تاریخ: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۲:۲۳
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۲۸۵۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» رصد شد

عقب‌نشینی انتظارات از صعود سهام

می متالز - معاملات بورس تهران در هفته گذشته با افت یک درصدی شاخص کل به پایان رسید. روند نزولی قیمت سهام در شرایطی شکل گرفت که غالب کارشناسان و سهامداران حاضر در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص کل در هفته جاری را کم‌نوسان می‌بینند. طی چند هفته گذشته نظرسنجی از فعالان بورس تهران عمدتا پیشبینی روند صعودی را در معاملات هفتگی منعکس می‌کرد و این در حالی است که شاهد عقب‌نشینی انتظارات برای هفته نیمه تعطیل پیش رو هستیم.
عقب‌نشینی انتظارات از صعود سهام

کارشناسان

صعودی: 25 درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظر سنجی این هفته سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی پیش‌بینی می‌کنند. به اعتقاد این کارشناسان چشم‌‌انداز بهبود قیمت‌ها در بازارهای جهانی (به ویژه فلزات پایه) عامل حمایت‌‌کننده از سهام شرکت‌های کالایی که عمدتا صادرات محور هستند، خواهد شد. از سوی دیگر رشد تدریجی نرخ دلار در سامانه نیما در روزهای اخیر به عنوان دیگر عامل بنیادی حامی سهام صادرات محور بورس تهران است. این دو عامل در کنار هم، رشد قیمت و تقویت معاملات سهام گروه‌های کالایی را به دنبال خواهند داشت. در این میان رونمایی بسته تجاری اروپا نیز حداقل در کوتاه‌مدت عامل تخفیف نگرانی خواهد بود. بر این اساس بازار در شرایط تقویت دو عامل بنیادی در یک فضا با نگرانی کمتر سیاسی می‌تواند شاهد رشد شاخص کل باشد.

کم‌نوسان: 70 درصد کارشناسان مزبور روند شاخص سهام در هفته جاری را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد در هفته‌های نیمه تعطیل مشارکت به صورت عمومی‌در بازار کاهش می‌یابد و این موضوع با نزول ارزش معاملات موجب نوسان اندک قیمت سهام خواهد شد. در این میان با وجود تقویت بازارهای جهانی، نرخ دلار و رونمایی از بسته تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا  همچنان تصویب لوایح FATF  به عنوان پیش‌شرط اروپا در اجرای تعهدات مبهم است. علاوه بر این تداوم کارشکنی آمریکا علیه ایران و برخی صحبت‌ها از سوی برخی کشورهای اروپایی در هم‌صدایی با رییس جمهور آمریکا احتیاط بین سهامداران را افزایش خواهد داد. تا زمانی‌که ابهام در مورد عوامل کلان اثرگذار بر اقتصاد رفع نشده است، همچنان تک‌سهم‌ها مورد توجه سهامداران خواهد بود و یک روند کم‌نوسان بر بازار حاکم خواهد شد.

نزولی: 5 درصد از کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی روند  شاخص کل در هفته جاری را نزولی ارزیابی می‌کنند. به اعتقاد این افراد شاخص از لحاظ نموداری و تکنیکال طی هفته جاری از محدوده کنونی خود عقب‌نشینی خواهد کرد. تداوم فشار آمریکا بر ایران  و همچنین برخی صحبت‌ها از سوی مقامات ایرانی در مورد تصویب FATF  نیز با سیطره افزایش نگرانی‌ها می‌تواند سبب فشار بر قیمت‌ها شود.

سهامداران

صعودی: 26 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی  روند شاخص کل را طی هفته جاری را صعودی عنوان کرده‌اند. به اعتقاد این افراد موج به وجود آمده در روزهای آخر هفته به واسطه تقویت دلار و قیمت کالاها در بازارهای جهانی به تداوم افزایش قیمت سهام در روزهای آتی منجر خواهد شد.

کم‌نوسان: 53 درصد از  سهامداران مزبور نیز روند نماگر اصلی سهام را کم‌نوسان پیش بینی کرده‌اند. این هفته با دو روز تازه تعطیلی همراه است و خود این عامل در افت محسوس ارزش معاملات و نوسان قیمت‌ها در یک محدوده مشخص خواهد شد.

نزولی: 21 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» این هفته روند شاخص کل  را نزولی ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند در شرایط کنونی به دنبال افزایش تقاضا در برخی سهام سهامداران به دلیل نگرانی از زیان با کمترین عامل تهدید‌کننده در سمت فروش حاضر می‌شود (تمایل به کسب سود کوتاه مدت). چرا که به دلیل تردید‌ها در وضعیت کلان اقتصادی سیاسی سهامداران نسبت به آینده نامطمئن هستند و به سودهای کوتاه‌مدت بسنده می‌کنند. این موضوع می‌تواند در فضای کم‌رمق هفته جاری منجر به نزول قیمت‌ها شود.

عناوین برگزیده