تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۴
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۸۷۹۶۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان:

بومی‌سازی خودکفایی صنعتی را به دنبال خواهد داشت

‌می‌متالز - معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان گفت: بومی‌سازی و توجه به ساخت داخل یکی از مهم‌ترین رویکرد‌هایی است که صنایع فولادی کشور در سال‌های اخیر توانسته‌اند با به کارگیری آن بسیاری از نیاز‌های خود را به تجهیزات و قطعات برطرف کنند و ادامه این رویکرد کشور را به سمت صنعتی شدن و خودکفایی سوق خواهد داد.

بومی‌سازی خودکفایی صنعتی را به دنبال خواهد داشت

به گزارش می‌متالز، سید اصغر مدنی با اشاره به عملکرد فولاد هرمزگان در زمینه بومی‌سازی، بیان کرد: طی چند سال اخیر در کشور ما موضوع بومی‌سازی مطرح شده است. این موضوع از چندین منظر در صنایع فولادی اهمیت دارد و باید به بومی‌سازی به صورت خاص توجه شود. صنایع فولادی در کشور ما طی یکی دو دهه گذشته به سرعت پیشرفت کرده‌اند و این صنایع نیاز به قطعات مصرفی و یدکی دارند.

وی افزود: کشور ما در سال‌های اخیر با موضوع بیکاری مشکلات زیادی ایجاد کرده است و از این رو، بومی‌سازی می‌تواند یکی از راهکار‌های رفع این معضل در کشور باشد. صنایع می‌توانند با بومی‌سازی به چند هدف به خوبی دست یابند؛ نخست آنکه با رونق گرفتن صنایع کوچک و جنبی به دلیل توجه به بومی‌سازی، بخشی از معضل بیکاری حل می‌شود. علاوه بر این، هنگامی که یک قطعه یا تجهیز در کشور به دست صنعتگران ساخته شود، صنایع سفارش‌دهنده دسترسی بهتر و سریع‌تری به سازنده خواهند داشت. در همین حال تامین قطعه از سازندگان داخلی صرفه‌جویی ارزی و ریالی برای سفارش‌دهنده به همراه خواهد داشت.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان اذعان کرد: بومی‌سازی علاوه بر مزایا، معایبی را هم به همراه دارد؛ بنابراین اگر بتوانیم در فرایند بومی‌سازی به چند نکته توجه کنیم و به آن‌ها اولویت دهیم، می‌توانیم در این زمینه شاهد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای باشیم. قیمت تمام شده، کیفیت محصول تولیدی و زمان تحویل محصول به سفارش‌دهنده از جمله نکاتی هستند که باید هم سفارش‌دهنده و هم تولیدکننده به آن‌ها توجه داشته باشند. در صورتی که این سه پارامتر در کنار هم دیده شوند، بومی‌سازی مانند یک قطار که روی ریل سوار می‌شود، به خوبی حرکت خواهد کرد و در نهایت در جهت پیشرفت صنایع کشور موثر باشد.

مدنی تصریح کرد: امروزه صنایع کشور نیاز دارند از نظر علمی گسترش پیدا کنند. از این رو بومی‌سازی می‌تواند به صنایع کمک کند تا سطح علمی خود را بالا ببرند. رشد علمی صنایع نیز به این صورت است که وقتی یک قطعه ساخته می‌شود، توانایی فنی صنایع نیز بالاتر می‌رود و کشور ما روز به روز به سمت صنعتی شدن پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت کشور از نظر منابع آبی به ویژه خشکسالی‌های اخیر، ممکن است نتوانیم مانند گذشته سرمایه‌گذاری کنیم. اگر بتوان روی صنعت سرمایه‌گذاری انجام داد که یکی از جنبه‌های صنعتی شدن همین بومی‌سازی است، کشور شاهد پیشرفت خواهد بود. ضمن اینکه می‌توان از دیگر جنبه‌های بومی‌سازی مانند کاهش ارزبری، افزایش اشتغال، رشد دانش فنی و مهارت نیرو‌های متخصص بهره برد.

استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در فولاد هرمزگان

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به اقدامات این شرکت در زمینه بومی‌سازی، عنوان کرد: در فولاد هرمزگان اقدام به ایجاد یک واحد سازمانی با عنوان بومی‌سازی کرده‌ایم که در این زمینه فعال است. در واحد بومی‌سازی دو موضوع قطعات یدکی و قطعات مصرفی تعریف شده است. ضمن اینکه فولاد هرمزگان با دانشگاه‌های معتبر کشور و همچنین پارک‌های علمی و فناوری در ارتباط است. نکته قابل اهمیت برای فولاد هرمزگان این است که برخی نیرو‌ها توانستند ابتکاراتی را در زمینه بومی‌سازی داشته باشند و اختراع به ثبت برسانند. البته در این راه از شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه در پارک‌های علمی و فناوری و دانشگاه کمک گرفتیم.

مدنی تاکید کرد: فولاد هرمزگان می‌تواند از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کند، اما دانشگاه‌‎ها نیز باید پای کار بیایند و بتوانند پروژه‌هایی که فولاد هرمزگان به آن‌ها محول می‌کند، در صنعت پیاده‌سازی کنند. در حال حاضر اقداماتی را صورت داده‌ایم که پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است. با این حال باید بتوانیم فعالیت خود را بیشتر کنیم. پیشنهاد می‌شود فولاد هرمزگان ارتباط خود را با شرکت‌های خارجی و دانشگاه‌های معتبر دنیا گسترش دهد و این امر برای پیشرفت کشور مثمر ثمر خواهد بود.

وی با اشاره به برخی قطعات بومی‌سازی شده فولاد هرمزگان، گفت: در فولاد هرمزگان با استفاده از ظرفیت دانشگاه و دانشجویان و همچنین پارک‌های علمی و فناوری کشور، پروژه‌هایی را به آن‌ها واگذار کرده‌ایم و توانستیم چند قطعه و تجهیز مهم را توسط شرکت‌های دانش‌بنیان برای نخستین بار در ایران بومی‌سازی کنیم. فولاد هرمزگان توانسته است قطعات زیادی را بومی‌سازی کند که ازجمله آن‌ها می‌توان به کمپرسور‌های احیا مستقیم و موتور دیداسینگ اشاره کرد. ناگفته نماند که بومی‌سازی موتور دیداسینگ بسیار مهم بود و برای نخستین بار در کشور انجام شد. حتی در بدو استفاده از آن، تردید‌هایی در مورد عملکرد مناسب تجهیز یاد شده وجود داشت که خوشبختانه این موتور به خوبی کار کرده است.

معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان اضافه کرد: از زمانی که بحث بومی‌سازی آغاز شد، فولاد هرمزگان توانست بیش از ۹۰ درصد از قطعات مصرفی خود را بومی‌سازی کند. به طور مثال اکنون اغلب نسوز‌های مورد استفاده در صنعت فولاد کشور از داخل تامین می‌شود. یادآور می‌شود در گذشته برخی تولیدکنندگان نسوز در تامین مواد اولیه و در نتیجه تولید محصول مشکل داشتند، اما اکنون با توجه به تامین مواد اولیه از منابع داخلی، این مشکل برطرف شده و این مهم گام بزرگی در راه خودکفایی کشور برای تامین نسوز به شمار می‌رود.

لزوم توجه بیشتر به شرکت‌های دانش‌بنیان در بومی‌سازی

مدنی در پایان تصریح کرد: در صورتی که قصد خودکفایی داشته باشیم، باید به بومی‌سازی بیش از گذشته اهمیت دهیم. در صورتی بومی‌سازی می‌تواند کشور را به خودکفایی برساند که قطار آن روی ریل قرار گیرد و هدف آن پیشرفت کشور باشد. در این رابطه تامین‌کنندگان و دست‌اندرکاران بومی‌سازی به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان باید توجه کنند که علاوه بر ساخت قطعه، به ارتقای دانش فنی و علمی نیز اهمیت دهند. خوشبختانه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان رویکرد ارتقای علمی را در پیش گرفته‌اند. علاوه بر این، لازم است ارتباط صنایع فولادی و شرکت‌های دانش‌بنیان با دانشگاه‌های معتبر دنیا گسترش یابد تا بتوانیم از علم روز دنیا استفاده کنیم و هم‌زمان با پیشرفت صنعتی و تکنولوژی دیگر کشور حرکت کنیم.

منبع: فولاد هرمزگان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده