تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۸۷۶۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک مقام مسوول خبر داد:

صادرات یک میلیارد دلاری از خراسان رضوی/ سهم ۵۰ درصدی محصولات صنعتی از صادرات

‌می‌متالز - رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی گفت: هدف‌گذاری کلی برای صادرات کالا از این استان در سال جاری یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار بود که هم اکنون حدود یک میلیارد دلار آن محقق شده است.

به گزارش می‌متالز، «محمدعلی امیرفخریان» رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی، افزود: در ۹ ماهه امسال ۹۷۸ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۵۹۶ دلار کالا از این استان به کشور‌های دیگر صادر شده که براساس گروه‌بندی کالایی، بیشترین میزان صادرات مربوط به صنعت و محصولات صنعتی با سهم ۵۰ درصدی از کل صادرات استان به میزان ۴۸۸ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۸۶۸ دلار می‌شود.

وی اضافه کرد: محصولات کشاورزی با ۲۶۰ میلیون و ۹۴ هزار و ۴۹۲ دلار سهم ۲۷ درصدی، محصولات معدن و صنایع معدنی با ۱۸۴ میلیون و ۳۲ هزار و ۵۴۵ دلار سهم ۱۹ درصدی، محصولات پتروشیمی و صنایع دستی سهم چهار درصدی از کل صادرات خراسان رضوی در ۹ ماهه امسال داشته اند.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در مجموع ۶۹ درصد از اقلام صادراتی خراسان رضوی در ۹ ماهه امسال مربوط به محصولات صنعتی و معدنی است که بیشترین ارزش افزوده را برای استان به همراه داشته اند.

وی ادامه داد: در ۹ ماهه امسال صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی با ۱۱۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشترین رشد صادراتی را در سبد گروه‌های کالا‌های صادراتی خراسان رضوی داشته اند.

امیرفخریان همچنین خاطرنشان کرد: در این مدت رشد صادرات صنایع نوین و پیشرفته از خراسان رضوی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد، خودرو و نیرو محرکه ۳۲ درصد، لوازم خانگی ۲۸ درصد، محصولات پلیمری ۳۱ درصد، صنایع معدنی غیرفلزی ۲۵ درصد، تجهیزات پزشکی، سنگ‌ها و فلزات گران‌بها، محصولات شیمیایی، صنایع برق و الکترونیک، ماشین آلات و تجهیزات بین ۳ تا ۱۵ درصد بوده است.

وی افزود: سهم خراسان رضوی از صادرات تولیدات صنعتی در ۹ ماهه امسال از کل کشور ۱۶ درصد، در نساجی و پوشاک و کفش ۱۴ درصد، در محصولات پلیمری ۱۲ درصد، در لوازم خانگی ۱۱ درصد، در صنایع غذایی ۱۱ درصد و در سنگ‌ها و فلزات گرانبها و صنایع برق و الکترونیک هر کدام ۱۰ درصد است.

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه این آمار نشان می‌دهد سبد صادراتی استان بیشتر به محصولات با ارزش افزوده و ساخته شده اختصاص دارد و صادرات محصولات خام کمتر انجام می‌گیرد، گفت: در ۶ ماهه دوم امسال صادرات کالا از این استان به صورت ماهانه روند صعودی داشته؛ به‌طوری که در مهرماه از ۱۲۵ میلیون دلار هدف‌گذاری شده ۱۲۹ میلیون دلار، در آبان ماه از ۱۴۰ میلیون دلار هدف‌گذاری شده ۱۴۸ میلیون دلار و در آذرماه از ۱۴۵ میلیون دلار هدف‌گذاری شده، ۱۵۸ میلیون دلار محقق شده است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده