تاریخ: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۶
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۱۸۲۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در رابطه با خروج سیمان و فولاد از بورس کالا مطرح شد؛

شفافیتی که به مذاق مافیای سیمان خوش نیامد

‌می‌متالز - دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان مهمترین دستاورد بورس کالا راکوتاه شدن دست افراد خاص از بازار سیمان و فولاد دانست و گفت: افرادی که به دنبال خروج محصولات از بورس کالا هستند، روند شفاف معاملات و حذف رانت و دلالان به مذاقشان خوش نیامده و همچون گذشته به دنبال رانت هستند.

به گزارش می‌متالز، علیرضا نجفی_علی اکبر الوندیان در رابطه با خروج سیمان و فولاد از بورس کالا گفت:یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های بورس کالا برای اقتصاد کشور موضوع شفافیت است چرا که عرضه و فروش محصول در بورس کالا در رصد همه نهاد‌های نظارتی بوده و این شفافیت حداکثری از رانت و فساد جلوگیری می‌کند.

الوندیان با تاکید براینکه از مهمترین دستاورد‌های بورس کالا کوتاه شدن دست افراد خاص از بازار سیمان و فولاد است، افزود: دلیل اینکه افرادی به دنبال خروج محصولات از بورس کالا هستند این است که روند شفاف معاملات و حذف رانت و دلالان به مذاقشان خوش نیامده و همچون گذشته به دنبال رانت هستند در صورتیکه با تمرکز معاملات در بورس کالا، فضای رانتی و دلال بازی از بین رفته و به همین دلیل شاهد تلاش عده‌ای برای توقف معاملات بورس هستیم.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: موضوع اصلی که وجود دارد آدرس غلطی است که به جامعه می‌دهند تا این افکار را به وجود بیاورد که حضور سیمان و فولاد در بورس کالا باعث شد تا بازار مسکن قفل شود.

وی افزود: وقتی جدول نیاز پروژه‌ای که به عنوان نیاز سیمان برای اجرای پروژه‌های مسکن توسط وزارت راه و صمت را رصد میکنیم به مسایلی همچون فصل تابستان میرسیم که نگرانی را برای مصرف برق را دربرمیگیرد و باعث میشود تولید سیمان به سمت کاهش حرکت کند.

دبیرانجمن سیمان و کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: اگر بخواهیم بازار مسکن را به صورت کامل‌تر رصد کنیم متوجه خواهیم شد که عرضه مستمر باعث افزایش تولید و با مازاد برتقاضا رو به رو هستیم که با مساعدتی که وزارت نیرو برای تامین برق انجام داد، هیچ مشکلی بابت تامین عرضه‌ی سیمان وجود ندارد؛ و مازاد تولید را در این صنعت شاهد هستیم.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، افزود: منتظر اتفاقی در راستای مقادیر مورد نیاز اعلام شده بودیم که مازاد و تقاضای جاری را افزایش دهد که این اتفاق رقم نخورد؛ بنابراین این معنی را به ما میرساند که عدم پیشرفت پروژه‌های مسکن به ویژه مسکن ملی ملی به علت کمبود سیمان نیست و سیمان به وفور در بازار موجود است و قیمت کاهشی را هم دارد. اکثر شرکت‌های ما در مچینگ سیمان را به فروش میرسانند که مازاد بر تقاضا عرضه میشوند.

الوندیان با تاکید براینکه خروج سیمان و فولاد از بورس کالا رانت بسیار بالایی برای افراد خاص به وجودخواهد آورد، گفت: شفافیتی که در حال حاضر برای سیمان در بازار بورس شاهد هستیم، بعد از خروج از بورس وجود نخواهد داشت.

وی افزود: سیمان شرایط خارج از بورس را سال‌ها تجربه کرده است که در راستای آن دلال بازی و لابی گری‌های مختلف رقم میخورد و در آن شرایط تولید کننده و مصرف کننده هر دو متضرر میشدند و مبالغ بسیار سنگینی جابجا میشد. اگر مسایل صنعت سیمان در بازار را رصد کنیم به طور یقین صلاح نیست که این اتفاق در رابطه با این دستاورد مهم در کشور رقم بخورد.

الوندیان گفت:براساس آمار‌های موجود در وزارت صمت سیمان تنها ۲ درصد در هزینه ساخت مسکن تاثیر گذار است؛ بنابراین با توجه به این آمار تصمیم گیری در رابطه با خروج سیمان از بورس کالا مناسب نیست. موضوع اصلی این است که اگر این خروج اتفاق بیافتد این سوال پیش میاید که بیرون از بورس کالا سیمان با چه قیمت و عناوینی به فروش می‌رسد؟

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان به تاثیر این موضوع در بازار سرمایه اشاره کردو افزود:‌به طور یقین خروج سیمان از بورس کالا در بازار سرمایه اثر گذار خواهد بود. چرا که برخی افراد و ارگان‌ها سهام سیمان را خریداری کرده اند و ممکن است دچار مشکل شوند. باید فضایی رابرای سرمایه گذاران فراهم کرد که شاهد ورود سرمایه به این صنعت بود و اگر سیمان از بورس کالا خارج شود به طور یقین بازار سرمایه در آستانه سقوط قرار خواهد گرفت.

دبیر انجمن صنعت سیمان با بیان اینکه قیمت محصولات در بورس کالا منصفانه است، عنوان کرد: کدام بازار را می‌توانیم پیدا کنیم که فعالیت عرضه کننده و خریدار در آن قابل نظارت دقیق باشد؛ این مهم به جز شفافیت بورس کالا حاصل نمی‌شد.

الوندیان تاکید کرد: ما به عنوان صنعت سیمان به شدت از بورس کالا حمایت می‌کنیم چراکه صنعت سیمان طی سال‌های گذشته هیچگاه تا این حد شفاف نبوده و امروز روند معاملات برای همه قابل نظارت است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده