تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۲۹
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۲۸۴۸۸۱
سرویس خبر : انرژی
معاون برنامه ریزی وزارت نفت مطرح کرد:

ضرورت هماهنگی توسعه‌ها با ظرفیت تولید انرژی در کشور/ تقدیر از فولاد مبارکه برای تلاش در زمینه بهینه‌سازی مصارف خانگی

‌می‌متالز - معاون برنامه ریزی وزارت نفت در پنل «ابعاد تامین پایدار و سرمایه گذاری صنعت فولاد در حوزه انرژی» در اولین همایش تخصصی انرژی در صنعت فولاد گفت: توسعه‌های جدید در صنعت فولاد کشور باید حتماً با میزان تولید انرژی در کشور منطبق باشد.

به گزارش می‌متالز، هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت در پنل «ابعاد تامین پایدار و سرمایه‌گذاری صنعت فولاد در حوزه انرژی» در اولین همایش تخصصی انرژی در صنعت فولاد اظهار کرد: ما از چالش‌های مطرح شده در این همایش بی خبر نیستیم و با توجه نقشی که هم ما در جامعه ایفا می‌کنیم، تلاش می‌کنیم تا مشکلات کشور را حل کنیم.

وی گفت: در صنعت نفت با چالش‌های زیادی روبرو هستیم که یکی از آن‌ها وابستگی انرژی کشور به گاز است و این موضوع در هیچ جای دنیا سابقه ندارد. حتی در کشور روسیه نیز این میزان از وابستگی ایجاد نشده و این اتفاق می‌تواند تهدیدی برای کشور محسوب شود. افزایش مصرف انرژی در مصارف غیرمولد نیز یکی از معضلات دیگری است که مصرف انرژی نسبت به چالش‌های جهانی تا ۴ برابر نیز ذکر شده است.

معاون برنامه ریزی وزارت نفت افزود: هم مردم و هم مسئولین انتظارات زیادی دارند. ما به مصرف چیزی حدود ۱میلیارد متر مکعب تولید گاز خواهیم رسید که از این میزان چیزی حدود ۶۱۰ میلیون متر مکعب مصرف خانگی است. مبحث ۱۹ سالهاست که تصویب شده، ولی هنوز عملی نشده است. ما در این زمینه نسبت به شاخص‌های جهانی عقب هستیم. گاز در کشور به اندازه کافی وجود دارد، ولی متاسفانه مشکل در سمت مصرف است.

وی خاطر نشان کرد: باید زمینه ایجاد شود که نقش انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور پررنگ‌تر شود چرا که کم شدن فشار میادین گازی امری طبیعی است. کل سرمایه‌گذاری در نفت گاز کمتر میزانی است که ما به آن نیاز داریم و به همین خاطر از صنعت فولاد کمک گرفتیم تا در این مسیر ما را یاری کنند. در جلسه‌ای که با مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه داشتیم نیز این موضوع را مطرح نموده و از این اقدام فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری در میادین گازی استقبال می‌کنیم تا منابع مورد نیاز در این زمینه را تامین کنند.

فلاحتیان تصریح کرد: در صنعت نفت نیز برای رسیده به ۴ میلیون بشکه نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم که در صورت افزایش ۲ میلیون بشکه‌ای، عواید زیادی نصیب کشور خواهد شد. البته مسیر سرمایه گذاری‌ها بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد رفته و این در حالی است که کشور به سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی، پالایشگاه و. نیز نیاز دارد که باید این روند اصلاح شود تا دچار چالش نشویم.

وی تأکید کرد: در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از موضوعات مهم، پایین بودن قیمت انرژی است. به همین خاطر در بسیاری از موارد رغبتی برای بهینه سازی وجود ندارد و در این زمینه اتلاف زیادی در برخی صنایع وجود دارد. باید در این زمینه تلاش و همت بیشتری صورت بگیرد و این در حالی است که تسهیلات برای توسعه در بالادست استفاده شده و به این موضوع کمتر پرداخته شده است.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت عنوان کرد: توسعه‌ها باید با برنامه‌ریزی بیشتری صورت پذیرد و براساس منابع زیرساخت‌های کشور را ایجاد کنیم. وزارت‌های صمت، نیرو و نفت و دیگر بخش‌های دولت باید توافقی در این زمینه صورت بگیرد تا توسعه‌ها به صورت دقیق‌تری انجام پذیرد که البته در این زمینه اقداماتی برای اصلاح امور انجام شده که البته بخشی از این اقدامات برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز به زمان دارد.

وی بیان کرد: منابع در حقیقت در حد قیمت مجانی به دست مصارف خانگی می‌رسد و این در حالی است که قیمت برای صنایع افزایش یافته است. قیمت تمام شده با افزایش شده برای صنایع افزایش یافته که این موضوع نیز برای صنایع چالش‌هایی را ایجاد کرده است. این موضوع برای ما بسیار ناراحت کننده است که صتایع در فصل زمستان با چالش‌های زیادی روبرو هستند، ولی نکته اینجاست که موضوع قطع گاز مکانیزمی خاص دارد.

فلاحتیان گفت: از فولاد مبارکه تشکر می‌کنیم که پیشنهادی خوب را برای سرمایه‌گذاری در زمینه تعویض بخاری‌های خانگی ارائه نموده و ما آماده پذیرش چنین پیشنهاد‌هایی از سوی صنایع دیگر کشور نیز هستیم.

وی افزود: صندوقی برای تأمین اعتبار بهینه‌سازی مصرف انرژی باید تشکیل شود چرا که پاشنه آشیل این موضوع تسهیلات و سرمایه اولیه است. همچنین باید سوخت صرفه‌جویی با توجه به قوانین موجود نظیر ماده ۱۲ به سمت صنعت بیاید. راه‌اندازی بازار خرید و فروش انرژی تولید شده نیز یکی دیگر از اقداماتی است که باید در عرصه انرژی کشور انجام شود تا بتوانیم شاهد ارتقاء این حوزه باشیم.

موضوع مدیریت تقاضا و بهینه‌سازی مصرف انرژی به جای افزایش تولید بسیار مهم است. به طور کلی باید همکاری‌ها بین مدیران مربوطه و صنعت فولاد بیشتر شود تا به افق‌های مورد نظر خود برسیم. انتخاب نوع تکنولوژی‌ها و در نظر گرفتن میزان تعهد به صنعت فولاد کشور نیز باید مورد توجه قرار بگیرد تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود. باید در این زمینه یک توافق کلی و اجماع صورت پذیرد تا بتوانیم اقدامات بیشتری را برای افزایش توان صنعت فولاد کشور و کمک به این صنعت مهم انجام دهیم.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده