تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۲:۳۵
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۳۰۰۰۵۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

مبارزه با فساد در صنعت فولاد و خودرو هزینه سنگینی دارد/ ضرورت تولید پلتفرم مشترک با کشور‌های شاخص خودروساز

مبارزه با فساد در صنعت فولاد و خودرو هزینه سنگینی دارد/ ضرورت تولید پلتفرم مشترک با کشور‌های شاخص خودروساز
‌می‌متالز - نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: مبارزه با فساد در صنعت خودروسازی، فولاد و لوازم خانگی هزینه‌های سنگینی دارد و ما در مقابله با رانت خواران آماده پرداخت هزینه ایم.

به گزارش می‌متالز، لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی عصر روز دوشنبه از شرکت نیرو محرکه تولید کننده انواع یاتاقان و سرسیلندرخودرو در شهر صنعتی البرز بازدید کرد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در نشست با ثقفی مدیرعامل و دیگر مدیران این شرکت اظهارداشت: شرکت‌های بزرگ دولتی مثل فولاد و پتروشیمی اگر قیمت خود را کنترل کرده و نگاه منطقی در این زمینه داشته باشند ضمن کنترل و مهار تورم در کیفیت کار شرکت‌های قطعه ساز مانند نیرومحرکه نیز تاثیر خواهد داشت.

مبارزه با فساد در صنعت فولاد و خودرو هزینه سنگینی دارد/ ضرورت تولید پلتفرم مشترک با کشور‌های شاخص خودروساز

وی بیان کرد: وقتی پتروشیمی همه مواد اولیه اش داخلی است نباید قیمت محصولش بر اساس فوب خلیج فارس باشد، زیرا این رویکرد موجب افزایش قیمت خودرو و لوازم خانگی می‌شود و در نتیجه روی سایر کالا‌ها نیز تاثیر می‌گذارد و شاهد تورم بیشتر می‌شویم.

سیاهکلی تصریح کرد: هنوز در مجموعه‌های خودروسازی به یک فرمول درستی نرسیده ایم و با دستور هم در حوزه اقتصاد نمی‌توان موفق بود و به نتیجه رسید.

وی اظهارداشت: امروز شعار تولید دو میلیون خودرو در سال عملی نیست و بدون واردات و تامین زنجیره تولید نمی‌توان نیاز بازار را تامین کرد لذا همچنان شاهد افزایش قیمت این محصول هستیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی یادآورد: تنها دلیلی که از سوی دولت برای گرانی کالا‌هایی مانند پتروشیمی و فولاد اعلام می‌شود این است که اگر قیمت‌ها پایین‌تر از فوب خلیج فارس باشد آن کالا قاچاق می‌شود در حالی که این ناتوانی در کنترل قاچاق نباید فقط در افزایش قیمت‌ها جستجو شود.

مبارزه با فساد در صنعت فولاد و خودرو هزینه سنگینی دارد/ ضرورت تولید پلتفرم مشترک با کشور‌های شاخص خودروساز

وی گفت: محصولاتی مانند فولاد اگر در بازار ایران اشباع شد می‌توان آن را با قیمت آزاد صادر کرد تا سود تولیدکننده تامین شود، ولی امروز قیمت فولاد از قیمت جهانی بالاتر است و خودروساز و مصرف کننده و کشور هم دچار مشکل می‌شود.

مبارزه با فساد هزینه سنگینی دارد

سیاهکلی تصریح کرد:متاسفانه به نظر می‌رسد صنایعی، چون فولاد و مس حیات خلوت تامین هزینه‌های انتخاباتی برخی شده و نمی‌گذارند وضعیت این صنایع سامان یابد.

وی گفت: امروز شرکت در یک انتخابات چند میلیارد تومان هزینه دارد و برخی اسیر شرکت‌ها می‌شوند و نمی‌گذارند این چرخه معیوب اصلاح شود، ولی من با شهدا عهد بسته ام که در مبارزه با فساد و رانت کوتاهی نکنم و از کسی هم ترسی ندارم البته برخی به من می‌گویند گفتن این حرف‌ها خطرناک است، ولی هیچ نگرانی ندارم، زیرا من هم باید در جنگ شهید می‌شدم و امروز اعتقاد دارم برای مبارزه با فساد باید هزینه داد و عده‌ای فدا شوند تا کار اصلاح شود و من آماده ام در راه مبارزه با فساد و رانتی که در خودرو سازی، لوازم خانگی، فولاد وجود دارد حتی جان و موقعیت خود را فدا کنم.

مبارزه با فساد در صنعت فولاد و خودرو هزینه سنگینی دارد/ ضرورت تولید پلتفرم مشترک با کشور‌های شاخص خودروساز

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وزیر صمت راه حلی برای صنعت خودرو ندارد و امروز متاسفانه خودرو‌هایی سوار می‌شویم که متعلق به ۳۰ سال پیش است و فرزندان ما آن را نمی‌پسندند و حاضر نیستند سوار آن شوند، چون خودرو‌های دیگر کشور‌ها را می‌بینند و ما هنوز قادر نیستیم یک خودروی مدرن با قیمت مناسب در اختیار یک جوان و شهروند قرار دهیم و راه واردات را بسته ایم و بزور به مردم می‌گوییم پراید و پژو سوار شوید.

وی اظهارداشت:با احتساب خودرو‌های فرسوده سالانه به حدود دو میلیون دستگاه خودرو نیاز داریم که فقط نیمی از آن را می‌توانیم تولید کنیم و برای بقیه باید واردات را در دستور کار قرار دهیم تا مشکل را حل کنیم.

سیاهکلی اظهارداشت: در جلسات با خودروسازان حرف جدیدی نمی‌شنویم و راهکاری برای خروج از بن بست کنونی ندارند و گویی دچاررروزمرگی هستیم در حالی که باید هر ۵ سال یک خودروی جدید تولید کنیم، ولی دچار روزمرگی شده ایم در حالی که ایده‌های قوی وخوبی داریم، اما در تکنولوژی ضعیف هستیم لذا توصیه می‌شود دیگر پلتفرم‌های قدیمی را کنار بگذاریم و با کشور‌های بزرگ صنعتی شریک شویم و سراغ پلتفرم مشترک برویم.

مبارزه با فساد در صنعت فولاد و خودرو هزینه سنگینی دارد/ ضرورت تولید پلتفرم مشترک با کشور‌های شاخص خودروساز

این نماینده افزود: با وجود قطعه سازان توانمندی مانند نیرو محرکه می‌توانیم کیفیت خودرو‌های خود را بالا ببریم، اما توصیه می‌کنم شما قطعه سازان هم به سمت تولیدات جدید و متنوع بروید، زیرا تا چند سال دیگر با آمدن خودرو‌های هیبریدی دیگر این خودرو‌ها بازاری نخواهد داشت و از قافله جهانی عقب خواهیم ماند.

در این نشست ثقفی مدیرعامل شرکت نیرو محرکه ضمن ارائه گزارشی از تولیدات این کارخانه گفت: شرکت نیرومحرکه ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه انواع گیربکس خودرو را دارد و زمینه اشتغال مستقیم ۲۲۰۰ نفر را فراهم کرده است.

مبارزه با فساد در صنعت فولاد و خودرو هزینه سنگینی دارد/ ضرورت تولید پلتفرم مشترک با کشور‌های شاخص خودروساز

وی افزود: در طرح توسعه شرکت راه اندازی خط مونتاژ گیربکس اتوماتیک در دست اجراست که ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه برای ایران خودرو را دارد.

ثقفی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد گیربکس‌های شرکت خودروسازی سایپا و ۱۰۰ درصد ایران خودرو و بخشی از نیاز تراکتور سازی تبریز را تامین می‌کنیم.

وی گفت: همچنین روزانه ۳۰۰ عدد سرسیلندر خودرو در این مجموعه تولید می‌شود که در طرح توسعه می‌توانیم آن را تا دو برابر افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت نیرو محرکه قزوین اظهارداشت: بزودی خط تولید گیربکس اتوماتیک و افزایش خط تولید سرسیلندر در این مجموعه راه اندازی خواهد شد.

مبارزه با فساد در صنعت فولاد و خودرو هزینه سنگینی دارد/ ضرورت تولید پلتفرم مشترک با کشور‌های شاخص خودروساز

سیاهکلی در ادامه از قسمت‌های مختلف شرکت نیرو محرکه بازدید کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده