تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۸
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۸۵۸۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۱۰ شرکت سیمانی درآمد‌های خود را افزایش دادند/ مقدار فروش سیمانی‌ها ۵ درصد بیشتر از ۱۴۰۰

‌می‌متالز - هفته پیش معاملات بازار سهام در پاییز تمام شد و با شروع معاملات در اولین روز‌های فصل زمستان، شرکت‌های سیمانی نیز اقدام به انتشار گزارش‌های تولید و فروش خود کردند.

به گزارش می‌متالز، بررسی گزارش فعالیت‌های ماهانه ۱۰ شرکت سیمانی فعال در بازار سرمایه نشان داد در حالی این شرکت‌ها در ۹ ماه منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۱، درآمد‌های خود را افزایش داده اند که مقدار تولید و فروش آن‌ها نیز با افزایش رو به رو شده است.

جدول زیر تغییرات مقدار تولید، مقدار فروش و ارزش فروش ۱۰ شرکت سیمانی منتخب را نشان می‌دهد.

۱۰ شرکت سیمانی درآمد‌های خود را افزایش دادند/ مقدار فروش سیمانی‌ها ۵ درصد بیشتر از ۱۴۰۰

براساس ارقام جدول، ۳ شرکت «سصفها»، «سغرب» و «سهرمز» بیشترین افزایش تولید و ۳ شرکت «سهرمز»، «سبهان» و «سنیر» بیشترین کاهش تولید را در ۹ ماهه ۱۴۰۱ به ثبت رسانده اند.

از نظر مقدار فروش نیز ۳ شرکت «سغرب»، «سدور» و «سخزر» بیشترین افزایش فروش و ۳ شرکت «سنیر»، «سبهان» و «سصفها» بیشترین کاهش فروش را به خود اختصاص داده اند.

با این حال، آمار مربوط به ارزش کالا‌های فروش رفته نشان می‌دهد که تمامی شرکت‌ها توانسته اند درآمد‌های حاصل از فروش محصولات خود را نسبت به ۹ ماهه ۱۴۰۰، با افزایش رو به رو کنند.

دراین عنوان نیز شرکت‌های «سغرب»، «سهرمز» و «ساراب» بیشترین افزایش درآمد را تجربه کرده اند.

تداوم تولید سیمان در زمستان در گرو تامین انرژی شرکت‌های سیمانی از ابتدای خرداد ماه ۱۴۰۰ محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند که این موضوع باعث شد، نه تنها مشکلات وصول مطالبات و سرمایه در گردش آن‌ها تا حد زیادی مرتفع شود، بلکه عرضه سیمان در یک فرآیند رقابتی، ثبات نسبی را در قیمت محصولات ایجاد کند.

با این حال، براساس گفته مدیران فعال در صنعت سیمان در یک سال گذشته، تداوم روند رکود در بازار مسکن و همچنین محدودیت‌های به وجود آمده برای صادرات محصولات سیمانی باعث شد کارخانه‌های سیمان با ۶۰ درصد ظرفیت خود اقدام به تولید کنند.

ازطرفی، صنعت سیمان به عنوان یک صنعت انرژی بر شناخته می‌شود و تداوم تولیدات در کارخانه‌ها نیاز جدی به تامین پایدار سوخت و حامل‌های انرژی دارد.

موضوعی که طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ چالش‌هایی را برای این شرکت‌ها به وجود آورد و سیمانی‌ها در پی قطعی برق در تابستان و عدم تامین گاز در زمستان، بخشی از تولیدات خود را از دست دادند.

با این وجود، برنامه ریزی‌های انجام شده در تابستان ۱۴۰۱ قطعی برق کارخانه‌های سیمان راکاهش داد و این امر باعث شدکه شرکت‌ها میزان تولید و فروش خود را در نیمه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دهند.

این افزایش تولید در گزارش‌های منتشر شده برای عملکرد ۹ ماهه سیمانی‌ها منجر به افزایش ۵ درصدی در تولید و فروش آن‌ها شد تا همچنان مجموع عملکرد دوره‌ای آن‌ها روند رو به رشد خود را حفظ کند.

با این وجود، آخرین اطلاعات منتشره از طرف مدیران صنعت سیمان حاکی از آن است که کارخانه‌های سیمان در پی ناترازی تولید گاز روز‌های انتهایی آذرماه و ابتدای دی ماه را با خاموشی سپری کرده اند.

به گفته علی اکبر الوندیان، دبیر انجمن سیمان؛ در حال حاضر بزرگترین مشکل کارخانه‌های سیمان دشواری در تامین سوخت دوم یعنی مازوت است و تامین سوخت مازوت به راحتی انجام نمی‌شود و برای تامین آن باید فرآیند‌های پیچیده‌ای طی شود که این روند باعث شده که شرکت‌های سیمانی نتوانند با صد در صد توان خود تولید کنند.

تداوم قطعی گاز و به طبع آن قطعی برق و عدم دسترسی به سوخت جایگزین می‌تواند میزان تولید شرکت‌های سیمانی را تا پایان سال ۱۴۰۱ با کاهش رو به رو کند و سود سازی آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

در حال حاضر، آمار‌های هفتگی منتشر شده از طرف بورس کالای ایران نشان می‌دهد که عرضه سیمان از طرف شرکت‌های سیمانی به طور منظم انجام می‌شود و این شرکت‌ها در هر هفته حدود ۱.۲ میلیون تن انواع سیمان را در تالار بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه کرده اند.

همچنین عرضه مداوم سیمان؛ این ماده معدنی را در صدر بیشترین مقدار عرضه بین تمامی محصولات و فرآورده‌های عرضه شده در بورس کالا قرار داده است.

منبع: چابک آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده