تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۶
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۲۸۸۰۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان مطرح کرد؛

بورس کالا فضایی اقتصادی برای صنعت سیمان

می متالز - الوندیان گفت: باید اجازه داد صنعت سیمان در کشور رشد کرده و سهامدار در فضا کاملا اقتصادی که خوشبختانه در بورس کالا شکل گرفته از آن منتفع شود.

به گزارش می‌متالز، علی اکبر الوندیان دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان با اشاره به اینکه صنعت سیمان صنعت مادر و قدیمی است که از سال‌های بسیار دور در کشور تولید می‌شود، گفت: صنعت سیمان طی سال‌ها گذشته با وجود دخالت‌های دولت و قیمت‌گذاری دستوری، با مشکلات بسیاری، چون انگیزه پایین برای سرمایه‌گذاری و نبود جذابیت برای سرمایه‌گذاران مواجه بود که خوشبختانه با ورود سیمان به بورس کالا و عرضه آن از سوی بورس، شاهد حضور سرمایه‌گذاران بسیار هستیم.


زمان آن رسیده سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در صنعت سیمان صورت بگیرد


وی عرضه سیمان در بورس کالا را اقدامی بسیار مطلوب اعلام کرد و افزود: بورس کالا بسیار شفاف است چرا که اجازه داده مکانیزم عرضه و تقاضا در آن شکل واقعی به خود بگیرد.

به گفته دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان؛ عرضه و تقاضای این محصول در بورس کالا شناور شده و رقابت در آن بسیار بالا است. بنابراین، زمان آن رسیده سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در این صنعت صورت بگیرد و سهامداران از سرمایه گذاری‌های خود منتفع شوند.

الوندیان یادآور شد؛ بورس کالا باعث شده افراد به جای آنکه سرمایه‌های خود را به سمت ربا هدایت کنند، به سمت بورس آورده و سهامدار صنعت سیمان شوند.

وی در ادامه صحبت‌های خود به برخی مشکلات این صنعت از جمله مشکلات پیرامون تامین سوخت و برق برای این صنعت اشاره کرد و گفت: با شروع فصل زمستان گاز بسیاری از شرکت‌های سیمانی قطع شده و شرکت‌های سیمانی مجبور به تهیه مازوت برای شرکت‌های خود شده‌اند که هزینه‌های حمل زیادی را به این شرکت‌ها تحمیل می‌کند.

دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان با تاکید به اینکه نباید این صنعت دچار محدودیت‌های انرژی قرار گیرد، تصریح کرد: متاسفانه ۶ ماه از سال صنایع مختلف به خصوص صنعت سیمان با محدودیت انرژی مواجه است که این موضوع بر مشکلات صنعت سیمان برای تامین سوخت در فصول سر می‌افزاید.


فرآیند‌های صادراتی سیمان تسهیل شود


الوندیان با اشاره به صادرات سیمان به کشور‌های همسایه عنوان کرد: بهتر است با رفع ممنوعیت‌های صادراتی و حذف نکردن معافیت‌های مالیات صادراتی، جذابیت صنعت سیمان را بیش از پیش افزایش و توان صادراتی را ارتقا دهیم.

وی با تاکید به اینکه فرآیند‌های صادراتی سیمان تسهیل شود، اظهار کرد: میزان صادرات ابتدای دهه ۹۰ حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون تن بود که عمده‌ترین مصرف کننده آن کشور عراق بود در نیمه دهه ۹۰ این میزان کاهش یافت و به ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن رسد، اما در سال گذشته این عدد به حدود ۱۷ میلیون تن رسید و شاهد رشد صادرات بودیم.


توان نوسازی از صنعت سیمان گرفته نشد


وی اضافه کرد: سرکوب قیمت سیمان در کشور باعث عدم سرمایه‌گذاری جدی در این صنعت خواهد شد و با فرسوده شدن کارخانجات سیمانی ممکن است در آینده مشکلات جدی مواجه شود.

دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان عنوان کرد که اگر پول یا سود کافی نصیب شرکت‌های سیمانی نشود طی ۵ تا ۱۰ سال آینده شرکت‌ها با مشکل عملیاتی مواجه خواهند شد، بنابراین صنعت سیمان نیاز به سرمایه‌گذاری جدی دارد.

الوندیان خاطرنشان کرد: صنعت سیمان همانند دیگر صنایع نیاز به ارتقای تکنولوژی، روز آوری، سرمایه‌گذاری، بازسازی و نوسازی دارد تا بتواند خود را بروز کرده و با دنیا رقابت کند. بنابراین، نباید توان نوسازی از این صنعت گرفته شود تا اگر مصرف سیمان بالا رفت بتوان پاسخگو باشد تا کار به واردات نکشد.


بورس کالا ضمن شفاف بودن ساز و کار کاملی دارد


وی تاکید کرد: باید اجازه داد صنعت سیمان در کشور رشد کرده و سهامدار در فضا کاملا اقتصادی که خوشبختانه در بورس کالا شکل گرفته از آن منتفع شود.

دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان در پایان اعلام کرد که عمده صنعت سیمان در بورس کالا است چرا که بورس کالا ضمن شفاف بودن ساز و کار کاملی دارد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده