تاریخ: ۰۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۹
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۲۸۶۰۲۷
سرویس خبر : زمین شناسی

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خبر داد: تولید ۹۲ برگه اطلاعات زمین‌شناسی در مقیاس یک‌پنجاه هزارم تا پایان ۱۴۰۱

‌می‌متالز - معاون اکتشاف این سازمان از تولید ۹۲ برگه (نقشه) اطلاعات زمین‌شناسی با مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محمدباقر درّی گفت: یکی از دیدگاه‌های ما در طرح تحول، اکتشاف ذخایر پنهان بود که در این زمینه از ژئوفیزیک هوایی کمک گرفتیم، یعنی مجموعه کار ژئوفیزیک هوایی و تهیه نقشه زمین‌شناسی در مقیاس یک پنجاه هزارم، نقشه ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی، به نوعی داده‌های پایه‌ای را برای کشور فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: این داده‌ها به خصوص در قسمت زمین‌شناسی و بخش ژئوشیمی نه تنها برای اکتشاف است بلکه اطلاعات پایه‌ای برای دیگر طرح‌های کشور فراهم می‌کند، حتی تعدادی از عناصری را که اکنون بررسی می‌کنیم شاید در شرایط فعلی کاربرد اکتشافی نداشته باشند، اما امکان دارد در ۱۰ یا ۱۵ سال دیگر از این داده‌ها استفاده شود.

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ادامه داد: تاکنون در کشور در استان‌های خراسان جنوبی ۲۰ برگه زمین‌شناسی، در استان کردستان (مریوان) حدود ۲۳ برگه و ۱۲ برگه کار ژئوشیمی را در تکاب تمام کردیم و منتظر بررسی نمونه‌ها هستیم و بعد از مشخص شدن بررسی ها، نتایج را به بخش خصوصی اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که در استان قم نیز ۲۸ برگه را در طرح تحول آغاز کردیم که از این ۲۸ برگه، کار برداشت ۲۴ نمونه ژئوشیمی به اتمام رسیده، خاطرنشان کرد: اکتشاف در استان یزد نیز جزو برنامه کاری این سازمان است و بعد از اتمام این کار به یک منطقه گرمسیری در جنوب یزد منتقل می‌شویم که آنجا هم ۱۲ برگه یک پنجاه هزارم را که حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع است، در برنامه کاری داریم.

درّی، با اشاره به راه‌اندازی بخش مربوط به سنگ‌های قیمتی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ادامه داد: در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی یک بخشی را به این کار اختصاص دادیم و در مطالعه ژئوشیمی و کانی‌های سنگی هر جایی که ردی از کانی‌های قیمتی ببینیم، دنبال می‌کنیم و این مجموعه را در تمام برگه‌های ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی می‌آوریم و در نهایت وقتی که یک محدوده اکتشافی را کار کردیم خودبخود یک نتیجه‌ای از آن بیرون می‌آید که آیا این منطقه مستعد ماده معدنی است یا خیر، که اگر بود کار تکمیلی را انجام می‌دهیم.

این مقام مسوول به نتایج اکتشاف سنگ‌های قیمتی در طرح تحول اشاره کرد و گفت: برای نمونه در خراسان جنوبی سنگ‌هایی مانند عقیق شناسایی کردیم که میزان آن در این مرحله در دست بررسی است.

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ادامه داد: در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات مواد معدنی در استان‌های مختلف، مواد معدنی مختلفی کشف کردیم، از جمله در منطقه مریوان به باریت‌هایی رسیدیم، این باریت‌ها ماده معدنی هستند که علاوه بر مواد شیمیایی قالب مصرف‌شان در گره‌های حفاری و چاه‌های نفتی است.

وی با بیان این‌که در استان کردستان علاوه بر این مواد معدنی، به آنومالی‌های آهن خوب و همچنین آثاری از طلا برخورد کردیم، افزود: از مواد معدنی دیگری که در این استان کشف کردیم فلورین است، در این منطقه فلورین‌های متعددی وجود دارد، این فلورین‌ها به عنوان سنگ‌های ارزشمند در کار‌های تزئینی کاربرد دارد، اما اساس آن‌ها به تولید اسیدفلوریک و کاربرد‌های شیمیایی این مواد معدنی است.

تعداد بازدید : 2

منبع: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

عناوین برگزیده