تاریخ: ۱۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۳۶
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۲۸۶۲۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در دومین حضور تلویزیونی:

برنامه‌های رئیس جدید بانک مرکزی اعلام شد/ مخالفت با دلار ۴۴ هزار تومانی!

‌می‌متالز - رییس جدید بانک مرکزی با وعده عرضه روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار با نرخ ۲۸.۵ هزار تومانی در سامانه نیما، گفت: قیمت دلار ۴۴ هزار تومان نبوده و قابل پذیرش نیست.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا فرزین که با تصمیم هیات دولت و با هدف کنترل رشد لگام گسسته دلار، رئیس جدید بانک مرکزی شده در دومین حضور تلویزیونی و بعد از وعده تثبیت ۲۸.۵ هزار تومتنب دلار نیمایی، اعلام کرد: هنگام تعیین نرخ ارز باید به رفاه و اشتغال و توزان بین نرخ‌ها هم توجه کرد.

قیمت دلار ۴۴ هزار تومان نبوده و غیر قابل پذیرش و تحریفی است که به بازار کالا علامت‌دهی غلط می‌دهد؛ بنابراین بانک مرکزی در بازار آزاد دخالت خواهد کرد.

درحالی دلار نیمایی با میانگین ۲۹ هزار تومان معامله می‌شود که از امروز شنبه، روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار با نرخ ۲۸.۵ هزار تومانی عرضه خواهد شد تا همه نیاز‌ها تامین شود. در بازار مبادله ارزی هم که بزودی راه اندازی خواهد شد، سایر نیاز‌ها با نرخ ارز غیرثابت تامین می‌شود.

صادرات و وادرات غیرنفتی طی ۹ ماه گذشته ۳۶ و ۴۲ میلیارد دلار بود و صادرات غیرنفتی می‌تواند بخشی از نیاز واردات را پوشش بدهد؛ بنابراین از نظر بنیادی نباید نرخ دلار عدد فعلی باشد.

خروج بانک‌ها از بنگاهداری و اصلاح ناترازی‌ها و بازنگری در حساب شرکت‌های دولتی هم با تاکید، اجرا خواهد شد و پرداخت تسهیلات خرد از طریق بانکداری کارگشایی هم گسترش خواهد یافت. سیاست‌های جدید پولی هم اعلام و با بانک‌هایی که این قوانین را رعایت نکنند برخورد خواهد شد.

برای کنترل تورم هم ضمن ادامه برنامه‌های فعلی بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی و تا پایان سال به هیات ثبات مالی نیاز است تا کل مجموعه باهم باید کنترل شود. اخیرا مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده با سود ۲۳ درصدی صادر شد و از نرخ بهره هم استفاده خواهد شد، ولی چگونگی استفاده از این نرخ بعدا اعلام می‌شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده