تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۰
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۸۵۸۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قطع گاز ۵۰ شرکت سیمانی تکذیب شد/ بازارسازی دبیر انجمن و ادعای ۲.۵ ماهه!

‌می‌متالز - وزارت صنعت با ادعای ذخیره ۲.۵ ماهه کلینکر، قطع گاز بیش از ۵۰ شرکت سیمانی را تکذیب و مواضع دبیر انجمن صنعت سیمان را فقط برای بازارسازی اعلام کرد!

به گزارش می‌متالز، سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت در واکنش به اعلام دبیر انجمن صنعت سیمان مبنی بر قطع گاز ۵۰ کارخانه و مشکلات جدید سوخت رسانی و قطع برق و... به ایرنا گفت: قطعی گاز کارخانه‌ها به هیچ عنوان صحت ندارد، اما گاز تحویلی کاهش یافته و روزانه ۶ میلیون متر مکعب گاز تحویل سیمانی‌ها می‌شود.

وی افزود: قطعی‌های گاز هم با برنامه بوده و برای صنایع فولادی و سیمانی اعمال شده، اما در تابستان گذشته و در تعامل با وزارت نفت نسبت به تامین سوخت جایگزین (مازوت) برای کارخانه‌ها سیمان اقدام شده و مشکلی وجود ندارد.

این مقام مسوول ادامه داد: با توجه به عرضه هفتگی ۱.۱۵ تا ۱.۲ میلیون تن سیمان در بورس کالا، کمبود سیمان وجود ندارد. بین ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن کلینکر (ماده اولیه تولید سیمان) در انبار‌ها ذخیره شده که ۱۱ میلیون تن آن قابل استفاده است. حتی اگر کارخانه‌ها نخواهند به تولید کلینکر ادامه دهند به اندازه ۲.۵ ماه کلینکر در انبار‌ها موجود است.

امیری گفت: عرضه سیمان در بورس کالا انجام می‌شود و متعهد شد هیچ مشکلی در تامین سیمان وجود ندارد. تنها در تامین مازوت به عنوان سوخت دوم برای استفاده در فصل سرما مشکل وجود داشت و اگر هم شرکتی سهمیه مازوت را دریافت نکرده از طریق مکاتبه با وزارت صنعت، اقدام کند.

وی مدعی شد مواضع دبیر انجمن صنعت سیمان فقط به منظور بازارسازی بوده و باید از مصاحبه‌های این‌چنینی جلوگیری شود.

براساس این گزارش، علی اکبر الوندیان گفته بود: تولیدکنندگان سیمان در اولویت تامین مازوت نیستند با کاهش ۲۰ تا ۲۳ درصدی سوخت مواجه اند. گاز حدود ۵۰ کارخانه سیمان هم قطع شده و برق دیگر شرکت‌ها نیز به تدریج دچار محدودیت شده است. علاوه براین بعد از واریز نقدی خرید مازوت، هیات مدیره شرکت‌ها باید برای پذیرش گرانی مازوت در روز‌های آینده، تعهد محضری دهند که هرگونه حق اعتراض را سلب می‌کند.

منبع: خبرگزاری اقتصادی ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده