تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۵
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۸۶۷۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خطاب به شورای رقابت اعلام شد:

درخواست ۱۱ نماینده مجلس بر توقف فوری عرضه خودرو در بورس و مجازات مدیران

‌می‌متالز - ۱۱ نماینده مجلس با شکایت از وزارت صنعت و خودروسازان، شیوه کنونی عرضه در بورس کالا را به دلایلی غیرقانونی و ضد رقابتی دانسته و خواستار توقف فوری و مجازات مدیران متخلف از شورای رقابت شدند.

به گزارش می‌متالز، ۱۱ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس شورای رقابت ضمن اعتراض و شکایت از وزارت صنعت و شرکت‌های خودروساز مربوطه اعلام کردند: شیوه کنونی عرضه خودرو در بورس کالا به دلایل متعدد غیرقانونی و ضد رقابتی است.

از جمله آنکه هیچ قاعده و ضابطه‌ای در خصوص دستورالعمل تعیین قیمت در این شیوه لحاظ نشده و لذا سفته‌بازی‌های فاحش و نوسانات غیر موجه و بدون ضابطه در قیمت‌های معاملاتی خودرو در بورس کالا مشاهده می‌شود.

اضافه درآمد حاصل شده برای خودروسازان در بورس کالا یعنی مابه تفاوت قیمت معاملاتی و تمام شده واقعی نباید تماماً به جیب خودروساز برود. چرا که حاصل از عملکرد خودروساز نبوده و به دلیل ساختار شبه انحصاری بازار خودرو ایجاد شده است.

طرح تهیه شده در کمیسیون صنایع مجلس که در حال حاضر در کمیسیون در دست بررسی است، ضوابط و قواعد دقیقی را برای عرضه خودرو در بورس کالا طراحی کرده که به موجب آن ضمن تنظیم بازار خودرو به حذف سوداگری و سفته‌بازی در سمت عرضه و تقاضا خواهد انجامید.

از این رو با استناد به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به ویژه مواد ۵۸ تا ۶۱ از این شورا انتظار می‌رود از اختیارات قانونی استفاده کرده و ضمن توقف فوری رویه ضد رقابتی کنونی عرضه خودرو در بورس کالا و مجازات مدیران متخلف، نسبت به عودت اضافه درآمد صورت گرفته در معاملات اخیر بورس کالا تدبیر لازم را اعمال کند.

بر اساس این گزارش این در حالی است که حجت‌اله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص چند صدایی نمایندگان مجلس نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا به سنا گفت، هیچ یک از نمایندگان با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت نکرده و نخواهند کرد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده