تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۸۸۴۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلایل مخالفت مجلس با عرضه بورسی خودرو

دلایل مخالفت مجلس با عرضه بورسی خودرو
‌می‌متالز - یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی گفت: با روند فعلی واردات خودرو اهداف مجلس برای ایجاد تعادل در بازار و کاهش قیمت خودرو محقق‌نشده و از سوی دیگر شیوه کنونی عرضه خودرو در بورس‌کالا نیز با ایرادات اساسی روبه‌رو است که مجلس در طرح خود به‌دنبال اصلاح آن است.

به گزارش می‌متالز، روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره وضعیت واردات خودرو همچنین عرضه در بورس‌کالا، بیان کرد: مجلس به‌دنبال این بود تا واردات خودرو عاملی برای ایجاد تعادل در بازار خودرو، هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ میزان عرضه خودرو شود و هدف این بود تا واردات خودرو کمبود عرضه را پر کرده و قیمت را کاهش دهد، اما متاسفانه با مخالفت‌هایی که از طرف هیات‌عالی نظارت بر سیاست‌های کلی شد، طرح مجلس در دست‌انداز‌هایی افتاد و سپس آیین‌نامه‌ای برای واردات خودرو نوشته شد که آنطور که مد‌نظر مجلس بود، مطلوب نبود.

واردات در اختیار چند تولیدکننده خودرو قرار گرفته‌است

وی در ادامه اظهار کرد: امروز واردات خودرو در اختیار چند تولیدکننده خودرو قرار گرفته و سقف واردات نیز لحاظ شده‌است که این‌ها نظر مجلس نبود. با روند فعلی واردات خیلی امید نداریم آنچه که مدنظر مجلس بود یعنی ایجاد تعادل در بازار محقق شود.

عرضه خودرو در بورس‌کالا باید شرایط و قواعدی داشته باشد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای‌اسلامی درباره عرضه خودرو در بورس‌کالا تصریح کرد: عرضه خودرو در بورس‌کالا ایده خود مجلس بود. در سال‌۹۹ مجلس طرح آن را آماده کرد و کلیات آن نیز در کمیسیون صنایع به تصویب رسیده و اکنون در حال نهایی‌کردن جزئیات آن هستیم، تقریبا به نتیجه نهایی رسیده و ان‌شاءالله به‌زودی از کمیسیون به صحن مجلس می‌آید. بحثی که داریم این است که عرضه خودرو در بورس باید شرایط و قواعدی داشته باشد و شیوه فعلی عرضه خودرو در بورس را ما قبول نداریم. وی در ادامه با بیان اینکه اضافه درآمدی که برای خودروساز در بورس، علاوه‌بر قیمت واقعی خودرو ایجاد می‌شود، اساسا نباید به‌طور مستقیم به خودروساز برسد، گفت: ماده‌۶۱ قانون سیاست‌های اصل ۴۴ تاکید دارد که در کالا‌های انحصاری اضافه درآمد باید مدیریت شود، چون بازار انحصاری و کنترل شده‌است، آن اضافه درآمد حق خودروساز نیست چراکه ناشی از التهاب بازار بوده‌است.

مازاد درآمد در بورس‌کالا نباید به جیب خودروساز برود

ایزدخواه افزود: ما معتقدیم همچنان‌که این اضافه درآمد نباید به جیب دلال برود، به جیب خودروساز هم نباید برود؛ چراکه این رانت ناشی از کمبود کالای انحصاری در یک بازار شبه انحصاری است از این جهت این رانت نه به طرف تقاضا باید برسد و نه به طرف عرضه، بلکه باید مدیریت شده و این رانت از بازار خارج شود. به‌این‌ترتیب هیچ انگیزه سوداگرانه‌ای نمی‌تواند در بازار اعمال نفوذ کند.

امروز در بورس این‌گونه نیست و اضافه درآمد به جیب خودروساز می‌رود که مبنای قانونی هم ندارد؛ به همین جهت ما با این شیوه عرضه خودرو در بورس مخالف هستیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر باید همه عرضه خودرو در بازار بورس صورت گیرد و خارج از بورس عرضه‌ای صورت نگیرد وگرنه بازار به‌درستی کشف نمی‌شود. با عرضه قطره‌چکانی، بورس نمی‌تواند کشف قیمت کند و باید کل عرضه خودرو وارد بورس شود.

ایزدخواه در پایان گفت: به‌زودی طرح کمیسیون صنایع برای عرضه خودرو در بورس‌کالا به صحن می‌رسد و موردبررسی قرار خواهد گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت