تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۷
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۲۸۸۵۸۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
پیش بینی بازار بعد از واردات خودرو

مقابله سربازان خارجی با دلالان بازار خودرو /اقدامات گازانبری جواب می‌دهد؟

‌می‌متالز - در صورت تداوم واردات خودرو پیش بینی می‌شود در تابستان بازار خودرو با شرط آرام بودن بازار ارز به ساحل ثبات برسد.

به گزارش می‌متالز، سیاست گذار خودرویی به دنبال بازگرداندن آرامش به بازار خودرو است. طی یک ماه اخیر بازار خودرو روز‌های عجیبی را تجربه کرد.

فرار مشتریان از بازار خودرو

قیمت‌ها در بازار به صورت لحظه‌ای جا به جا می‌شد. تغییر قیمت‌ها سبب شده بود تا نه تنها خریداران ترجیح دهند از حضور در بازار امتناع کنند بلکه فروشندگان نیز از ترس از دست دادن سرمایه خود یا از عرضه خودروی در اختیار خود به بازار امتناع می‌کردند یا اتکت‌های قیمتی را روی خودرو‌های خود قرار می‌دادند که سبب فرار اندک مشتریان حاضر در بازار می‌شد.

۲ اقدام برای مقابله با آشفتگی بازار خودرو

وزارت صمت برای مقابله با این شرایط دو اقدام را به طور همزمان در دستورکار قرار داد. اقدام اول فشار به شرکت‌های خودروساز برای افزایش عرضه محصولات خود به بازار بود.

ترافیک فروش خودرو در جاده بورس کالا، برگزاری طرح‌های فروش مانند فروش فوق العاده ایران خودرو و همچنین طرح پیش فروش ۷۰ هزارتایی سایپا را می‌توان از جمله این اقدام‌ها دانست.

گام عملیاتی دیگر که مدیران صمت برای ترزیق آرامش به بازار خودرو برداشتند. تسهیل ورود محصولات برند‌های جهانی خودروساز به بازار بود. این اقدام در یک ماه اخیر سرعت بیشتری به خود گرفته به گونه‌ای که شاهد ورود اولین محوله خودرو‌های وارداتی به کشور و پارک شدن خودرو‌های وارداتی در گمرک بودیم.

حرکت گازانبری در بازار خودرو

همچنین سخنگوی صمت نیز از شتاب گرفتن ثبت سفارش خودرو خبر می‌دهد. امید قالیباف رقم ثبت سفارش‌ها را حدود ۴۰ هزار دستگاه عنوان می‌کند.

حرکت گازانبری وزارت صمت این نوید را می‌دهد که اگر چه نه دربازه کوتاه مدت، اما تداوم این روند در یک بازه میان مدت می‌تواند آرامشی که از بازار خودرو رخت بر بسته را بار دیگر به آن تزریق کند.

یک قدم تا عرضه خودرو خارجی به بازار

حال خبر می‌رسد که اسامی شرکت‌های واردکننده خودرو و همچنین محصولاتی که قرار است از سوی برند‌های جهانی خودروساز به کشور وارد شود نهایی شده و یک نفس تا عرضه این خودرو‌ها به بازار مانده است.

نگاهی به ترکیب محصولات وارداتی نشان می‌دهد خودرو‌های وارداتی این سربازان خارجی که به استخدام مدیران صمت در آمده اند می‌توانند زمینه بازگشت آرامش به بازار خودرو و مقابله با دلالان خودرو را فراهم کنند. اما قرار است براساس شنیده‌ها چه خودرو‌هایی به بازار کشور وارد شوند.

چه خودرو‌های خارجی وارد ایران می‌شوند؟

کوشا خودرو به عنوان نماینده برند کیا با عرضه ۱۰ دستگاه خودرو دست بالا را در بازار خودرو‌های وارداتی دارد. این شرت واردکننده قصد دارد سراتو با موتور ۱.۶ لیتری، سراتو با موتور ۲ لیتری، ریو، پگاس، K۵ (اپتیما)، پیکانتو، سونت، سلتوس، اسپورتیج و سید را برای حضور در بازار ایران به خط کند. کرمان موتور نیز که سابق مونتاژ محصولات دیگر خودروساطز کره‌ای یعنی هیوندایی را دارد برنامه ریزی کرده تا مدل اکسنت، النترا، کُنا و i۱۰ را وارد کند. سایپا نیز تمرکز خود را روی واردات سه محصول برند چینی چانگان یعنی CS۳۵ پلاس، CS۵۵ پلاس و UNI T قرار داده است.

پارسیان موتور مانلی نیز دو محصول برند ایتالیایی فیات یعنی تیپو و ۵۰۰ را در دستورکار دارد. فیات ۵۰۰ پیش‌تر در بازار حضور داشت. آرین موتور پویا سه کراس اوور از برند ژاپنی میتسوبیشی یعنی اوتلندر با موتور ۲ لیتری، ASX و اکلیپس کراس را در بازار ایران در دسترس متقاضیان قرار خواهد داد.

اشکودا برند اروپایی خود و زیر مجموعه فولکس واگن در مقرش در جمهوری چک هست دو محصول خود را برای حضور در بازار ایران در نظر گرفته است. فابیا و کامیک در پرواز پراگ به تهران حاضر خواهند بود.

منبع: اقتصاد نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده