تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۵۴
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۹۲۸۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سرانجام ماجرای واردات ماشین‏‏‌آلات معدنی به کجا ختم می‌شود؟

شاه‏‏‌بیت تردید معدنی‏‏‌ها

‌می‌متالز - تحریم‌های داخلی و خارجی آغازگر دشواری‌های ورود ماشین آلات معدنی به کشور بود که از چند سال گذشته اعتراض معدن‌داران و نمایندگی‌های واردات را درآورده است. وزارت صمت هر ساله با ابلاغ بخشنامه‌های جدید سعی بر بهبود شرایط معدنکاری دارد که تا به امروز همچنان موفق نشده است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس آمار در حال حاضر ۱۵‌هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی فرسوده در کشور وجود دارد که نوسازی آن‌ها می‌تواند به افزایش بازدهی معادن کشور کمک کند. فرسودگی ماشین آلات معدنی یکی از مواردی است که علاوه بر کاهش بهره وری معادن می‌تواند به تعطیلی معادن فعال نیز منجر شود. با توجه به اهمیت بازسازی و واردات ماشین‌آلات معدنی برای سال‌جاری واردات ۲هزار دستگاه از این نوع ماشین‌آلات در نظر گرفته شده است. سال ۱۳۹۹ بر اساس دستورالعملی واردات ماشین آلات معدنی متوقف شد، اما مشکلاتی که این دستورالعمل به همراه داشت از جمله بالا رفتن قیمت ماشین‌آلات، چه به صورت خرید و چه اجاره، موجب شد تا مجددا واردات این نوع ماشین آلات از سال گذشته در دستور کار قرار گیرد و مجوز برای واردات ۸۷۰ماشین آلات معدنی صادر شود. با توجه به نیاز بخش معدن و بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صمت در سال‌جاری نیز مجوز‌های صادره برای ماشین آلات موردنیاز بخش معدن برابر با ۲‌هزار فقره بوده که با ورود این ماشین‌آلات بخشی از نیاز بخش معدن برطرف می‌شود.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی معاون معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر ۱۵‌هزار دستگاه ماشین آلات معدنی فرسوده در کشور وجود دارد که برنامه ریزی شده سالانه ۲‌هزار تا ۲‌هزار و ۵۰۰ دستگاه نوسازی شود. معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت از برنامه این وزارتخانه درباره تامین ماشین‌آلات معدنی خبر داد. برنامه وزارت صمت در خصوص تامین ماشین آلات معدنی آغاز شده است. در سال گذشته محدودیت‌هایی در این زمینه وجود داشت که از سال ۱۳۹۹ اعمال شده بود و این محدودیت‌ها برای ماشین آلات بدون ساخت داخل کامل برداشته شد. در حال حاضر برای واردات ماشین آلات زیر پنج سال محدودیتی وجود ندارد و معدنکاران می‌توانند این ماشین آلات را وارد کنند. از سوی دیگر در ماشین آلات با عمر بالای پنج سال شرایط کاملا تغییر کرد، حتی برای رفع بوروکراسی‌های اداری موضوع به استان‌ها واگذار شد و در شهر تهران به صورت سیستمی مجوز‌ها دنبال می‌شود.

به گفته معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت، آمار‌های منتشر شده از سوی خانه معدن به دنبال اجرایی شدن این تصمیمات نشان داد که در چهار ماه نخست سال‌جاری جهش بسیاری در بخش واردات وجود داشته و قیمت ماشین آلات در بازار داخلی افت محسوسی داشته است. این برنامه وزارت صمت ادامه دارد و با بخش معدن همراه است. در حال حاضر به طرز محسوسی تعداد ماشین آلاتی که وارد یا از داخل تامین می‌شود، متفاوت شده است. وزارت صمت برنامه‌هایی برای تامین مطلوب ماشین آلات معدنی در داخل کشور دارد که با حمایت از تامین مالی قرارداد‌های ساخت داخل می‌توان حجم تامین ماشین آلات از داخل را افزایش داد.

هنوز ماشین آلات معدنی وارد نشده است

در این راستا دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی اظهار کرد: ادعایی که وزارت صمت مبنی بر از سرگیری واردات ماشین آلات معدنی کرده اساسا صحت ندارد چراکه شرایط فعلی واردات ماشین آلات معدنی همچون گذشته بوده و هنوز عملیاتی نشده است. (تا لحظه تنظیم این گزارش) در حوزه تامین ماشین آلات معدنی و دستگاه‌های سنگین شرایط همچون گذشته بوده و بخشنامه و مصوبه جدیدی از جانب وزارت صمت ابلاغ و اجرا نشده است.

عبدالرضا صالحی افزود: اولین و مهم‌ترین مانع تامین ماشین آلات معدنی موضوع تحریم‌های داخلی و خارجی است که هیچ‌کدام از این دو مورد هنوز رفع نشده است و همه دست انداز‌ها همچنان باقی هستند و تغییر محسوسی رخ نداده است و در خصوص ثبت‌سفارش، واردات، ترخیص و تحویل مشتری تغییر خاصی اتفاق نیفتاده است. طی هفته‌های گذشته جلسه‌ای با سرپرست دفتر بهره برداری معادن برگزار شد که در خصوص نحوه واردات ماشین آلات معدنی صحبت شد که تمام نکات و راه‌های وارداتی در این جلسه مطرح شد و تا به امروز به مرحله اجرا نرسیده است و اگر وارداتی نیز انجام شده باشد ما به عنوان انجمن بی اطلاع هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: ماشین آلات معدنی به دو دسته، ماشین آلاتی که تولید داخلی دارند و ماشین آلاتی که تولید داخلی ندارند تقسیم می‌شوند و وزارت صمت اعلام کرد واردات ماشین آلاتی که در کشور تولید نمی‌شوند مانعی ندارد و در این بین ماشین آلاتی که منعی برای ورود ندارند نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند، دستگاه ها یی که دست دوم بوده و تحت عنوان مستعمل وارد می‌شوند و برای واردات به پروانه معادن نیازمند بوده و پیمانکاران معدنی مجاز به واردات هستند، همچنین ماشین‌هایی که نو بوده و از طریق نمایندگی‌ها وارد کشور می‌شدند.

اواسط سال گذشته بخشنامه‌ای توسط وزارت صمت صادر شد که بر اساس آن هر معدن‌داری که یک دستگاه از تولیدات داخلی را خریداری کند امکان وارد کردن یک دستگاه معدنی را نیز دارد و بر همین مبنا معدن‌داران ماشین آلات نو وارد کردند که در این بین مشخص نشد ماشین وارد شده از چه طریقی و بر پایه چه مجوزی وارد شده است و به نماینده‌ها نیز گفته شد که می‌توانند ماشین آلات معدنی وارد کنند، اما نماینده‌ها امکان وارد کردن ماشین آلات مستعمل را ندارند چراکه در صورت واردات این نوع ماشین‌آلات باید از مجوز‌های بهره برداری معادن استفاده کنند که این نوع مجوز به نمایندگی‌ها تعلق نمی‌گیرد. در این بخشنامه نمایندگی‌ها متضرر شدند و معدن‌داران بر اساس آیین نامه اجرایی معادن ماشین آلات دست دوم و حتی ماشین‌های نویی را که تولید داخل دارند وارد کردند، این در حالی بود که پیش‌تر این نوع دستگاه‌ها را شرکت‌های بزرگ خاصی خریداری و وارد کشور می‌کردند.

صالحی در پایان یادآور شد: به طور کلی اختیار از دست نمایندگی‌ها خارج و به معدن‌داران واگذار شده بود. در حال حاضر ماشین آلات معدنی را از نظر حجم، تعداد و کیفیت نمی‌توان سنجید که در چه وضعیتی هستند و نسبت به گذشته چقدر تغییر کرده‌اند. شرایط، همچون گذشته است و تغییر خاصی در روند واردات ماشین آلات معدنی رخ نداده است؛ مگر آنکه معاونت معدنی وزارت صمت فکر و برنامه‌ای در ذهن خود داشته باشد و هنوز به مرحله اجرا نرسیده باشد که در این خصوص اعتراض وارد است که چرا برای خرید ماشین آلات معدنی معاونت معدنی باید تصمیم‌گیری کند، در صورتی که موضوع ماشین آلات معدنی زیرمجموعه دفتر ماشین آلات معدنی و راهسازی بوده که آن نیز زیرمجموعه معاونت ماشین سازی است و این بخشنامه‌ها باید از طریق دیگری ابلاغ و اجرا شوند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده