تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۸
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۹۲۹۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی؛

رکورد‌زنی نرخ تورم در پنج سال پیاپی/کاهش ارزش پول ملی ربطی به تحریم ندارد

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست اقتصادی «تبیین مسائل اقتصادی روز کشور» که به همت بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، گفت: تورم دلیل اصلی کاهش ارزش پول ملی در اقتصاد کشور است، پنج سال پیاپی است که نرخ تورم ۳۵درصد رکورد زده، کاهش ارزش پول ملی به دلیل تورم ناشی از ناترازی بودجه است و ربطی به تحریم‌ها ندارد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست اقتصادی «تبیین مسائل اقتصادی روز کشور» که به همت بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، گفت: تورم دلیل اصلی کاهش ارزش پول ملی در اقتصاد کشور است، پنج سال پیاپی است که نرخ تورم ۳۵ درصد رکورد زده.

پورابراهیمی در خصوص نرخ ارز اظهار کرد: نرخ ارز در اقتصاد کشور تحت تاثیر دو عامل بیرونی و درونی است، تا الان هم عوامل بیرونی در اقتصاد ما اثر‌گذار بوده هم عوامل درونی؛ اما سهم عوامل داخلی در اقتصاد ما به مراتب از عوامل بیرونی بالاتر بوده، سهمی که می‌توانستیم مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: بزرگترین سهمی که کاهش ارز ش پول ملی را بوجود آورده ناترازی مربوط به نظام اقتصادی است که ناترازی بودجه و ناترازی بانک است.

پورابراهیمی اظهار کرد: ناترازی نظام بانکی یعنی این که ظرفیت منابع ما در نظام بانکی چه عددی است و ما چقدر بیش از آن ظرفیت منابع داریم تسهیلات می‌دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: وقتی ناترازی ایجاد می‌شود یعنی دارید تغییرات پایه پولی ایجاد می‌کنید، یعنی دارید حجم نقدینگی را تغییر می‌دهید و اثرش ایجاد تورم است.

تورم دلیل اصلی کاهش ارزش پول ملی در اقتصاد کشور است

وی افزود: تورم دلیل اصلی کاهش ارزش پول ملی در اقتصاد کشور است، فضای روانی سیاسی هم حتما اثر‌گذار است، ولی اصلی‌ترین عامل ساختاری در اقتصاد ایران تورم است.

پورابراهیمی اظهار کرد: تورم به دلیل ناشی از کسری ناترازی نظام بانکی، ناترازی تراز بانک‌های کشور مهمترین عامل است و در کنار آن یکی از مهمترین عوامل که اثرش اگر بیشتر نباشد کمتر نیست ناترازی بودجه است، تعهدات دولت در یک اعداد مشخصی تعیین می‌شود، اما منابع دولت خیلی کمتر است که اینجا هم دولت‌ها روی می‌آورند به استقراض از بانک مرکزی و باز دوباره تغییر پایه پولی و حجم نقدینگی و آثاری که دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم ارزش پول ملی را تقویت کنیم باید جلو تورم و اقتصاد کشور را بگیریم خیلی هم ساده است؛ یعنی رابطه بین تورم و کاهش ارزش پولی ملی اگر یک کشور مثالی که نرخ تورمش ۱۰ درصد است و کشور مثالی که نرخ تورم ۳۰ درصد است، در نظر بگیرید متوجه می‌شوید که قدرت خرید کشوری که نرخ تورمش ۳۰ درصد است ۲۰ درصد کمتر است مابه‌التفاوت می‌شود مبنای کاهش قدرت خرید.

وی عنوان کرد: قدرت خرید رابطه بین ارزش پولی دو کشور را تعریف می‌کند یعنی در کشوری که تورمش ۳۰ درصد است اگر یک حجم کالای مشخصی می‌توانستیم بخریم در کشوری که تورمش ده درصد است این مقدار کاهش نسبت به آن خیلی کمتر است و بعد برابری آن به دست می‌آید پس این عوامل اثر‌گذار است.

نرخ ارز متناسب با تورم کشور تعیین می‌شود/ رکورد‌زنی نرخ تورم در پنج سال پیاپی ۳۵ درصد

پورابراهیمی با طرح این سوال که نرخ ارز چه عددی باشد؛ ادامه داد: نرخ ارز متناسب با تورم کشور تعیین می‌شود الان چهار سال و امسال سال پنجم پیاپی است که نرخ تورم تقریبا رکورد زده در اقتصاد ایران ۳۵ درصد است. مفهوم ساده این است که اگر شما مابه تفاوت این نرخ را با تورم کشور‌های اطراف ما یا کشور‌های محل تجارت ما با میانگین آن‌ها درنظر بگیرید مابه‌التفاوت باید ارزش پول ملی ما کاهش پیدا کند.

کاهش ارزش پول ملی به دلیل تورم ناشی از ناترازی بودجه است و ربطی به تحریم‌ها ندارد

وی ادامه داد: این عدد خارج از عدد تحریم است این عدد خارج از عدد درآمد‌های ارزی است اصلا با آن‌ها ارتباطی ندارد؛ یعنی اگر الان اعلام شود که ما در تحریم‌های ارزی و در تحریم‌های اقتصادی موضوعات ارزی‌مان برطرف شده نقل و انتقال ارز توسط بانک مرکزی انجام می‌شود براحتی برگردیم به قبل از دوران تحریم مراودات تجاری انجام می‌شود نفت را می‌فروشیم پولش هم می‌گیریم همه این‌ها را هم امشب اعلام کنند اگر تورم ناشی از ناترازی بودجه که ارتباط با آن ندارد سرجای خودش باقی بماند این موضوع کاهش ارزش پول ملی استمرار پیدا خواهد کرد؛ یعنی دوتا سرفصل متفاوتند ممکن است متاثر از هم هم باشند، اما در این مقوله متفاوتند.

پورابراهیمی گفت: پس اگر بخواهیم ببینیم نرخ ارز واقعی ما چقدر است باید محاسبه کنیم در سالی که درآمد‌های ما یا مبادلات ارزی ما بصورت کاملا تعریف شده کاملا براساس مکانیسم تقاضا بوده آن سال را پایه بگیریم اثر تورمی را که تخلیه کنیم متوجه می‌شویم چه اتفاقی افتاده.

وی عنوان کرد: در واقع مفهوم ساده این است که اگر ما این ۵ سال پشت سرهم بگیریم ۳۵ درصد که تقریبا نرخ تورم امسال بیش از این هم هست، یعنی مابه التفاوت ۳۵ با هر عددی با کشور‌های اطراف بگیرید باید ارزش پول ملی کشور کاهش پیدا کند که این یک مدلی است که در دنیا محاسبات براساس آن انجام می‌گیرد.

پورابراهیمی اظهار کرد: اگر دریک زمانی هر عددی برآورده می‌شده که الان هم برآورد می‌شود؛ مبنای تورم می‌شود؛ محاسبه اثرات روانی هم هست که اضافه می‌شود.

تقاضای کاذب و فضای روانی و سیاسی هم بر نرخ ارز اثر گذار است

وی گفت: در کشورمابه جز ناترازی‌ها که اثر می‌گذارد تورم که تولید ناترازی‌هاست و کاهش ارزش پول ملی که می‌شود نرخ ارز که توضیح دادیم؛ عوامل مربوط به تقاضای کاذب هم داریم علاوه براین فضای روانی و سیاسی را هم داریم.

این نماینده مجلس عنوان کرد: تقاضای کاذب یعنی افراد ارز نیاز ندارند، چون نگران کاهش ارزش دارایی خودشان هستند دلار می‌خرند مبادلات مرتبط با ابزار‌های این حوزه را انجام می‌دهند، در نتیجه تقاضا برای دلار افزایش می‌یابد و در بازاری که تقاضا افزایش و عرضه کم است قیمت بالا می‌رود هر کالایی باشد این اتفاق خواهد افتاد و این که روی چه قیمتی قرار می‌گیرد بستگی به فضای روانی هم دارد، پس یکی محاسبه تئوریک است یکی هم هیجانات بازار که عدد ندارد هر عددی می‌تواند باشد.

عددواقعی محاسبه نرخ ارز در اقتصاد ایران تفاضل بین تورم داخلی با تورم خارجی

وی گفت: عدد واقعی محاسبه نرخ ارز در اقتصاد ایران تفاضل بین تورم داخلی با تورم خارجی در سنواتی که پشت سر گذاشتیم براساس قیمت ارز در سالی که مبادلات ارزی ما براساس بازار است.

پورابراهیمی تاکید کرد: تورم عامل اصلی کاهش پول ملی کشور است و ناشی از عوامل داخلی است یعنی ناترازی بودجه، نظام بانکی، اضافه برداشت‌های بانک‌ها و امثالهم اگر این مقولات را دولت با مدیریت جلوش را بگیرد این امکان وجود دارد که ما عامل درونی ناشی از تغییر ارزش پول ملی را مدیریت کنیم سهم عامل داخلی خیلی بیشتر از عوامل خارجی است.

وی در خصوص بودجه و نقش مجلس در لایجه بودجه عنوان کرد: مجالس ما عمدتا بواسطه این که نگاهایشان حل مشکلات مردم است شاید بعضا به رویکرد ساختاری توجه نمی‌کنند و به ناترازی کمک کرده‌اند یعنی افزایش داده‌اند البته تلاش این است که مدیریت کنند.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

عناوین برگزیده