تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۴۴
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۲۸۶۷۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر مدیریت شهری فولاد مبارکه:

ارتقای کیفی محیط کارخانه، گامی مؤثر در راستای اهداف سازمانی

‌می‌متالز - مدیر مدیریت شهری فولاد مبارکه گفت: بخش زیباسازی محیط واحد مدیریت شهری فولاد مبارکه با بهره‌گیری از دانش متخصصان حوزه طراحی شهری، قصد دارد با ارتقای کیفیت محیطی کارخانه گامی مؤثر در راستای اهداف سازمانی بردارد.

به گزارش می‌متالز، شرکت فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد صنعتی پیشرو کشور که همواره ارتقای کیفیت کار و رضایتمندی نیروی انسانی را جزو اولویت‌های اساسی خود قرار داده، برنامه‌هایی را برای زیباسازی محیط کار با رویکرد ارگونومی محیط در نظر گرفته است و بر همین اساس بخش زیباسازی محیط واحد مدیریت شهری فولاد مبارکه با بهره‌گیری از دانش متخصصان حوزه طراحی شهری، قصد دارد با ارتقای کیفیت محیطی کارخانه گامی مؤثر در راستای اهداف سازمانی بردارد.

مطلب فوق را سید محمدجواد مجیدی مدیر مدیریت شهری فولاد مبارکه مطرح کرد. وی در ادامه به بیان رویکرد مدیریت شرکت در خصوص اهمیت زیباسازی محیط کار پرداخته است. با ما همراه باشید.

قدری درباره اهمیت و لزوم تطابق محیط کار با کاربران توضیح دهید.

تردیدی نیست که پیشرفت فناوری در کنار ایفای نقش مثبت در راستای بهبود استاندارد‌های زندگی انسان، تبعاتی منفی نیز به همراه داشته است و به همین دلیل امروزه برنامه‌هایی که کاستن از این جنبه‌های نامطلوب را تحقق بخشد از اهمیت بسزایی برخوردار است. نکته قابل‌توجه اینکه محیط زندگی افراد امروزه به محیط زندگی خصوصی محدود نیست و به فراخور حضور انسان در اجتماع، محیط‌های اجتماعی اعم از محیط شهری، اداری و صنعتی نیز بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی افراد به حساب می‌آید. در این میان با توجه به گذران بخش عمده‌ای از زندگی انسان در محیط‌های کاری، لزوم تطابق هرچه بیشتر محیط کار با انسان به‌منظور ایجاد شرایط سالم‌تر، اصلی اساسی در برنامه‌ریزی سازمان‌های پیشرو به حساب می‌آید.

به نظر شما ارگونومی و زیبایی محیط کار چه تأثیری بر کارکنان سازمان‌ها دارد؟

یکی از ابزار‌هایی که سازمان‌ها در راستای دست‌یابی به این هدف از آن کمک می‌گیرند ارگونومی محیط کار به‌عنوان روشی برای ایجاد تطابق هرچه بیشتر بین محیط کار با کاربران است. اگر هدف کلی ارگونومی محیط کار را ارتقای سلامتی نیروی کار در نظر بگیریم، به‌یقین سلامت روان نیز بخشی اساسی از این موضوع خواهد بود و ارگونومی محیط کار از طریق ایجاد محیطی مناسب از نظر روحی و روانی، نقش عمده‌ای در تأمین آن و همچنین افزایش بهره‌وری نیروی کار خواهد داشت. بعد سلامت روان در ارگونومی به این معناست که محیط کار باید به‌گونه‌ای طراحی شود که برای کارگران محیطی جذاب، آرامش‌بخش و عاری از هرگونه فشار عصبی باشد.

ارگونومی ادراکی یکی از شاخه‌های دانش ارگونومی است که در محیط‌های کاری، اهمیت رنگ‌ها و کاربرد آن‌ها را بر احساسات و ادراک کارکنان مورد بررسی قرار می‌دهد. در اینجا رنگ‌ها صرفاً از منظر زیباشناختی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، بلکه آنچه اهمیت بیشتری دارد ارزش عملی رنگ‌ها در برآوردن اهداف خاص است. ارگونومی رنگ می‌تواند آثاری ازجمله افزایش کارایی، رضایتمندی شغلی، افزایش روحیه کاری و افزایش بهره‌وری داشته باشد. به‌عنوان مثال، استفاده از رنگ‌های ملایم در محیط‌های کاری با فعالیت بدنی زیاد می‌تواند در کاهش خستگی کارکنان نقش داشته باشد و یا در مقابل استفاده از رنگ‌های گرم در محیط‌های کاری که فعالیت بدنی کم جزو ماهیت آن‌هاست به افراد کمک خواهد کرد که دچار خواب‌آلودگی نشوند.

آیا این زیبایی فقط در رنگ‌ها خلاصه می‌شود؟

خیر. امروزه بسیاری از کشور‌های جهان با بهره‌گیری از تأثیرات و کارکرد‌های روانی زیباسازی با استفاده از طرح‌ها و روش‌های مختلف، جهت زیباسازی فضا‌های عمومی شهر‌ها و محوطه‌های عمومی و فضا‌های پرتردد اقدام می‌کنند. این موضوع در محیط‌های پرتنش شامل محیط‌های صنعتی با توجه به اهمیت سلامت روان، فراتر از یک امر عادی است و یک ضرورت به حساب می‌آید. باید توجه داشت که زیبایی در جنبه‌های مختلف از قبیل فرم، محتوا و رنگ بروز می‌یابد و پرداختن به هریک از این جنبه‌ها تأثیرات خود را در پی خواهد داشت؛ بنابراین می‌توان گفت زیبایی صرفاً رنگ نیست و رعایت تناسب یکی از اصول زیباسازی است که در طراحی‌ها باید رعایت گردد. در واقع زیبایی عبارت است از همگونی و تناسب میان محتوا، فرم و جنبه‌های بصری و مفهومی.

با توضیحات فوق، نگاه فولاد مبارکه به این موضوع چگونه است؟

ازآنجاکه شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد صنعتی پیشرو کشور همراه ارتقای کیفیت کار و رضایتمندی نیروی انسانی را جزو اولویت‌های اساسی خود قرار داده، برنامه‌هایی را برای زیباسازی محیط کار با رویکرد ارگونومی محیط در نظر گرفته است و بر همین اساس بخش زیباسازی محیط واحد مدیریت شهری فولاد مبارکه با بهره‌گیری از دانش متخصصان حوزه طراحی شهری قصد دارد با ارتقای کیفیت محیطی کارخانه گامی مؤثر در راستای اهداف سازمانی بردارد.

با افتخار می‌توان اذعان داشت فولاد مبارکه اصفهان اولین کارخانه در کشور است که با استفاده از دو رویکرد گرافیک محیطی و شهرسازی تاکتیکال (اقدامات کوتاه‌مدت، کم‌هزینه و با بازدهی بالا) و انجام ۸۰ پروژه زیباسازی طی یک سال اخیر به ارتقای کیفیت محیط و ایجاد سرزندگی در محوطه کارخانه پرداخته است.

از نظر کارکنان در فرایند زیباسازی محیط کار استفاده می‌کنید؟

بله قطعاً. به‌یقین آنچه شایسته فولاد مبارکه و کارکنان آن است تلاش و برنامه‌ریزی بیشتری را طلب می‌کند و بر همین اساس و در جهت ارتقای کیفیت بهره‌وری و مشارکت کارکنان محترم در راستای ایجاد محیطی بهتر و سرزنده‌تر، بخش زیباسازی محیط از طریق شماره ۰۹۱۰۸۰۴۵۰۵۵ در اپلیکیشن ایتا آماده دریافت نظرات پیشنهاد‌ها و انتقادات همکاران عزیز است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده