تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۳
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۲۹۴۵۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان مطرح کرد؛

عرضه سیمان در بورس کالا، نمونه‌ای موفق از حذف قیمت‌گذاری دستوری

‌می‌متالز - احمدزاد اصل گفت: قیمت‌گذاری دستوری فضای اقتصاد کشور را بسیار رانتی می‌کند و این موضوع به هیچ عنوان مطلوب نیست. با عرضه سیمان در بورس کالا شرکت‌های سیمانی به منفعت مورد نیاز رسیدند و مصرف‌کنندگان نهایی با قیمت‌های مناسب فارغ از هرگونه سفته بازی و دلالی این کالا را خریداری کردند. در شرایط فعلی اقتصاد کشور برای تمرکز بر شفافیت مالی و قیمت‌گذاری، همه حوزه‌ها باید به سمت بورس کالا سوق داده شوند تا منابع شرکت‌ها به چرخش در بیاید.

به گزارش می‌متالز، محمدعلی احمدزاد اصل مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی هر کشوری بورس آن کشور است، گفت: بورس از ظرفیت‌های بزرگ اقتصاد هر کشوری برای شفافیت مالی، استفاده از ابزار‌های مناسب، نقدشوندگی خوب بازار‌ها و جذب سرمایه‌های کوچک و بزرگ و سوق دادن آن‌ها به سمت تولید و اشتغال مولد است.

وی افزود: خوشبختانه در ایران ظرفیت‌های بزرگی در بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی وجود دارد تا بتوان سرمایه‌ها را جذب کرد. علاوه بر جذب سرمایه‌ها و سوق دادن آن‌ها به سمت تولید، یکی از ظرفیت‌ها استفاده از ابزار‌های نوین مالی در حوزه جذب منابع و هدایت آن‌ها به سمت شرکت‌های سرمایه پذیر بورس کالا و بورس‌های دیگر است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان ادامه داد: مهمترین شاخصه بورس‌ها شفافیت مالی است به خصوص در حوزه قیمت‌گذاری، با عرضه سیمان در بورس کالا و خودرو شاهد تحولات زیادی بوده و شرکت‌های سیمانی به منفعت مورد نیاز رسیدند و مصرف‌کنندگان نهایی با قیمت‌های مناسبی و فارغ از هرگونه سفته بازی و دلالی این کالا را خریداری کردند.

وی عنوان کرد: همچنین سایر کالا‌ها هم مانند فولاد، پتروشیمی‌ها هم در بورس کالا معامله می‌شوند و از شفافیت قیمتی خوبی برخوردارند و باید این روند ادامه داشته باشد.

احمدزاد اصل در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: به طور کلی خودرو یک کالای مصرفی است، اما با توجه به اینکه این کالای مصرفی باید شفافیت قیمتی داشته و به قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسد، بنابراین بورس کالا محل مناسبی برای این موضوع است. در غیر این صورت شفافیت در حوزه قیمت‌گذاری از بین می‌رود.

وی در ادامه بیان کرد: قیمت‌گذاری دستوری فضای اقتصاد کشور را بسیار رانتی جلوه خواهد کرد و این موضوع به هیچ عنوان مطلوب نیست. فضای نامطلوب باعث می‌شود به جای اینکه تولیدکننده و مصرف‌کننده سودی را کسب کنند، این سود به جیب دلالان برود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان با اشاره به اینکه بورس کالا راه حل خوبی به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: با عرضه کالا در بورس کالا شاهد فضای رقابتی بوده و عایدات آن به سمت شرکت‌های سرمایه پذیر رفته و به دنبال آن رشد را در شرکت‌ها معقول‌تر خواهد کرد.

وی افزود: در شرایط فعلی اقتصاد کشور به نظر می‌رسد برای تمرکز بر شفافیت مالی و قیمت‌گذاری، همه حوزه‌ها باید به سمت بورس کالا سوق داده شوند تا منابع شرکت‌ها به چرخش در بیاید.

احمدزاد اصل تصریح کرد: سیاست‌گذاران می‌توانند از روند این گردش منابع، سیاست‌های خوبی را در حوزه صنعت و بازرگانی پیش بگیرند که به نفع هم تولیدکننده و هم مصرف کننده باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر رانت و امتیازات ویژه از بین برود، قیمت‌گذاری دستوری هم از بین رفته و تولید کشور توسعه می‌یابد. بنابراین، ضروری است بورس کالا و روند معاملات در آن تقویت شود تا وضعیت عرضه و تقاضا به نحو مطلوب انجام شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده