تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۵۶
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۹۲۸۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل سیمان آباده

شاخصی که یقه صنعت سیمان را گرفت

‌می‌متالز - تقریبا از ۱۵ آبان‌ماه امسال و در همان زمانی که شرکت‌ها مشغول چانه‌زنی با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای کاهش میزان ضمانت‌نامه‌های دریافت مازوت به نرخ علی‌الحساب بودند، قطع گاز سیمانی‌ها آغاز شد و به مرور تمامی این صنعت را دربرگرفت و همزمان برخلاف سال‌های گذشته محدودیت تحویل برق هم اتفاق افتاد تا شرایط تولید این ماده زیربنای توسعه پیچیده‌تر شود.

به گزارش می‌متالز، با وجود این، آنچه بیش از هر چیزی نگرانی اهالی صنعت سیمان را در پی داشت، سیر نزولی بهای سیمان در بورس‌کالا بود که تقریبا شرایط متفاوتی را نسبت به تمامی صنایعی که با محدودیت تولید در زمستان مواجه بودند، رقم می‌زد.

گذشته از این، تعیین شاخص مصرف بهینه مازوت از طرف شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تبدیل به یک مانع اساسی دیگر برای شرکت‌های سیمانی شد، چرا که تنها در صورتی مازوت دریافتی به نرخ مصوب محاسبه می‌شود که تولید سیمان منطبق بر میزان مصرف مازوت باشد و در غیر این صورت شرکت‌ها باید مازاد مصرف را به نرخ فوب خلیج فارس پرداخت کنند؛ این در حالی است که به گفته مدیران صنعت سیمان، افت کیفیت مازوت در سال گذشته و سال جاری نسبت به سال‌های پیش‌تر کاملا محسوس است.

در همین رابطه مدیرعامل سیمان آباده گفت: خرید مازوت به صورت علی‌الحساب مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد که از جمله آن‌ها می‌توان به بی‌اعتبار کردن اسناد مالی سالانه شرکت‌ها اشاره کرد؛ ضمن اینکه با توجه به نامشخص بودن میزان پرداخت ما‌به‌التفاوت بهای سیمان در سال آینده، شرکت‌هایی که در بورس اوراق بهادار حضور دارند و باید گزارش‌های مالی خود را در کدال منتشر کنند، دچار تناقض در هزینه‌ها می‌شوند. پیوند زین‌العابدینی با اشاره به این مطلب افزود: سیمان آباده ما‌به‌التفاوت بهای مازوت سال گذشته را که قسط‌بندی شده به شرکت ملی پخش و پالایش بدهکار است و با توجه به اینکه در روز‌های اخیر باید روزانه مبالغ سنگینی برای خرید مازوت به عنوان سوخت جایگزین گاز جهت ادامه تولید پرداخت کنیم، عملا توانایی مالی لازم را برای پرداخت این اقساط نداریم و در نتیجه اقدام به قطع گازوئیل مورد نیاز ماشین‌آلات معدنی ما کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه با وجود فراهم بودن مازوت نمی‌توانیم با ۱۰۰‌درصد ظرفیت کار کنیم، گفت: مازوت تحویلی از کیفیت لازم برخوردار نیست و بعضا به نظر می‌رسد با آب ترکیب شده است؛ بنابراین ارزش حرارتی آن به میزان تعیین‌شده شرکت ملی پالایش و پخش نیست؛ اما متاسفانه طبق شاخص‌هایی که تعیین کرده‌اند، در صورتی که میزان تولید سیمان متناسب با میزان مصرف این سوخت جایگزین نباشد، باید بهای مازوت را به نرخ فوب خلیج‌فارس در سال آینده بپردازیم. مدیرعامل سیمان آباده با اشاره به اینکه انجمن کارفرمایی صنعت سیمان پیگیر موضوعاتی مانند ارزش حرارتی مازوت است، گفت: در سال‌های گذشته متاسفانه انجمن سیمان عمدتا تبدیل به زیرمجموعه وزارت صمت شد و اغلب منافع اعضا به حاشیه رفت. اما امروز و با تیم جدید وضعیت به مراتب بهتر شده و می‌توان امیدوار بود که علاوه بر دفاع از حقوق تولیدکنندگان، در بخش تحقیق و توسعه هم فعالیت کنیم.

زین العابدینی با بیان اینکه شرکت سیمان آباده به هیچ عنوان دنبال صادرات نیست، اظهار کرد: با توجه به نرخ سیمان و هزینه‌های حمل‌ونقل و از طرفی دریافت مالیات از کلینکر، صادرات چندان صرفه ندارد؛ از طرفی متاسفانه تصمیمات نادرست دولت که با سیاست‌های کلی بورس‌کالا مغایرت دارد، باعث شده قیمت‌های داخلی هم نتواند اوضاع را برای سیمانی‌ها تغییر دهد. وی با اشاره به اصرار دولت بر جلوگیری از افزایش بهای سیمان خاطرنشان کرد: در بالاترین حالت سیمان حداکثر ۲‌درصد از هزینه‌های ساخت‌وساز را در بر می‌گیرد و متاسفانه بدون محاسبات درست این مساله ساده و صرفا با توجه به اینکه سیمان بالایی در پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، مسوولان وزارت صمت مانع افزایش قیمت می‌شوند؛ به گونه‌ای که افزایش بهای سیمان فاصله بسیاری با نرخ تورم دارد.

مدیرعامل سیمان آباده در پاسخ به این سوال که برخی از مدیران صنعت سیمان اعتقاد دارند در قیمت‌گذاری دستوری گذشته به مراتب نرخ‌ها رشد منطقی‌تری را نسبت به بورس کالای کنونی طی می‌کرد، اظهار کرد: قطعا عرضه سیمان در بورس‌کالا مزایای به مراتب بالاتری نسبت به عرضه سنتی و تعیین قیمت‌ها به شکل دستوری دارد، اما مساله اینجاست که باید مسوولان به گونه‌ای عمل کنند که بورس‌کالا به شکل واقعی اجرا شود. وی در پاسخ به این سوال که میزان تولید سیمان تا چه اندازه منطبق بر نیاز کشور است، گفت: اگر به میزان نیاز کشور توسعه زیرساخت‌ها اتفاق بیفتد، به مراتب بالاتر از ظرفیت کنونی نیاز داریم، اما در شرایطی که پروژه‌های عمرانی عمدتا متوقف شده‌اند و ساخت‌وساز به کمترین میزان خود رسیده است، به طور طبیعی با مازاد سیمان مواجهیم.

مدیرعامل سیمان آباده به اشاره به جایگزینی بتن به جای آسفالت در جاده‌ها تصریح کرد: در حالی که بسیاری از کشور‌ها جاده‌های بتن غلتکی را به خاطر دوام و کیفیت بالا در دستور کار قرار داده‌اند، اما در کشور ما کماکان این موضوع مهم مورد غفلت واقع می‌شود. وی در پایان با انتقاد از ناوگان حمل‌ونقل اظهار کرد: علاوه بر اینکه توسعه ناوگان حمل‌ونقل کشور تناسبی با میزان توسعه صنایع ندارد، هزینه‌های حمل در چند سال اخیر بدون توجه به اهمیت این موضوع بر صنایع تعیین شده و امروز در برخی موارد حتی هزینه‌های حمل‌ونقل بالاتر از ارزش محموله سیمان است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده