تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۱۰
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۸۵۷۳۰
سرویس خبر : صنایع کوچک

ضرورت لحاظ پیوست ریلی در احداث شهرک‌ها و لکه‌های صنعتی

‌می‌متالز - رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش‌خصوصی خراسان‌رضوی گفت: ضروری است شهرک ها، لکه‌های صنعتی استان و کانون‌هایی که حمل‌ونقل باری بیشتری دارند به خطوط اصلی ریل متصل شوند؛ چراکه اتصال خطوط فرعی به اصلی در کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل بسیار اثرگذار است و منجر به کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

به گزارش می‌متالز، علی‌اکبر لبافی اظهار کرد: جلسه فوق‌العاده کارگروه بررسی طرح جامع ریلی هفته گذشته در اداره‌کل راه‌آهن استان به‌عنوان یکی از کارگروه‌های دبیرخانه شورای گفت وگوی خراسان‌رضوی برگزار شد. در جلسه مذکور، توافق بر این شد که برای احداث شهرک‌ها و لکه‌های صنعتی پیوست ریلی مدنظر قرار بگیرد.

 در همین راستا باید طرح جامع ریلی استان برای شهرک ها، نواحی صنعتی و لکه‌های صنعتی استان به تصویب شورای گفتگو و پس از آن به تصویب شورای برنامه ریزی استان برسد. لبافی تصریح کرد: طرح جامع ریلی استان در گذشته در دبیرخانه شورای گفت وگوی استان مطرح شده‌است. در جلسه کارگروه مقرر شد؛ بعضی از شهرک‌ها به دلیل زیرساخت‌هایی که دارند، در اولویت باشند. به‌طور مثال شهرک صنعتی کاویان و خطوطی که از ایستگاه شهیدمطهری به دوغارون متصل می‌شود، باید در اولویت اتصال قرار بگیرد تا بدین طریق ساخت این خطوط تسهیل شود. رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی خراسان‌رضوی درباره وضعیت پروژه ریلی خواف- هرات نیز اظهار کرد: خط ریلی خواف- هرات که با سرمایه‌گذاری حدود ۲‌هزار میلیارد‌تومانی در سال‌۱۳۹۶ افتتاح شده بود و پس از یک مرحله حمل‌ونقل ریلی متوقف شد، پس از آن، خطوط احداثی در افغانستان دچار آسیب شد که این مساله در شورای گفت‌وگوی بررسی شد و ماحصل آن دو مصوبه بود؛ نخست، این خط باید هرچه زودتر ترمیم شود تا بتوانیم هم حمل‌ونقل بار و هم مسافر داشته باشیم. دوم اینکه خط ریلی مزبور، به‌طور مستقیم به خط سراسری که از تربت‌حیدریه عبور می‌کند، متصل شود. در حال‌حاضر ترمیم این خط در درون افغانستان در حال اجراست و طبق اعلام شرکت زیرساخت، بخشی از نواقص برطرف شده و احتمالا تا پایان سال‌به‌طور کامل برطرف می‌شود و خط مجددا متصل و اجرایی خواهد شد. لبافی به پروژه خط‌آهن مشهد- بیرجند- زاهدان اشاره کرد و گفت: ۱۰۰ کیلومتر از این پروژه در حال اجرا در استان خراسان‌رضوی باید اجرا شود. این خط از بجستان انشعاب می‌گیرد، لذا ضرورت دارد مطالعات شهرک‌های صنعتی اطراف شهرستان‌های واقع در مسیر این پروژه (گناباد و بجستان) در اولویت قرار بگیرد، چراکه در این شهرستان‌ها خطوط سراسری ریل در حال اجراست. این خط مستقیما به بیرجند، زاهدان، چابهار و مناطق اصلی متصل می‌شود. لبافی افزود: در جلسه پیشنهاد شد که به دلیل زیرساخت‌های ضعیف در شرق کشور، علاوه‌بر ردیف‌های بودجه‌استانی باید پیگیر تخصیص بودجه‌ملی نیز باشیم. وی تصریح کرد: در این جلسه ۴ الی ۵ توافق صورت گرفت و مقرر شد این ۵ توافق جمع‌بندی شود و نتیجه این طرح در جلسه ماه آینده شورای گفت‌وگوی به‌عنوان طرح جامع ریلی استان مطرح و به تصویب برسد تا قبل از احداث شهرک و نواحی صنعتی، طرح پیوست ریلی نیز مدنظر قرار بگیرد. رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی خراسان‌رضوی یادآوری کرد: در واقع این طرح بسترساز افق بلندمدت برای استان خراسان‌رضوی است تا زیرساخت‌های لازم در استان پیش‌بینی شود و به مرور خطوط اعتباری به آن تخصیص پیدا کند و اجرایی شود، لذا لازمه تحقق این طرح، انجام مطالعات کارشناسی است. لبافی تصریح کرد: البته در حال‌حاضر ردیف بودجه‌ای برای دوغارون درنظر گرفته‌شده و پروژه در حال اجراست، منتها بودجه‌لازم تخصیص پیدا نکرده و کار آن چنان‌که باید پیش نرفته است، لذا باید پیگیری در این‌خصوص انجام بگیرد تا کار تسهیل شود و به این پروژه بودجه‌بیشتری تخصیص پیدا کند. بخش‌خصوصی نیز برای اتصال خط اصلی به فرعی شهرک صنعتی کاویان اعلام آمادگی کرده‌است با این حال تحقق این مهم مستلزم بسترسازی و افق بلندمدت است.  

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده