تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۰۳
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۲۸۵۰۰
سرویس خبر : زمین شناسی

تدوین طرح جامع ۱۰ ساله مطالعات زمین‌شناسی دریایی

می متالز - به‌منظور آشنایی بیشتر با بستر و زیربستر دریا در محدوده آب‌های سرزمینی ایران، طرح جامع ۱۰ ساله مطالعات زمین‌شناسی دریایی همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران تدوین شد.
تدوین طرح جامع ۱۰ ساله مطالعات زمین‌شناسی دریایی

به گزارش می متالز، مدیریت زمین‌شناسی دریایی از تدوین طرح جامع مطالعات زمین‌شناسی دریایی در این مدیریت خبر داد.

مسعود زمانی پدرام، با بیان این‌که از جمله اثرات و نتایج این طرح آشنایی بیش از پیش با بستر دریا در محدوده آب‌های سرزمینی کشورمان است، گفت: این اطلاعات بدون شک در هر زمان و مکان در خور و مورد نیاز جهت تصمیم گیری‌های کلان کشور است.
مدیرکل زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خاطرنشان کرد: در این طرح پژوهشی، گسترش افقی و پراکندگی واحدهای رسوبی سطحی و سنگی برون‌زده در بستر دریا و سواحل، پارامترهای فیزیکی و شیمیایی موثر در رسوبگذاری و فرسایش رسوبات عهد حاضر، گسل های فعال، تصویربرداری مورفولوژی بستر، مطالعه زمین‌ساخت و ساختارهای رسوبی از طریق تصویرسازی لایه‌های زیر بستر دریا، اندازه‌گیری تغییرات میدان مغناطیسی زمین و شناسایی عمق پی‌سنگ، تعیین وضعیت چینه‌شناسی و رخساره‌ای رسوبات هولوسن، چینه‌نگاری لرزه‌ای و الگوی انباشتگی رسوبات، شناسایی اختلالات رسوبگذاری و ناپیوستگی‌ها، بازسازی تاریخچه حوضه رسوبی، تعیین نوسانات نسبی سطح آب دریا، رسوب‌شناسی، ژئوشیمی رسوبی و آلاینده‌های زیست محیطی و ژئومورفولوژی سواحل مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی افزود: جستجوی اشیای غرق شده و باستان‌شناسی، شناسایی مسیر خطوط انتقال انرژی، مطالعه و شناسایی پتانسیل‌های اقتصادی در محدوده ساحلی، دریایی، دریاچه‌ای و رودخانه‌ای کشور از دیگر کاربردهای این طرح پژوهشی است.
زمانی پدرام، در ادامه گفت: جهت ساخت کلیه سازه‌های دریایی مانند اسکله، سکوهای نفتی، پل‌ها، تونل‌هاو... همچنین عبور کابل‌های زیردریایی و لوله گذاری‌های نفت و آب نیاز به اطلاعات سنگ‌شناسی، رسوب‌شناسی، زمین‌ساخت و عوارض زمین‌شناسی است که بر همین اساس مطالعات زمین‌شناسی و برداشت‌های ژئوفیزیک دریایی از جمله به‌کارگیری دستگاه‌های لرزه‌نگاری کم عمق با قدرت تفکیک بالا و تصویربرداری از طریق امواج صوتی از بستر و زیر بستر دریا به عنوان یک ضرورت می‌تواند اساس کلیه فعالیت‌های عمرانی قبل از شروع پروژه در پهنه‌های آبی باشد.
این کارشناس‌ارشد زمین‌شناسی افزود: شناسایی اثرات فرسایشی در نوار ساحلی و تاثیر این پدیده‌ها بر اجرای پروژه‌های در دست مطالعه با هدف تعیین موقعیت های مناسب برای اسکله‌سازی، احداث سازه ها، احداث موج‌شکن، ساحل‌سازی و محوطه‌سازی در نوار ساحلی ضرورت اجرای طرح را بیشتر نمایان می‌کند.
وی؛ تهیه نقشه‌های رسوب‌شناسی و زمین‌شناسی دریایی، مطالعه و بررسی زیست دریا و دریاچه، مطالعات ژئوفیزیک دریا، تهیه نقشه‌های ژئوشیمی رسوبی و بررسی آلاینده‌های زیست محیطی، تهیه نقشه‌های ژئومورفولوژی ساحلی، تهیه نقشه‌های گردشگری و ژئوپارک پیشنهادی و تهیه بانک داده‌های زمین شناسی سواحل  و دریا را به عنوان اهداف انجام این پروژه برای مجریان یاد کرد.

شایان ذکر است، اجرای جامع 10 ساله مطالعات زمین‌شناسی دریایی را دکتر علیرضا شهیدی و نظارت علمی را نیز دکتر مسعود زمانی‌پدارم و دکتر راضیه لک به عهده داشته‌اند. همچنین خانم‌ها و آقایان انسانی، درویشی‌خاتونی، زمانی‌پدرام، شکیباآزاد، محمدی‌عراق و نجفی‌ها از مدیریت زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور این طرح را تهیه‌ کرده‌اند.

منبع: عصر معدن
عناوین برگزیده