرد: امسال 9 میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی داشتیم و حداقل 20 درصد از صادرات ما به محصولات معدنی اختصاص داشته است. در آغاز انقلاب ۵۰۰ میلیون دلار صادرات و ۱۰ میلیارد دلار واردات غیر نفتی داشتیم که واردات ۲۰ برابر صادرات بوده است، اما امسال اولین بار صادرات غیرنفتی نسبت به واردات پیشی گرفت که به تنهایی گویای پیشرفت قابل توجه در این بخش است. اگر صادرات را یکی شاخص های توسعه یافتگی کشورها بدانیم نشان دهنده اقدامات قابل توجهی در این زمینه است.

 

اختصاص ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش به واحدهای تولید

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اختصاص ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی گفت: هرتولید مستلزم یک سری شرایط مثل سرمایه درگردش، نقدینگی، مواد اولیه و بازار است که امسال نیاز تامین سرمایه در گردش در تولید به دلیل شرایط ویژه اقتصادی بیشتر شده است.
رحمانی ادامه داد: طبق برآورد ما در ماه های گذشته سرمایه در گردش به اندازه نیاز تامین نمی شود چون تمایل داریم حداقل در تولید روند 6 را داشته باشیم و امروز اولویت دولت و وزارت صنعت معدن و تجارت حفظ وضعیت تولید و اشتغال است. بنابراین قرار شد تا پایان سال ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی تزریق شود.
وی افزود: تامین نقدینگی از هفته قبل در بانک ها با هماهنگی بانک مرکزی شروع شده و با مصوبه شورای پول و اعتبار با سود ۱۸ درصد و در موارد خاص مثل تبصره 18، ۱۴ و 12درصد و در اشتغال روستایی با سود ۶ درصد و ۴ درصد در نظر گرفته شده است. همین طور برای نواحی صنعتی روستایی هم سود 10 درصد داریم.

 

خودروسازان موظف به حفظ حقوق مصرف کننده هستند

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تغییر قیمت خودروها گفت: ما موظف هستیم به عهد و پیمان های مان وفادار باشیم و این مسئله فقط منحصر به مباحث خودرو نمی شود. به سازمان حمایت دستور داده ام جاهایی که پیش فروش انجام می شود، قراردادها را بازنگری کنند.

قراردادها مطابق قوانین و دستورالعمل ها تنظیم شود و تاکید شده است در صنعت خودروسازی و قطعه سازی قراردادها باید به گونه ای تنظیم شود که حقوق مصرف کننده پایمال نشود.
رحمانی با تاکید بر اینکه در مقابل تمامی خودروسازان نسبت به حقوق مردم متعهد هستیم، گفت: دستورالعمل های زمانی و قیمت باید عمل شود. بنابراین همه خودروسازان موظف به حفظ حقوق مصرف کننده هستند و از مردم خواهش دارم به خودروسازان اعتماد کنند.
وی با بیان اینکه تولید سایپا روزانه از 1500 دستگاه گذشته است، عنوان کرد: ایران خودرو مدت هاست به این عدد رسیده است و برای تولید خوردوهای داخلی مشکلی نداریم. روزانه می توانیم به تعهدات مان نسبت به چندین هزار نفر عمل کنیم. به دلیل تحریم ها تولید با مشکلاتی مواجه شده بود و امروز که به حالت طبیعی خود بازگشته است، از مردم درخواست دارم به خودروسازان فرصت بدهند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که تحویل خودرو به قیمت گذشته باعث سود دلالان می شود، تاکید کرد: طبق بررسی ها کمتر از 10 درصد افراد بیش از یک خودرو خریداری کرده اند. البته در زمان تحویل به هر فرد یک خودرو و خودروی بعدی در نوبت دیگری تحویل می شود. اگر ما بر تحویل خودروها به قیمت گذشته تاکید کردیم به دلیل حقوق مردم بوده است. قراردادی بسته شده و ما باید به آن متعهد باشیم. امیدوارم اعتماد مردم هم بیشتر جلب شود.

 

صادرات مرغ ممنوع شد

رحمانی در خصوص تنظیم بازار عنوان کرد: از آغاز سال تا امروز 28 جلسه در کارگروه ملی و 150 جلسه در کارگروه تخصصی داشتیم. در این جلسات دغدغه ما کنترل بازار و تامین نیازهای شهروندان است. در طرح تشدید نظارت با همکاری اصناف و تعزیرات و دادستان ها بازار به دقت رصد می شود.

ذخیره سازی ها به اندازه مناسب انجام و برای رفاه حال مردم، صادرات مرغ تا پایان ماه مبارک رمضان ممنوع شده است.
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که بسیار از آن کراهت دارم، ممنوعیت صادرات است. به این دلیل که ما بازارهایی را به دست آورده ایم و با این ممنوعیت آن ها را از دست می دهیم. اما به دلیل رفاه مردم در کارگروه بازار این رای را دادیم و حتی به جهاد کشاورزی مجوز دادیم چنانچه در بازار داخلی کمبود وجود داشت، واردات را افزایش دهند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: برخی مواقع در تامین ارز واحدها با مشکلاتی مواجه هستیم، اما در خصوص تامین ارز کالاهای اساسی با مشکلی رو به رو نیستیم.
رحمانی در خصوص تامین اجناس شب عید عنوان کرد: چندین جلسه با تولید کنندگان لوازم خانگی و پوشاک داشتم، که آن ها قول دادند در تامین نیاز بازار مشکلی نداشته باشیم .تولید داخلی برای برخی از پارچه ها محدود بود که اجازه واردات صادر شد و به دلیل ممنوعیت واردات لباس های خارجی کارخانه های تولید صنعتی ما سه شیفت فعال هستند و در پوشاک و لوازم خانگی بازار بسیار خوبی مهیا شده است.
وی با بیان اینکه بانک ها باید به تامین سرمایه در گردش کمک کنند، گفت: واحدهایی که توانای تولید دارند باید حمایت شوند. ما در پوشاک و لوازم خانگی چیزی از کشورهای پیشرفته دنیا کم نداریم. ترکیه به اندازه یک چهارم پول نفت ایران از صادرات پوشاک درآمد دارد و ما هم باید در چهلمین سالگرد انقلاب به این صنعت رونق دهیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند« حفظ تولید و اشتغال، کار جهادی است» گفت: امسال طرح پوشاک را در 5 استان به طور پایلوت انجام دادیم. از مردم درخواست دارم به تولید ملی توجه داشته باشند. چرا که راه حل مشکلات کشور توجه به تولید ملی است.

عناوین برگزیده