تاریخ: ۲۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۷
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۲۸۸۵۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد؛

بورس کالا عصای دست سیاست‌گذاران/ از عرضه خودرو در بورس حمایت می‌کنیم

می متالز - کمال حسین‌پور گفت: اقتصاد کشورمان کماکان از وجود روابط فسادزا صدمه می‌بیند و بستر بورس کالا می‌تواند از رانت و امضاهای طلایی جلوگیری کند. با وجود بورس کالا می‌توانیم ببینیم چه مقدار کالایی در چه استان و بخشی عرضه شده و خریداران آن مشخص خواهد بود. به‌عنوان نماینده مردم در مجلس از ورود محصولات و تداوم عرضه کالاها اعم از سیمان، فولاد، خودرو و... در بورس کالا استقبال می‌کنیم.

به گزارش می‌متالز، کمال حسین‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حضور محصولاتی همچون سیمان، فولاد، خودرو و... در بورس کالا موجب کنترل عرضه و تقاضا می‌شود؛ ما به این واسطه می‌توانیم به‌طور لحظه‌ای بازار را رصد کنیم و در نهایت نسبت به مازاد عرضه و یا کمبود تقاضا مطلع شویم؛ رسالت بورس کالا افشای این جزئیات و شفافیت عمق بازار است.

حسین‌پور تشریح کرد: محصولات موجود در بورس کالا بعضا صادراتی هستند و در بلند مدت گاهی نیاز به توقف برهه‌ای صادرات می‌شود. بالعکس گاهی نیاز به اقدامات حمایتی و جلوگیری از التهابات بازار مربوطه خواهد شد و سیاست‌گذاران می‌توانند واقعیت‌های اقتصادی را از درگاه بورس استخراج کنند و به این واسطه تصمیم‌گیران دیدگاه جامعی از حقایق بازار داشته باشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: علاوه بر کارکرد‌های مذکور، بستر بورس کالا می‌تواند از رانت و امضا‌های طلایی جلوگیری کند؛ اقتصاد کشورمان کماکان از وجود روابط فسادزا صدمه می‌بیند و برای جلوگیری از تداوم این آسیب باید شفافیت به حداکثر ممکن برسد. با وجود بورس کالا می‌توانیم ببینیم چه مقدار کالایی در چه استان و بخشی عرضه شده و خریداران آن مشخص خواهد بود؛ این رویکرد می‌تواند ابزار صحیحی برای کنترل بازار و به تعادل رساندن آن باشد.

وی اضافه کرد: همچنین به واسطه این مسیر می‌توان برآورد دقیقی از میزان مازاد عرضه کارخانه‌ها که محصولاتشان در بازار آزاد معامله می‌شود نیز داشته باشیم. با مکانیزم بورس کالا می‌توان نظارت و کنترل دقیقی نسبت به اینکه محصولات به چه نحوی و با چه درصد سودی عرضه خواهد شد، داشته باشیم.

حسین پور ابراز کرد: به‌عنوان نماینده مردم در مجلس از ورود محصولات و تداوم عرضه کالا‌ها اعم از سیمان، فولاد، خودرو و... در بورس کالا استقبال می‌کنیم و همواره با این موضوع موافق بودیم. عرضه‌کنندگان و متقاضیان واقعی باید در چرخه صنعت قرار بگیرند و هدف نهایی ما حذف رانت و دلال بازی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید از سیاست‌های سرکوب‌گرایانه و دستوری فاصله بگیریم و تصمیمات علمی درمورد بازار داشته باشیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده