تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۴
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۲۸۷۹۴۹
سرویس خبر : صنایع کوچک

قطع برق شهرک‌های صنعتی تهران با تشدید سرما/ زمستان سخت پایتخت را تعطیل می‌کند؟

‌می‌متالز - قطع برق شهرک‌های صنعتی اطراف تهران در ۱۲ ساعت شبانه‌روز تولید را در شش شهرک صنعتی متوقف کرده و پیش‌بینی می‌شود دامنه تعطیلی‌ها به سازمان‌های دولتی پایتخت نیز کشیده شود.

به گزارش می‌متالز، قطع برق شهرک‌های صنعتی تهران به دلیل کاهش دمای هوا و افزایش مصرف گاز از دیروز تا امروز به تعطیلی واحد‌های صنعتی منجر شده است؛ وضعیت این واحد‌ها برای روز‌های آینده هم مشخص نیست.

مشکل این است که به دلیل مصرف بالای گاز امکان تامین سوخت نیروگاه‌ها وجود ندارد. در همین حال وزیر نفت از معاون اول رئیس جمهوری تقاضای تعطیلی روز‌های شنبه و یکشنبه تهران را برای مدیریت مصرف گاز دارد. گویا بحران برآمده از زمستان سخت ایران روز به روز تشدید می‌شود.

قطع برق شهرک‌های صنعتی

سهیل رستگارپور، معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی استان تهران، در این باره توضیح داد: در پی کاهش دمای هوا در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه، ۲۰ و ۲۱ دی، برق کل شهرک‌های صنعتی تهران از ساعت ۱۱ تا ۲۳ به طور مستمر قطع است و در حال حاضر شهرک‌های عباس‌آباد، قرچک، خوارزمی، پایتخت، فیروزکوه و شمس‌آباد برق ندارند.

او افزود: قطع برق شهرک‌های صنعتی یادشده به معنای کاهش ساعات کاری آن‌ها برای مصرف برق کمتر نیست، بلکه تعطیلی کامل فعالیت واحد‌های صنعتی را در پی دارد. چراکه شماری از واحد‌های صنعتی نمی‌توانند کوره‌های خود را روزانه خاموش و روشن کنند؛ در نتیجه تا رفع سرما و برودت هوا و مشکل تامین برق تعطیل هستند.

او تصریح کرد: در پی ابلاغیه‌ای که به شهرک‌های صنعتی تهران ارسال شده، قرار است قطع برق شهرک‌های صنعتی تا پایان روز جاری ادامه داشته باشد و در مورد روز‌های آینده اطلاعی داده نشده است. با این حال تداوم این شرایط به معنای توقف تولید انواع کالا و عرضه آن و در ادامه اختلال در تولید صنایع دیگر است.

احتمال تعطیلی تهران

پیش از این غلامرضا کوشکی، معاون راهبری شبکه گاز کشور، از رشد مصرف روزانه گاز به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز‌های سرد امسال خبر داد و این میزان مصرف را موجب قطعی برق صنایع و کاهش گازرسانی به آن‌ها در کنار نیروگاه‌ها عنوان کرد؛ اما تاکنون این محدودیت‌ها به میزان ۷۰، ۳۵ و ۵۰ درصدی و به ترتیب برای صنایع سیمان، پتروشیمی و فولاد برقرار بود؛ با این حال کاهش دما تهران در دو روز یادشده به صنایع دیگر هم کشیده شد.

در همین حال شرکت سیمان تهران از قطع کامل گاز این واحد تولیدی از غروب روز دوشنبه خبر می‌دهد.

قطع برق شهرک‌های صنعتی و واحد‌های تولیدی در فصل زمستان برآمده از اوج‌گیری مصرف گاز کشور است؛ اتفاقی که کاهش سهمیه نیروگاه‌های برق و تامین نشدن برق صنایع را در پی دارد.

با این حال اخبار جدید حاکی از آن است که دامنه بحران کمبود برق به دلیل افزایش مصرف گاز در زمستان از صنایع بزرگ و کوچک به سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی نیز کشیده شده است و بنا بر همین موضوع جواد اوجی، وزیر نفت، در مکاتبه‌ای با محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری، خواستار تعطیلی روز‌های شنبه و یکشنبه تهران شد. دلیل تقاضا برای این تعطیلی ممانعت از خاموشی و قطع سراسری برق و از عنوان شده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده