تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۶
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۳۰۱۰۸۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

سهم قطعات قاچاق در بازار

‌می‌متالز - یک عضو هیات‌رئیسه انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: به‌طور تقریبی بین ۲ تا ۳میلیارد دلار قطعه قاچاق در بازار لوازم یدکی خودرو وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، بابک کریمخان با اشاره به اینکه قطعات قاچاق همچنان سهم زیادی در بازار دارد، درباره دلایل این مساله افزود: چند عامل به ادامه داشتن این جریان کمک می‌کند؛ از جمله فرآیند‌های پیچیده و نسبتا طولانی ثبت سفارش و واردات قانونی که در این زمینه بازرگانان نسبت به تولید‌کنندگان محدودیت‌های بیشتری دارند. این فعال قطعه‌سازی ادامه داد: برخی معتقدند این شرایط سبب شده که تعدادی از این افراد به قاچاق روی بیاورند. ضمن اینکه وقتی قطعه‌ای به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، دیگر آن الزامات و مباحث کیفی که در گمرک بررسی می‌شود هم وجود ندارد، بنابراین این فرایند بسیار مقرون‌به‌صرفه می‌شود و به نوبه خود بر جذابیت‌های قاچاق می‌افزاید.

وی افزود: یکی دیگر از دلایلی که به شدت ورود قطعات از مبادی غیررسمی کمک کرد، ثبات نرخ ارز بود. یعنی در حالی که تولیدکنندگان در ابتدای سال گذشته با افزایش هزینه‌های تولید از جمله قیمت مواد اولیه و دستمزد‌ها مواجه شده بودند، اما ثبات نسبی نرخ ارز شرایط خوبی را برای قاچاق قطعات فراهم کرده بود و در واقع می‌توان سال ۱۴۰۱ را سالی خوب برای قاچاق قطعات به شمار آورد. عضو هیات‌رئیسه انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودروی کشور با تاکید بر اینکه آمار دقیقی از حجم بازار قطعات وجود ندارد، تصریح کرد: در تحلیل‌هایی که با شرکت‌های توزیع قطعات یدکی داشتیم، حجم بازار بین ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار میلیارد تومان برآورد شد. به بیان دیگر حجم بازار لوازم یدکی بین ۵/ ۵ تا ۶میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. کریمخان با اشاره به اینکه آمار‌ها تقریبی است، ادامه داد: سهم واردات قانونی یک تا ۵/ ۱میلیارد دلار است و در مقابل سهم قاچاق بین ۲ تا ۳میلیارد دلار برآورد می‌شود. بخش دیگر هم که به تولیدات داخل اختصاص دارد، حدود ۲ تا ۵/ ۲میلیارد دلار است. البته تاکید می‌کنم که این آمار به صورت تقریبی استخراج شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده