تازهترین گزارش بانک جهانی درخصوص شاخص عملکرد لجستیک هم نشان میدهد، رتبه ایران در این شاخص بینالمللی ۲۳ پله صعود کرده است. این نخستین باری است که روند نزولی رتبه ایران در رتبهبندی لجستیک کشور متوقف شده و شاهد صعود قابل توجهی در بهبود عملکرد لجستیکی ایران هستیم.
با توجه به اینکه ایران در زیر شاخص کارآیی فرآیندهای ترخیص کالا شامل سرعت، سادگی و قابل پیشبینی بودن تشریفات اداری مثل فرآیندهای گمرکی، ۲۳ پله صعود داشته، میتواند نشانگر موفقیتآمیز بودن اجرای پنجره واحد تجاری باشد؛ با این حال در گزارش بهبود فضای کسبوکار (Doing Buisiness) و شاخص عملکردی لجستیک (LPI) بانک جهانی درخصوص فرآیندهای گمرکی شاهد ناهماهنگیهایی هستیم؛ به نحوی که تعداد اسناد مورد نیاز واردات و صادرات براساس نتایج پرسش نامه لجستیک با شاخص بهبود فضای کسبوکار کاملا متفاوت بوده و تعداد اسناد مورد نیاز برای ترخیص کالا ۶ فرم و تعداد اسناد مورد نیاز برای صدور کالا ۵ فرم ذکر شده است؛ در صورتی که در گزارش Doing Business برای واردات ۱۱ سند و برای صادرات ۹ سند ذکر شده است.
همچنین زمان اعلام شده جهت انجام تشریفات گمرکی براساس نتایج پرسش نامه لجستیک داخلی (LPI ) با شاخص تجارت فرامرزی متفاوت بوده و در این گزارش آمده است؛ تنها ۳۹درصد از محمولهها ارزیابی فیزیکی میشوند و متوسط زمان بین ارائه و پذیرش گمرکی و اعلام ترخیص برای واردات جهت محمولههایی که بازرسی فیزیکی میشوند ۴ روز و محمولههایی که بازرسی فیزیکی نمیشوند ۳ روز اعلام شده است. گزارش شاخص تجارت فرامرزی بانک جهانی به صورت سالانه در قالب بهبود فضای کسبوکار و شاخص عملکردی لجستیک دوسالانه منتشر میشود؛ این گزارش میافزاید؛ گمرک در ایران مسوول صدور مجوزهای ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی نیست و در این امر ۲۲ سازمان دخالت دارند.