تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۶
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۲۸۸۳۸۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
در نشست اقتصادی تبیین مزایای عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شد؛

عرضه ۳۶ هزار خودرو از طریق بورس/ شیوه قرعه کشی خودرو محکوم به شکست است

عرضه ۳۶ هزار خودرو از طریق بورس/ شیوه قرعه کشی خودرو محکوم به شکست است
‌می‌متالز - مدیرعامل ایران خودرو از عرضه ۳۶ هزار خودرو در بورس کالا از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مهدی خطیبی امروز (دوشنبه) در نشست اقتصادی تبیین مزایای عرضه خودرو در بورس کالا در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: با عرضه ۳۶ هزار خودرو در بورس کالا، علاوه بر جلوگیری از زیان ٢ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومانی، به همین میزان، زیان انباشته سال قبل را هم کاهش دادیم.

وی اضافه کرد: مشتریان، خودروی ٦٠٠ میلیون تومانی بازار را در بورس کالا ١٨٠ میلیون تومان ارزان‌تر خریده اند.

خطیبی گفت: عملکرد ایران خودرو در حوزه اطلاع رسانی کاملا شفاف است و عرضه خودرو در بورس کالا را روش مناسبی برای عرضه خودرو می‌دانیم.

وی ادامه داد: ما مجبور هستیم که محصولاتمان را زیر قیمت تمام شده بفروشیم و این موضوع سبب ادامه دار شدن قرعه کشی‌ها خواهد شد.

مدیرعامل ایران خودرو گفت: برای حدود ٢١ هزار خودرو، بیش از ٩ و نیم میلیون نفر ثبت نام داشتیم.

شیوه قرعه کشی خودرو محکوم به شکست است

همچنین در ادامه مجید عشقی، رئیس سازمان بورس افزود: صنعت خودرو بین سه تا چهار درصد ارزش کل بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد، اما از نظر معاملاتی ۲۰ درصد حجم معاملات بورس مربوط به این صنعت است" بر این اساس اهمیت بالایی در بازار سرمایه دارد.

وی گفت: قیمت‌گذاری دستوری، ضعف فناوری، مقیاس تولید، ساختار مالی، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، زیان انباشته بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی و مالکیت دولتی با وجود سهم اندک دولت، از جمله عارضه‌های این صنعت در سال‌های گذشته بود که سبب شد خروجی آن محصولاتی باشد که نتوانست رضایت مشتریان را جلب کند.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: این سازمان وکیل مدافع هیچ صنعتی از جمله صنعت خودرو نیست و باید برای حل عارضه‌های موجود و مشکلات، راه‌حل ارائه کنیم.

وی بیان داشت: یکی از موضوعات اساسی در صنعت خودرو، قیمت‌گذاری دستوری است که به‌ویژه در پنج تا ۶ سال گذشته موجب شد زیان دهی در این صنعت آغاز شود و همچنین موجب شد هیچ یک از اصلاحات برای حل عارضه‌های یاد شده به نتیجه نرسد. با این ساختار مالی خودروسازان و چشم‌انداز درآمدی هیچ‌کس جرات سرمایه‌گذاری در این صنعت را ندارد.

وی ادامه داد: سیاست‌های ما باید هم‌زمان با دیدن ساختار مالی خودروسازان، واگذاری آن‌ها و مساله قیمت‌های دستوری به صورت بسته‌ای با هم و در کنار هم دیده شود.

عشقی یادآور شد: یکی از بحث‌های جدی این است که کالایی که بازار سنتی برای آن وجود دارد وقتی وارد بورس می‌شود تلاطمی برای آن به وجود می‌آید، همچون عرضه سیمان در بورس کالا در خردادماه که اتفاقاً با قطعی‌های برق مصادف شد و هجمه سنگینی وارد شد که سیمان با ورود به بوس گران شد؛ در حالی که امروز هیچ تلاطم قیمتی برای آن وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر تا یکی دو ماه آینده فرایند عرضه خودرو در بورس کالا تداوم یافته و عرضه‌ها به صورت منظم و با برنامه افزایش یابد به بسیاری از مسائل پاسخ داده خواهد شد.

رییس سازمان بورس معتقد است: تقاضای واقعی خودرو اعدادی که ملاحظه می‌کنیم نیست و شاهد بودیم در عرضه اخیر ایران خودرو، از حدود ۱۳ میلیون نفری که واجد شرایط بودند ۱۰ میلیون نفر شرکت کردند که به معنای یک لاتاری و بخت‌آزمایی ملی به تمام معنا بود.

وی اظهار داشت: در بورس کالا اصل بر این است که کالا در قیمت پایه معامله شود و اگر رقابتی نامتعارف به وجود آید به طور قطع مشکلی در جایی وجود دارد.

عشقی تاکید کرد: هدف از عرضه خودرو در بورس کالا، ارتقای کمی و کیفی تولیدات خودروسازان است تا در نهایت رضایت مشتریان را شاهد باشیم.

در ادامه خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز گفت: متغیر حرکت به سمت سودآوری شدن تولید در کشور باید قیمت گذاری منصفانه برای مصرف کنندگان و مردم باشد. اگر مسیر توسعه صنعت خودرو در بلندمدت روشن و مشخص نباشد همواره با تصمیمات لحظه‌ای در آن مواجه خواهیم بود. ممکن است نقد‌های به این صنعت وارد باشد آما برای سیاست گذاری مهم آن است که با توجه و نگاه به منفعت ملی انتخاب بهینه‌ای داشته باشیم.

در این نشست ریاست سازمان بورس، مدیران و مسئولین ایرانخودرو، سایپا، بهمن، اساتید، صاحب نظران و نخبگان اقتصادی و نیز جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده