تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۴
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۹۳۲۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برخی مسوولان مانع حمایت از تولید داخل هستند / تعرفه مضحک ۴ درصدی برای واردات ماشین آلات معدنی!

‌می‌متالز - فعال کارگری هپکو با اشاره به تصمیمات برخی دولتمردان گفت: تعرفه ۴ درصدی برای واردات ماشین آلات معدنی بسیار ناچیز است و مانع واردات ماشین آلات غیرکارآمد نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، سیدامیر میرناصر، فعال کارگری هپکو به وعده‌های دولت برای حمایت از تولید داخل و تأکیدات مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی اشاره کرد و گفت: در سخنرانی‌های رهبری و مسوولان و خواست مسوولان ارشد نظام حمایت از تولید داخل به چشم می‌خورد، اما وقتی به مدیران اجرایی و میانی می‌رسیم، می‌بینیم که متاسفانه قوانین و دستورات مسوولان ارشد نظام اجرا نمی‌شود.

میرناصر بیان کرد: این روند باعث می‌شود هم تورم در کشور افزایش یابد و هم نرخ بیکاری بیشتر شود و مشکلات بسیاری برای مردم و جامعه به وجود آید که در نهایت باعث نارضایتی مردم می‌شود.

این فعال کارگری هپکو به وضعیت تولید در این شرکت در ۲ سال گذشته اشاره کرد و گفت: مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتیم تا به نقطه آغاز دوباره تولید محصولات از طریق ساخت داخل برسیم.

وی ادامه داد: درست است که عمق ساخت داخل هپکو نسبت به دهه ۷۰ و ۸۰ کمتر شده، اما روزبه روز برای افزایش عمق ساخت داخل تلاش می‌کنیم تا به مناسب سازی قیمت محصولات برسیم.

میرناصر گفت: امسال برای حمایت از تولید داخل، تعرفه واردات ماشین آلات سنگین و معدنی افزایش یافت و چهار درصد شد که این تعرفه برای تولیدکننده برای واردات تجهیزات اولیه، یک درصد است. با توجه به مشکلاتی در چند سال گذشته داشته ایم و هزینه‌های سرباری که کارخانه‌ها دارند و از طرفی سود سرشاری که مافیای واردات کسب می‌کند، عدد چهار درصد، بسیار ناچیز است و مانع دلال‌بازی سوداگران نمی‌شود.

وی بیان کرد: وقتی همه مسوولان ارشد معتقدند که باید از تولید داخل استفاده شود، دیگر حتی تعیین تعرفه بی معنی می‌شود و باید از تولید داخل استفاده شود.

این فعال کارگری هپکو با اشاره به اینکه برخی به محصولات این شرکت محصولات مونتاژی می‌گویند، گفت: شروع دوباره تولید در هپکو با مونتاژ بوده، اما عمق ساخت در این شرکت افزایش می‌یابد که نتیجه این امر کاهش قیمت تولیدی، افزایش توان تولید و اشتغال جوانان است.

وی با اشاره به اینکه چرا باید پولمان را به راحتی در اختیار کارگران کشور‌های دیگر قرار دهیم، گفت: اشتغال در کشور ما به مراتب از بسیاری از این کشور‌ها کمتر است درحالیکه زیرساخت‌های تولیدی خوبی در کشورمان داریم. در واقع با وجود هپکو و امثال آن، دیگر نیازی به سرمایه گذاری برای زیرساخت اشتغال آفرین نیست، اما از چنین ظرفیت‌هایی استفاده نمی‌کنیم.

میرناصر به قراردادن تعرفه‌های سنگین برای حمایت از تولید داخل در کشور‌های دیگر اشاره کرد و گفت: تعرفه واردات محصولاتی که تولید داخل دارند حتی اگر تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، باز هم کم است.

وی با بیان اینکه ماشین آلات معدنی جزو کالا‌های استراتژیک کشور محسوب می‌شوند، گفت: با واردات این دستگاه‌ها و حمایت نکردن از تولیدکننده داخلی، در این شرایط اقتصادی کشور، می‌تواند برای ما مخاطره آمیز باشد.

این فعال کارگری هپکو ادامه داد: حتی اگر قرار است وارداتی انجام شد، چرا از طریق شرکت‌های تخصصی که از ماشین آلات معدنی شناخت دارند اقدام نمی‌شود تا شاهد واردات دستگاه‌های دست دوم و غیرکارآمد نباشیم. وارداتی که صرفا باعث خروج ارز از کشور می‌شوند.

وی با اشاره به افزایش توان تولید در هپکو در چند ماه گذشته، تصریح کرد: هپکو اگر سرمایه درگردش مناسبی داشته باشد، می‌تواند تولیدات خود را به قدری افزایش دهد که همه نیاز کشور را پاسخگو باشد همانطور که امسال تولید در این شرکت افزایش ۳۰۰ درصدی داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده