تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۲۸۷۵۲۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

چالش‌های کوره بلند ذوب آهن با بومی‌سازی به فرصت تبدیل شده است

چالش‌های کوره بلند ذوب آهن با بومی‌سازی به فرصت تبدیل شده است
‌می‌متالز - کوره بلند از اصلی‌ترین بخش‌های خط تولید ذوب‌ آهن است. در این بخش چدن مذاب از سنگ آهن استحصال می‌شود، مواد جامد می‌بایست به همراه گاز و هوای داغ ترکیب شده تا چدن کوره بلند حاصل گردد. لازم بذکر است این گاز‌ها می‌تواند با گرد و غبار و رطوبت همراه باشد که بسیار خورنده است و لازم است در بعضی مواقع به دلیل فرسودگی زیاد تجهیزات، کوره بلند توقف و قطعات را تعویض نماییم که نهایتا توقف و کاهش تولید را به دنبال دارد.

به گزارش می‌متالز، همایون صمیمی مدیر بخش کوره بلند ذوب آهن اصفهان ضمن بیان مطلب فوق گفت: همواره دغدغه تجهیزات را در این بخش داریم چرا که می‌بایست به صورت مداوم، سرویس و نگهداری شوند و گاه با توجه به میزان فرسودگی قطعه را تعویض کنیم. از سوی دیگر محدودیت ناشی از تحریم، مسایل مالی و مشکلات ورود و خروج کالا باعث شده که ما نتوانیم بعضی از قطعات را وارد کنیم و، اما تلاش کردیم این چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.

وی افزود: از سیزده سال پیش در همان آغاز کار کوره ۳، شروع به شناسایی قطعات پیچیده این کوره بلند نمودیم و نکاتی، چون فرسودگی قطعه و اینکه کدام قطعه زودتر فرسوده می‌شود مورد بررسی قرار گرفت به همین دلیل کمیته بومی‌سازی تشکیل شده که به طراحی قطعات و شناسایی شرکت‌هایی که قادر به همکاری با ما بودند پرداخته است. امروز با افتخار قطعات زیادی را بومی سازی کرده و برنامه وسیعی برای آینده داریم که این برنامه در سال گذشته در حد ۹۰ درصد انجام شده است.

مدیر کوره بلند اظهار داشت: ذوب‌آهن اصفهان امروز توانایی طراحی و ساخت کوره بلند و تجهیزات وابسته آن را دارد. این شرکت ۵۰ سال سابقه فولادسازی دارد و در این مدت توانسته قطعات زیادی را در ایران تولید کند و تعمیرات‌های اساسی درجه ۱، ۲ و ۳ زیادی هم انجام داده است.

از مواردی که بومی‌سازی شده می‌توان فهرست زیر را برشمرد:

  • فیدر اسپات، سیستم BLT که مربوط به کوره ۳ است
  • دریچه کائوپر WGSV
  • دریچه MGIV
  • دریچه CACV
  • دریچه MGCV
  • بشقابک و نشیمنگاه USV
  • رانر سیستم بارگیری BLT
  • سیستم محرک گهواره وان چدن
  • سیستم‌های هوای دم کوره بلند ۳
  • دریچه‌های شماره ۱۳ و ۱۹ و کائوپر کوره بلند ۲
  • طراحی و ساخت کلیه تجهیزات پروژه طرح جایگزین بونکر‌های توزین کوره بلند ۱
  • ساخت گیربکس‌های KU۱-۴۰۰ نوار نقاله‌های RKD کوره بلند شماره ۱و۲
  • ساخت گیربکس‌های KU۲-۱۳۰۰ نوار نقاله‌های KD کوره بلند شماره۱
  • ساخت گیربکس‌های U۲-۳۵۰ نوار نقاله الواتور کوره بلند شماره۲
  • ساخت گیربکس‌های PUD-۴۰۰ نوار نقاله‌های KM
  • ساخت مجموعه کامل گیربکس و بازو توزین آگلومرات کوره بلند شماره۲
  • پمپ آب درایو یونیت دهانه کوره بلند شماره۳
  • گیربکس پاگمیل تخلیه غبار Stock House
  • ماشین مته کوره بلند شماره۳
  • تهیه نقشه و مهندسی معکوس از گیربکس‌های PUD-۳۵۰ توزین میانی کوره بلند شماره۲

در سال گذشته برنامه‌های بومی سازی بدین شرح بود:

  • کمپنساتور‌های کوره بلند شماره ۲
  • کمپنساتور‌های متنوع کائوپر‌های کوره بلند ۳ پیشرفت ۶۰ در صد داشته است. اکنون ما موفق به ساخت کمپنساتور‌های کوره و همچنین کمپنساتور‌های سیستم هوای دم شده ایم و هم اکنون ۱۰۰ درصد آن انجام شده است.
  • ساخت شوت باردهی سیستم BLT کوره بلند ۲ و ۳ از سایر موارد ساخت است.
  • ساخت فورم‌های دو جداره مسی با پوشش سرامیکی طرح مهمی است که با کمک شرکت‌های داخلی انجام شده است.

برنامه‌های پیش رو برای بومی‌سازی به شرح زیر در دست اجراست:

  • دریچه‌های هوای گرم کائوپر‌های کوره بلند شماره ۳ و بومی سازی تجهیزاتی مانند HBSV (پیشرفت ۸۰ درصد) ۱۰۰% انجام شده
  • طراحی و ساخت سایلنسر اسنورت کوره بلند شماره۲ (پیشرفت۹۴ درصد) ۱۰۰% انجام شده است
  • سیستم محرک دریچه‌های MCG و LSV (پیشرفت ۸۰ درصد)
  • ساخت گیربکس‌های U۲-۵۰۰ نوار نقاله‌های RKD کوره بلند شماره۲) (پیشرفت۸۰%)
  • ساخت گیربکس‌های UAH-۶۳۰ نوار نقاله‌های KD کوره بلند شماره۲ (پیشرفت۸۰%)

منبع: چیلان

عناوین برگزیده