تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۸۸۶۰۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مدیرعامل گروه بهمن:

مشکل صنعت خودرو عقب ماندگی تکنولوژی است/ واگذاری به بخش خصوصی راه نجات صنعت خودرو

‌می‌متالز - مدیرعامل گروه بهمن گفت: راه حل نجات صنعت خودرو و ساماندهی بازار خودرو در این است که خصوصی شود و در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و دولت در حوزه نظارت بنشیند تا بتوانیم به نتایج دلخواه برسیم.

به گزارش می‌متالز، بیوک علیمرادلو، مدیرعامل گروه بهمن درخصوص صنعت خودرو اظهار کرد: مشکل اصلی صنعت خودرو مالکیت و مدیریت است. صنعت خودرو، سهامداران زیادی دارد که خصوصی هستند و دولت با اندک سهام خود این صنعت را مدیریت می‌کند. با یک مقایسه کوچک در بخش قطعه سازی می‌بینیم که قطعه سازان دربخش خصوصی و قطعه سازان زیر چتر این دو خودروساز بزرگ تفاوت‌ها جرقه می‌زند و جایی که مرکز سود بود به یک مرکز ضرر تبدیل می‌شود.

وی افزود: یک بار به آقای وزیر صمت گفتم که حق من است فلان ماشین را به من بدهید. چون حق نفت من است. باید ارزان بدهید تا بتوانم آن را بفروشم. این نگاه، نگاه مردمی است. صنعت خودرو دچار مشکل اقتصادی است. سال اول که در صنعت خودرو کار خود را آغاز کردم حاصل زحمات، ۲۳ هزار پیکان در کل صنعت خودرو بود. امروز بعد از سال‌های سال که در این صنعت کار کردم راه حل این صنعت، فقط بخش خصوصی است. همه دغدغه‌های شما توسط بخش خصوصی حل می‌شود. قانون‌ها باید رعایت شود. اما وقتی من در موضعی می‌نشینم که می‌خواهم فراقانون رفتار کنم اوضاع همین می‌شود.

مدیرعامل گروه بهمن ادامه داد: مساله اصلی، قیمت گذاری است. قیمت گذاری براساس دستورالعملی است که در دهه ۸۰ نوشته شده و اکنون همان را ادامه می‌دهد. سپس به ما می‌گویند که گرانفروشی کردید. همان ماشینی که در گروه بهمن تولید می‌شود و تفاوت نامطلوبی با بازار دارد به ما می‌گویند گرانفروشی. واقعیت این است که دراولین کار، تصدی گری دولت از صنعت خودرو را دور کنید.

علیمرادلو بیان کرد: اگر خودرویی را به بورس بردیم و با تفاوت قیمت، خودرویی را فروختیم آن خودرو باید به دست سهامداران برسد. عمده خودروسازان ما در بورس هستند. این پول باید به صنعتی که امروز دچار مشکل تکنولوژی است برگردد. امروز همه از صنعت خودرو ایراد می‌گیرند. مشکل صنعت خودرو عقب ماندگی تکنولوژی است. باید پول به صنعت برگردد، زیان انباشته جبران شود تا بتوانیم تمام دغدغه‌های این صنعت را برطرف کنیم. اگر دولت از تصدی دست بردارد و به بخش خصوصی سپرده شود قطعا دولت در قالب نظارت باید برنامه داشته باشد. مطمئن باشید پلتفرم‌های جدید و محصولات جدید می‌آید و رقابت زیادی به وجود می‌آید. ما در گروه بهمن در دو سال گذشته حدود ۱۲ محصول جدید به بازار ارائه دادیم تا بتوانیم رقابت کرده و بقا را حفظ کنیم. در بخش خودرو‌های تجاری رقابت جانانه‌ای برقرار است و شرکت‌های تولیدکننده خودرو‌های تجاری با یکدیگر رقابت می‌کنند. وقتی در بخش خصوصی هستید شما باید مشتری را متقاعد کنید که دوباره از شما محصول بخرد.

وی در این باره خاطرنشان کرد: دعوا بر سر بازار است. برای همین همه با هم یکی می‌شوند. اگر بخواهیم سیاستگذاری بلندمدت داشته باشیم فقط باید توسط بخش خصوصی این کار صورت بگیرد. ما برای هر یک ریالی که کسب می‌کنیم برنامه داریم. ما از سهامداران خواهش کردیم که اجازه دهند سود حاصل را سرمایه گذاری کنیم. همین امسال در بخش خودروی تجاری، ۳۰۰ درصد رشد و در بخش خودروی سواری ۲۰۰ درصد رشد را تجربه کردیم.

مدیرعامل گروه بهمن بیان کرد: ایران خودرو و سایپا نیز همین مشکل را دارند. اگر بتوانند از زیان انباشته خارج شود، بحث سرمایه گذاری در میان است. راه حل نجات صنعت خودرو و ساماندهی بازار خودرو در این است که خصوصی شود و در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و دولت در حوزه نظارت بنشیند تا بتوانیم به نتایج دلخواه برسیم.

علیمرادلو درخصوص واردات خودرو گفت: اگر دولت واردات خودرو را امروز انجام می‌دهد آن را به خودروسازان بدهد تا دوباره به چرخه تولید برگردد. صنعت خودرو در همه جای دنیا هم سیاسی است و هم در اقتصاد اثرگذار است.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده